CSR er vores omdrejningspunkt
Phoenix Design Aid er en af ganske få danske SMV´er, der er tildelt CSR-certificeringen DS 49001. Det er dokumentation for virksomhedens bæredygtige koncept og sikrer flere internationale kunder.
Den danske grafiske virksomhed Phoenix Design Aid handler primært med internationale organisationer inden for EU, FN og NGO´er som Den Afrikanske Udviklingsbank. Fælles for dem er, at de alle stiller store krav til CSR-dokumentation.
Læs også: Det giver mening at certificere
Det har vist sig, at vores kunder bruger vores CSR-certificering som rettesnor. Den dokumenterer over for dem, at vi som samarbejdspartner har styr på tingene og derfor er godkendt til at kunne vinde de licitationer, vi byder ind på, siger direktør Dennis Lundø Nielsen.
Han er ikke i tvivl om, at det hjælper virksomheden til nemmere at vinde opgaver. Da han besluttede sig for at arbejde hen mod at blive CSR-certificeret, var han ikke klar over, at det ville have så stor effekt at være i front med at arbejde systematisk og strategisk med klima og miljø, menneskerettigheder, arbejdsmiljø og social ansvarlighed.
Det lå dog i naturlig forlængelse af Dennis Lundø Nielsens arbejdsområder at dokumentere et grønt og bæredygtigt brand. Helt tilbage i 1993, da den grafiske branche var en beskidt branche, gik man dokumentations- og certificeringsvejen ved at lade sig miljøcertificere.
I dag er CSR vores strategiske omdrejningspunkt og forankret i hele organisationen det er båret frem af topledelsen og udbredt til interessenter og vores øvrige netværk, som vi konstant forsøger at påvirke til øget samfundsansvarlig bevidsthed, siger Dennis Lundø Nielsen.
En frontløber
Randers-virksomheden er frontløber blandt danske SMV´er, da kun ganske få er CSR-certificeret efter DS 49001, der nøje følger den internationale standard ISO 26000. Phoenix Design Aid havde i forvejen opnået en række certificeringer inden for miljø og social ansvarlighed, der svarede til cirka 80 procent af kravet til en CSR-certificering, så man manglede blot de sidste cirka 20 procent. Certificeringsvirksomheden DNV GL (Det Norske Veritas) har samarbejdet med Phoenix Design Aid hen mod at opnå den sidste del.
Det krævede, at jeg måtte registrere alle vores CSR-tiltag i rigtig rækkefølge. Men jeg er rigtig tilfreds med, at vi har gjort det. En masse spændende internationale opgaver kræver, at vi kan honorere kravene i ISO 26000, så jeg har fået direkte glæde af certificeringen. Ligeså vigtigt er det, at jeg bruger standarden som ledelsesværktøj og til vurdering af vores samarbejdspartnere og leverandører, siger Dennis Lundø Nielsen.
Påvirker leverandører
Når kvalitet, kemi og produkter er i orden, gør virksomheden meget ud af at udvikle samarbejdet og søger også at motivere partnere og leverandører til at styrke dokumentation og certificering. En del af de cirka 26 kontraktpartnere med 200-250 medarbejdere er i øvrigt danske, da firmaet forsøger af få lavet så meget som muligt i Danmark til konkurrencedygtige priser.
De indgår i vores CO2-fodaftryk og klimaregnskab, så det er afgørende, at de går samme vej og kan dokumentere deres indsats inden for CSR. Vi har systematiseret evalueringen af vores samarbejdspartnere. Hvis en i øvrigt god leverandør mangler dokumentation for eksempelvis miljø, prøver vi at påvirke dem. For eksempel har vi et trykkeri i Beirut som leverandør. Dem har vi påvirket og hjulpet over en længere periode, og i dag er de FSC-certificeret. Jeg kan ikke sige, at det er vores skyld alene, men vi har påvirket dem, siger han.
Nu kan Phoenix Design Aid så notere i næste udbud, at Beirut-trykkeriet har certificeringen, og det giver et plus i ansøgningen.
Klimacertifikat
For at få en uvildig beregning og certificering af firmaets energiforbrug og CO2-udledninger har Phoenix Design Aid indgået et samarbejde med den norske konsulentvirksomhed CO2focus med henblik på at blive klimamærket som CO2-neutral virksomhed. CO2focus udregner internationalt CO2-fodaftryk, klimaregnskab og livscyklusanalyser samt udvikler handlingsplaner og rapporteringer for virksomheder. Samtidig klimamærker CO2focus virksomheder i henhold til FN's definition (af benyttet metode).
Der findes ingen international standard, der kan dokumentere klimamærkning i praksis, men FN har lavet en klar definition af en metode. Den er gradvist blevet standard i retningslinjer for brug af klimapåstande i markedsføring. CO2focus har udarbejdet den største CO2-neutrale mærkningsordning i Norden, og en lang række nordiske virksomheder samarbejder med CO2focus om udregning af CO2-fodaftryk for produkter, klimaregnskab, rådgivning og klimamærkning. Phoenix Design Aid reducerede sin CO2-udledning med 26,5 procent fra 2011 til 2012 og har forpligtet sig til at fortsætte udviklingen.
Om Phoenix Design Aid
- Som den første danske SMV rapporterer Phoenix Design Aid siden 2013 til FNs Global Compact på Advanced Level.
- Virksomheden brugte i 2012 mere end 400.000 kroner på CSR-initiativer.
- Phoenix arbejder internationalt med planlægning og levering af grafiske totalydelser.
- Virksomheden beskæftiger ti fuldtidsmedarbejdere og omsatte i 2013 for 30,4 millioner kroner.
- Phoenix Design Aid giver nogle af de penge tilbage, som man via arbejde for FN-organisationer tjener i Afrika.
- Phoenix Design Aid er indstillet til årets CSR Strategi pris, der uddeles af CSR Fonden.
Vi præsenterer vores klimacertifikat på samtlige de 150-200 licitationer, vi deltager i om året. Kunderne vurderer vores løsningsforslag og pris, men de ser først på, om vi er teknisk kvalificeret, da de er meget fokuseret på klima og miljø. Her tæller klimacertifikatet højt sammen med en række andre mærkninger. Der er sket en positiv udvikling siden 2008, hvor det nærmest kun var FN´s Global Compact, der talte om klima og miljø. Nu gælder det alle FN-kunder, fordi de nu alle er omfattet af Global Compact, siger Dennis Lundø Nielsen.
Oplysning er afgørende
Vi gør meget ud af at udsende vores materialer så billigt og så bæredygtigt som muligt. Der er ganske vist kunder, der er ligeglade, men der er kommet en yngre generation af ledere, der nærmest har fået den grønne tanke ind med modermælken eller i hvert fald på uddannelsesinstitutionerne. De er langt mere oppe på dupperne med CSR og den bæredygtige indstilling end den forrige generation, siger Dennis Lundø Nielsen.
Han laver op mod 70 præsentationer om året hos samarbejdspartnere, internationale organisationer og andre interessenter, hvor han fortæller om, hvordan virksomheden arbejder med CSR.
I vores årlige rapportering til Global Compact oplyser jeg om mine præsentationer. Jeg synes, de skal vide, at det er en del af vores strategi at øge fokus på CSR. Samtidig holder det os oppe på mærkerne, siger han.