CSR mangler fodfæste i danske virksomheder
Ny stikprøve viser, at størstedelen af danske virksomheder oplever, at CSR skaber positive resultater. Alligevel er der stadig mange virksomheder, der ikke integrerer CSR i forretningen. Den internationale CSR-ekspert Wayne Visser taler om det emne på CSR-eventen Who Cares Wins 16. april i København.
Næsten tre ud af fire virksomheder oplever, at CSR skaber positive resultater for virksomheden. Det viser en ny stikprøve-undersøgelse, der er foretaget blandt 841 mellemstore og store danske virksomheder for bevægelsen Who Cares Wins.
Samme undersøgelse viser, at kun en sjettedel af danske virksomheder placerer ansvaret for CSR i direktionen. Lidt flere placerer ansvaret i miljø-, produktion- og kvalitetsafdelingen, mens en tredjedel placerer ansvaret i HR. Wayne Visser, ophavsmand til den internationalt anerkendte teori om CSR 2.0 og underviser på University of Cambridge, påpeger, at mange virksomheder dermed går glip af potentialet i CSR, når ansvaret ikke er forankret i direktionen:
For at virksomheder kan innovere og derved få mest mulig værdi ud af CSR, er det en forudsætning, at ansvaret er forankret i direktionen, der sætter ambitiøse og inspirerende mål om for eksempel nulspild, vedvarende energi eller total fairtrade. Ellers kan indsatsen ikke motivere hele organisationen. Er ansvaret placeret i HR- eller miljøafdelingen, er der risiko for, at det bare bliver et add-on eller strategisk værktøj, der for så vidt er uafhængigt af forretningens kerne. Samtidig er det min oplevelse, at de virksomheder, som ikke har CSR forankret i direktionen, betragter CSR som en velgørenheds- eller marketingsudgift i stedet for noget, der skaber direkte værdi for hele organisationen, forklarer Wayne Visser.
Om Undersøgelsen
- Stikprøven er gennemført af Analyse Danmark i januar måned som CATI-undersøgelse med udgangspunkt i en stikprøve bestående af 841 mellemstore og store danske virksomheder.
- Der er gennemført i alt 205 interviews blandt ansvarlige for CSR i mellemstore og store danske virksomheder.
- Undersøgelsen er fortaget af Analyse Danmark på vegne af CSR-konferencen Who Cares Wins.
CSR 2.0: En langsigtet investering
Erhvervsfolk, politikere og forskere har i mange år betragtet strategisk CSR som det ypperste, man kan opnå inden for CSR. Men ifølge Wayne Visser bør virksomheder ikke blot anvende CSR som et strategisk værktøj i miljø- eller HR-afdelingen, men bør gå skridtet videre. Ifølge Wayne Visser er tiden moden til, at også danske virksomheder arbejder med CSR på en måde, han betegner som CSR 2.0:
Læs også: 5 hurtige til key note speaker på Who Cares Wins 2013
Udgangspunktet for CSR 2.0 er, at man ikke kan have succes i et samfund, der fejler. Virksomheder kan derfor skabe konkurrencefordele ved at anvende forretningen til at håndtere årsagerne til samfundets fiasko gennem en forretningsmodel, hvor ansvarlighed og bæredygtighed er det bærende element i stedet for blot et strategisk værktøj. I den forstand bliver CSR en transformerende kraft i samfundet, der fungerer som mere end blot filantropi eller promovering. Virksomheder skal anse CSR som en mellemlang eller langsigtet investering, men det er fremtiden inden for CSR, fordi jeg kan se, at virksomheder, der har taget dette skridt har succes, forklarer Wayne Visser.
På konferencen Who Cares Wins kan virksomheder få mere viden om, hvordan man implementerer CSR 2.0 og får det optimale ud af socialt og bæredygtigt arbejde. Blandt talerne til konferencen er CSR-guruen Wayne Visser, kvinden bag et af verdens første fairtrade brands Josephine Fairley (UK), årets amerikanske reklamekvinde Cindy Gallop (USA) og Nobelprismodtageren og manden bag den økonomiske teori sustainomics Mohan Munasinghe (Sri Lanka). Who Cares Wins afholdes 16. april på Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers.
Se mere på www.whocareswins.dk.
Følg konferencen live her.
Læs mere om Wayne Visser og CSR 2.0 her samt blogindlægget "Kan vi hæve CSR forbandelserne?".
-KK