”Det skal være nemmere at finde Holger”
FSR – danske revisorer vil have nem adgang til data for samfundsansvar, bæredygtighed og klima, som desuden skal være nemmere at sammenligne. Det er en vigtig del af opskriften på en vinder-rapport i konkurrencen om CSR-prisen 2020.
Der er lang tid til 26. oktober 2020, men allerede nu kan man melde sig i opløbet om en af de to udgaver af CSR Prisen 2020, som i langt over 20 år har vist, hvordan rapportering ser ud, når det ”ser godt ud”.
I lighed med sidste år uddeles prisen i to kategorier: noterede og ikke-noterede selskaber med flere end 250 ansatte. De første 25 virksomheder i hver kategori (målt på omsætning) er udvalgt på forhånd, men som noget nyt kan man selv indsende sin rapport til bedømmelse og deltagelse i konkurrencen.
”Vi håber, at der dukker nogle flere virksomheder op, som gør det virkeligt godt, men som bare ikke er på en af de to top25-lister,” siger Birgitte Mogensen, som er formand for FSR’s Udvalg for Samfundsansvar og Bæredygtighed (som indtil for kort tid siden hed CSR-udvalget).
Hvem er gode til at give overblik over data?
Hvert år kigger dommerkomiteen på, om man ”har det hele med” og lever op til kriteriet som rollemodel for god rapportering. Men hvert år har FSR også defineret særlige fokusområder. I 2020 handler det om klima og om præsentation af data.
Lad os tage det sidste først: Overblik af data – er der en præsentation og en overskuelig oversigt over data, og er man god til at forklare udviklingen i ens indsats ved brug af data.
”Man kan sammenligne det med Find Holger-bøgerne. Det er jo ofte udfordrende og sådan er det i dag også tit, når man vil finde centrale performance-data i virksomhedernes CSR/bæredygtighedsrapporter. Målet er, at det skal være nemmere at finde Holger, for dem, som har brug for det,” forklarer Birgitte Mogensen.
De betragtninger stemmer også overens med en rapport fra tidligere i år, hvor The Alliance for Corporate Transparency havde analyseret 1.000 europæiske rapporter om samfundsansvar. Konklusionen i denne var, at det – i langt de fleste rapporter – var endog meget svært at danne sig et overblik over performance og udviklingen i denne på baggrund af data.
FSR ønsker at få data gjort centrale i rapporteringen om samfundsansvar etc., så dem, der står udenfor og kigger ind i virksomheden bliver bedre hjulpet.
”F.eks. hvis man skal beslutte sig for eller imod købet af aktier i en virksomhed og i den forbindelse gerne vil sammenligne virksomheder og benchmarke dem: Er der så nogle ESG-performancedata med forklaring som gør det nemmere at vurdere, om virksomheden er rustet til fremtiden? Godt præsenterede og sammenlignelige data hjælper dens slags beslutninger,” konstaterer Birgitte Mogensen.
Hvordan laver man solid klimarapportering?
Det andet særligt udvalgte fokusområde for 2020 er klimarapportering, fordi det er en af de vigtigste drivere og største megatrends i disse år..
”Vi kommer blandt andet til at se på, hvordan man arbejder strategisk med klima, på kort og på langt sigt, i egen virksomhed samt i sin værdikæde. Og selvfølgelig med fokus på om der er med tal, der understøtter det, man fortæller, som man gør og planlægger at gøre,” siger Birgitte Mogensen.
Det er jo sådan set de samme kriterier, som hele rapporten bedømmes på – hvert år. Det nye er, at FSR i år kommer til at tage luppen frem og se nærmere på netop klima-arbejdet. Bl.a. fordi der i disse år bliver sat mange 2030 og 2050-mål for netop klima-området.
FSR understreger, at det er fuldt forståeligt, at man slet ikke har alle svarene, men man bør kunne sige noget om, hvilke veje man vil gå ud af. Bliver det samarbejder med andre eller kan man selv udvikle de nødvendige løsninger? Forventer man en teknologisk udvikling og inden for hvilke felter, som skal udgøre en god del af løsningen?
”Man skal vise, at man forstår sit CO2-aftryk og ved, hvilke af ens muskler, der er den største. Og så skal man udstikke retningen. Det duer ikke, hvis det er afkoblet, så man sætter sig et mål langt ude i fremtiden, men i øvrigt kun beskriver, hvad man lavede i går. Så får man et lidt for stort hul i fortællingen,” siger Birgitte Mogensen.
Sådan kommer du med
Vil du have din virksomheds rapport med i konkurrencen? Så skal du indstille den før 2. juni 2020.
Detaljer om CSR Prisen 2020, årets kriterier og dommerpanel, hvordan man indstiller sin rapport mv., samt listen med de 50 virksomheder, der allerede er udvalgt, kan findes her.