10.11.2021 | Klima, miljø og energi
DACHSER Denmark tester transport med HVO-diesel
Indhold fra partner Hvad er dette?
Som et led i DACHSER Denmarks strategi for at bidrage til den grønne omstilling i transportbranchen har logistikleverandøren nu valgt at teste HVO-diesel som brændstof til de lastbiler, der leverer varer i og omkring København. På den måde kan virksomheden levere op til 80 procent emissionsfrit til Hovedstadsområdet, når projektet lanceres i det nye år.
HVO-diesel er et oplagt valg til en test af mere miljøvenlige drivstoffer til DACHSER Denmarks distributionsbiler. Planen er som udgangspunkt, at to af de 40 short distance-biler, der er tilknyttet vejtransportfilialen i Hvidovre fremover skal køre på HVO-diesel. For dem, der sidder bag rattet, gør det ingen forskel i arbejdslivet – men det vil gøre en forskel for de tæt befolkede områder, som bilerne skal levere til.
“Det er ikke til at komme udenom, at der lige nu foregår en gradvis omstilling til grønnere leveringsmetoder i transportbranchen. For os er det vigtigt at bidrage til den udvikling og at turde stille spørgsmålstegn ved måden, hvorpå vi gør tingene i dag og optimere på en lang række parametre, blandt andet bæredygtighed.”
”Vores projekt med test af biodiesel til vores eksisterende short distance-flåde har længe været undervejs, og nu kan vi endelig snart give startskuddet,” fortæller Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”Afhængig af brændstoffet vil vi nu kunne levere op til 80 procent emissionsfrit til udvalgte områder i København.”
Ved at bruge HVO-diesel frem for traditionel diesel kan logistikleverandøren opnå en CO2-besparelse på op til 80 procent, idet den syntetiske fossilfrie diesel er produceret af madolie eller animalsk fedt. Denne form for miljøvenlig diesel er indtil videre et dyrere drivstof.
”Vi har valgt at holde vores vognmænd omkostningsfrie i denne sammenhæng,” fastslår Peter Hut. ”Dermed medfører dette skifte hverken ændringer hos vores samarbejdspartnere eller deres chauffører.”
Strategi for klimabeskyttelse
Planen er, at de to lastbiler med biodiesel i tanken skal levere til Frederiksberg, Vesterbro og Nørrebro. Ud fra erfaringerne vil logistikvirksomheden derefter tage stilling til, om flere af lastbilerne på de kortere distancer skal overgå til at køre på HVO-diesel. Sammen med en investering i to elektriske lastbiler, der skal dække distributionen til København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen, er overgangen til HVO-diesel på kortere distancer en del af logistikleverandørens langsigtede strategi for klimabeskyttelse.
”Det er ikke til at komme udenom, at der lige nu foregår en gradvis omstilling til grønnere leveringsmetoder i transportbranchen,” siger Peter Hut. ”For os er det vigtigt at bidrage til den udvikling og at turde stille spørgsmålstegn ved måden, hvorpå vi gør tingene i dag og optimere på en lang række parametre, blandt andet bæredygtighed. Klimabeskyttelse er et vigtigt emne i mange brancher – og det kan vi også mærke på vores kunder.”
DACHSERs klimastrategi involverer et generelt skift til lav- og nul-emissionsteknologier for mere miljøvenlige transportmidler og -metoder, men den indebærer også en række andre tiltag. For eksempel har virksomheden længe arbejdet med modulvogntog i trafikken til Sverige for at optimere mængden af gods, der transporteres med samme bil. Et andet tiltag er skiftet til 100 % grøn elektricitet, således at DACHSER fra 1. januar 2022 udelukkende vil indkøbe elektricitet, der er produceret ved hjælp af vedvarende ressourcer.
Strategi & ledelse

Innovation og klimabeskyttelse
Med et fokus på effektivitet, innovation og medansvar skaber DACHSER gunstige betingelser for en mere bæredygtig form for logistik. Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om vigtigheden af intelligente transportkoncepter for logistikvirksomheden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

DACHSER udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer
Logistikudbyderen vil investere i batteridrevne lastbiler og firmabiler samt i de nødvendige opladningsfaciliteter. Test af brintdrevne lastbiler indgår også i planerne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En bæredygtig fremtid baseret på vedvarende energi
Effektivitet, innovation og medansvar – det er hjørnestenene i DACHSERs langsigtede klimabeskyttelsesstrategi. Andre Kranke, som er Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om, hvordan logistikudbyderen prioriterer klimabeskyttelse ved at købe vedvarende energi, bygge solcelleanlæg og meget mere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Batterier – et kig på fremtidens teknologier
Batterier er uundværlige i forbindelse med elektromobilitet. Men der er også mange spørgsmål knyttet til disse energilagringsenheder – især i forhold til ydeevne og klimavenlighed. Vi ser nærmere på nogle af spørgsmålene her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

DACHSER tager serieproduceret eActros i brug
Logistikudbyderen kan se mange anvendelsesmuligheder for den fuldt elektriske 19-tons lastbil og planlægger allerede at anskaffe flere køretøjer af denne model som led i sin klimabeskyttelsesstrategi.
Indhold fra partner
Medarbejder

DACHSER tester el-palleløftere på lastbiler
Hos DACHSER Denmark i Hvidovre har man valgt at sætte fokus på dem, der driver transporten – lastbilchaufførerne.
Indhold fra partner