Danmark i europæisk alliance mod madspild
Dansk organisation er med i et nyt EU-projekt, som i en periode på fire år skal stoppe madspildets himmelflugt. EU-prognoser peger nemlig på, at det europæiske madspild vil stige med 42 procent i løbet af de næste otte år.
Forbrugerbevægelsen ”Stop Spild Af Mad” sætter nu Danmark på europakortet ved at deltage i et 4-årigt europæisk samarbejde mod madspild, FUSIONS (Food Use for Social Innovation by Optimising Waste Prevention Strategies). Formålet er at nedbringe madspildet med 50 procent inden 2020, oplyser Stop Spild Af Mad i en pressemeddelelse.
I projektet deltager FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation FAO, og blandt de øvrige 20 partnere fra 13 europæiske lande findes universiteter, institutioner, NGO'er og virksomheder. Projektet er støttet af Europa-Kommissionens program FP7, og mere end 80 europæiske organisationer har tilkendegivet deres støtte til FUSIONS.
Madspildet vil stige med 42 procent
I EU ligger det samlede madspild på 89 millioner tons om året, og det svarer til 179 kg for hver eneste EU-borger. I løbet af de næste otte år vil det europæiske madspild ifølge EU-prognoser stige med 42 procent, og det glæder derfor Selina Juul, som er stifter af Stop Spild Af Mad, at EU nu aktivt går ind og støtter projektet:
Læs også: Kampen mod madspild fejrer tre års fødselsdag
"Den gode nyhed er, at EU-kommissionen ikke kun udarbejder erklæringer, men nu også sætter handling bag. Det sker i kraft af, at Kommissionen har givet støtte til FUSIONS-projektet, som er verdens første fælles og tværnationale indsats mod madspild,” siger Selina Juul.
Målingen af madspild bliver forbedret
Den indledende målsætning i FUSIONS-projektet er at standardisere målingen af madspild, da det er vanskeligt at sætte helt præcise og sammenlignelige tal på madspildet i EU. Det skyldes især de mange forskellige metoder, der anvendes i de forskellige lande.
Dernæst skal der skabes en europæisk platform af statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder fra hele fødevarekæden. Det drejer sig om industrien, detailhandlen og forbrugerorganisationer. Platformen skal give forenklede data, som kan identificere og evaluere nye initiativer. Endvidere skal resultaterne formidles til offentligheden, og der udarbejdes tekniske og politiske anbefalinger til hele værdikæden samt EU. På den måde skal platformen aktivere, engagere og støtte de vigtigste aktører i hele Europas fødevare-værdikæde, så der kan leveres en reduktion på 50 procent af madspildet inden 2020.
Læs også: Nyt Rema 1000 initiativ skal stoppe madspild
Den anden af de to danske FUSIONS-partnere er kommunikationsbureauet Communiqué, som er en del af Edelman - verdens største PR-netværk.
-OWG