Danmarks Statistik vil undersøge virksomheders brug af verdensmålene

Danmarks Statistik har udsendt et spørgeskema til 600 store virksomheder, der fokuserer på, hvordan virksomhederne håndterer verdensmålene. Resultatet vil blive præsenteret på Folkemødet.

Danmark Statistik vil med en ny spørgeskemaundersøgelse belyse, hvordan den private sektor har reageret på verdensmålene. Arkivfoto..

05.03.2019

CSR.dk

Danmark Statistik, som står for Danmarks officielle rapportering på verdensmålene, vil i den forbindelse gerne belyse, hvordan den private sektor har reageret på verdensmålene.

Derfor har de netop udsendt et spørgeskema til knap 600 store virksomheder med spørgsmål om, hvordan de fokuserer på målene, ligesom at det spørger yderligere ind til 21 delmål, som er vurderet at være mest relevante og konkrete for virksomhederne.

”Statistikken belyser om og hvordan større virksomheder bruger verdensmålene, vedtaget af FN’s 193 medlemslande, som pejlemærker for deres drift og udvikling. Det er en pilotundersøgelse, som det er frivilligt at deltage i”, skriver Danmarks Statistik  på deres hjemmeside.

Vil ikke repræsentere det samlede erhvervsliv
Danmarks Statistik er da også opmærksomme på, at pilotundersøgelsen ikke er statistisk repræsentativ for det samlede erhvervsliv, men formålet er i stedet at blive klogere på, hvor man kan se på virksomhedernes brug af verdensmålene med ”statistiske briller” - inden der evt. gennemføres en bredere undersøgelse.

Mere konkret vil der i pilotundersøgelsen bliver spurgt ind til virksomhedens fokus på opfyldelse af et eller flere af verdensmålene, virksomhedens aktuelle politik/praksis med hensyn til verdensmålene, virksomhedens baggrund for at se verdensmålene som en reference, virksomhedens aktuelle bidrag til opfyldelse af verdensmålene, samt virksomhedens fremadrettede overvejelser.

”Formålet med statistikken er at supplere Danmarks officielle rapportering med en særskilt belysning af, hvordan virksomheder relaterer sig til verdensmålene. Undersøgelsen sker i tæt kontakt med relevante partnere”, står der yderligere på hjemmesiden.

Læs også: Syv ud af ti virksomheder bruger verdensmålene i det daglige arbejde

Sidste frist for udfyldelse af Danmarks Statistiks spørgeskema er d. 22. marts 2019 - herefter vil resultaterne efter planen blive offentliggjort i forbindelse med året Folkemøde, der bliver afholdt på Bornholm fra d. 13.-16. juni 2019.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby