05.04.2022 | Strategi & ledelse
Dansk rekordvækst i salg af Fairtrade-vanilje
Indhold fra partner Hvad er dette?
På den positive og smagfulde side er vanilje et krydderi, der forsøder ikke mindst julen. Men det eksotiske krydderi har mange skyggesider – børnearbejde, notorisk ustabile priser, korruption og tyveri. Derfor glæder det Fairtrade, at danskerne i 2021 købte Fairtrade-vanilje som aldrig før.
En stigning i salget af Fairtrade-vanilje på 105 % i 2021 sammenlignet med 2020 har fået armene op over hovedet på Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg.
Fakta om Fairtrade:
- Fairtrade-mærket er en international mærkningsordning, der arbejder for at sikre bedre løn og ordentlige arbejdsforhold for verdens udsatte bønder og arbejdere. Klimatilpasning af produktionsmetoder, omlægning til økologi og beskyttelse af den lokale biodiversitet er også en central del af Fairtrades arbejde.
- Der findes mere end 2.000 Fairtrade-mærkede produkter i Danmark, der dækker alt fra fødevarer som vanilje, bananer, kaffe, te, chokolade, vin, sukker og nødder til roser, bomuld, guld og skønhedsprodukter.
- Fairtrade-mærket er kendt af 88 % af de danske forbrugere.
- Der findes 1,7 millioner bønder og arbejdere i Fairtrade-systemet.
”Det er en helt fantastisk udvikling, vi var vidne til i 2021. Store dele af den danske detailhandel gik forrest og fik endnu mere Fairtrade-vanilje ind i sortimentet. Det honorerede danskerne ved at putte det certificerede krydderi i indkøbskurven. Sådan bør det også være, for netop vanilje er et krydderi med bitre bismage i form af børnearbejde, korruption, negativ klimapåvirkning og dårlige arbejdsforhold. Jeg kan derfor kun opfordre endnu flere aktører i den danske detailhandel til at se sig grundigt om efter Fairtrade-mærket vanilje, fordi kunderne vil have det,” siger Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark.
Den rekordhøje vækst skyldes primært, at den danske detailhandel, med Salling Group i front, har fyldt godt op i sortimentet. Og det har de danske forbrugere taget godt imod. Ikke overraskende steg salget markant op til sidste jul.
”I Salling Group ønsker vi, at vores produkter bliver til under så ansvarlige forhold som muligt. Vaniljebønders vilkår er i disse år særligt pressede af risiko for tyveri af den værdifulde afgrøde, store vejrmæssige udsving og udbredt fattigdom. Fairtrade-mærket er udtryk for vores ønske om at understøtte stabile vilkår og give lokalsamfund mulighed for investeringer i f.eks. bedre udstyr og uddannelse,” fortæller Henrik Vinther Olesen, Group Vice President, Communication, CSR & Public Affairs, Salling Group.
Prisen på vanilje har været højere end prisen på sølv
Vanilje er et meget dyrt krydderi, hvis prisskilt kun overgås af safran. Så sent som i 2019 toppede markedsprisen med 500 EUR/kg, hvilket på et tidspunkt var dyrere end prisen på sølv. De seneste år har prisen ifølge Fairtrade stabiliseret sig, men den notorisk høje kilopris kaster mørke skygger ind i produktionen.
”Vaniljedyrkning og -produktion er en ekstraordinær kompliceret proces. Det tager tre år før en plante giver afkast, og dyrkningen lykkes langt fra altid. Derfor er prisen høj og ustabil, og derfor er vi desværre ofte vidne til både væbnede tyverier og korruption, hvilket gør det meget farligt for bønderne og deres familier at dyrke vaniljen,” siger Camilla Erika Lerberg og fortsætter:
”Fairtrade har en nultolerance over for børnearbejde og korruption, og vi gør alt, hvad vi kan for at forbygge og håndtere de her udfordringer i produktionen af vanilje. Det er et langt sejt træk, og detailhandlen og forbrugernes opbakning gør en verden til forskel.”
80 % af verdens vanilje kommer fra Madagaskar, og det er også her stort set alt Fairtrade-vanilje kommer fra.
Fairtrade arbejder for at forbedre vanilje-produktionen på flere måder. For det første garanterer Fairtrade en minimumspris til bønderne, som sælger deres vanilje på Fairtrade-vilkår. Det betyder, at selvom verdensmarkedsprisen dykker til et lavt niveau, så betales vaniljebønderne en minimumspris, der som udgangspunkt skal dække over deres produktionsomkostninger.
Vaniljebønderne modtager, ud over Fairtrades minimumspris, også et Premium-tillæg, som de kan bruge til investeringer, der kommer hele lokalsamfundet til gode. Nogle af de mest populære investeringer er uddannelse, sundhedspleje og udstyr til dyrkelsen af vanilje
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde
Fairtrades nye risikokort sætter fokus på de største risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de områder, Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan risikovurdering og samarbejde med lokale producenter er afgørende i ansvarlige forsyningskæder.
Indhold fra partner