Danske forbrugere vil have sund og klimavenlig mad

Sundhed og klimavenlighed topper listen over faktorer, som danske forbrugere synes, politikerne skal fokusere på i forhold til fødevarer.

Klimaaktivister har længe peget på linket mellem fødevarer og klima, som her ved en Oxfam-ledet demonstration in 2011, men nu indtager klimaet en stor andenplads på danske forbrugeres dagsorden. (Foto: Flickr).

04.02.2019

CSR.dk

Næsten havldelen af alle forbrugere peger i en spørgeskemaundersøgelse bestilt af FødevareWatch på sundhed og klima som det, politikere bør fremme. Til sammenligning vælger kun en tredjedel af spørgeskemaundersøgelsens deltagere økologi som det, der bør være størst fokus på. Det skriver finans.dk. 

Læs også: Danish Crown: Vi vil drive udviklingen og udfordre branchen

"Det er ikke ingen unaturlig udvikling, når man tager i betragtning, at der har været så meget fokus på klimaet i særligt det seneste halve års tid," siger direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen til FødevareWatch. 

Spørger man DI Fødevarer og Landbrug & Fødevarer, peger de på, at danske virksomheder er med på, hvad vej pilen peger. De siger også, "...at Danmark er meget langt fremme på scenen, når det kommer til at nedbringe klimabelastningen fra fødevareproduktionen". Der er i gang, siger de. 

"Vi og virksomhederne arbejder med det hver dag, og vi har det dejlige udgangspunkt, at vi er blandt de bedste i verden, når det handler om at producere klimavenlige fødevarer. Vi er måske ikke de bedste hele vejen rundt, men det er vi formentlig, når det kommer til at producere mælk og mejeriprodukter, blandt alle de øvrige fødevarer, som produceres, vil vi normalt anse os selv for at være blandt de ti bedste i verden. Arbejdet  gøres jo også af den grund, at en højere klimaeffektivitet normalt går hånd i hånd med en bedre driftsøkonomi. Derfor er det også ret ofte let at anspore landmænd og virksomheder til at prøve at gøre det endnu bedre," siger Flemming Nør-Pedersen i finans.dk's artikel. 

Men vil de betale?
Men, for der er et men, så handler prioritering af klima og sundhed jo også om afsætning. Om forbrugernes villighed til at betale. Og det har jo historisk været sandt, at forbrugere ofte tænker et man gør noget andet. Som Leif Nielsen fra DI Fødevarer siger til finans.dk: 

"Vores virksomheder er i forvejen frontløbere inden for klima og sundhed og afprøver konstant nye produkter hos forbrugerne for at teste, hvad der er reel efterspørgsel efter. Man skal være opmærksom på, at målinger på det her område ikke altid afspejler, hvad forbrugerne er villige til at betale for, når de køber varerne," siger branchedirektøren.

Forskning og innvation, tak!
Det forbrugerne beder om er mere politisk fokus på sundhed og klima i forbindelse med fødevarer. Men hvad vil organisationerne gerne have, at politikerne gør?

I følge finans.dk, så handler det primært om at sikre, at udviklingen af fødevaresektoren fortsætter med mere forskning og innovation i klimavenlige fødevarer.

"Der er ingen tvivl om, at skal vi nedbringe klimapåvirkningen fra den danske fødevareproduktion yderligere, så bliver der både behov for mere og måske bedre forskning, udvikling, innovation og ny teknologi," siger Flemming Nør-Pedersen i finans.dk.

Læs også: Regeringen vil afsætte 90 mio til klimaforskning landbruget

Nogle af de seneste initativer er at landbruget selv har afsat 90 mio. kr. til klimaforskning inden for landbruget, og at regeringen har foreslået et klimamærke i stil med Ø-mærket til fødevarer. Der er dog stadig en del knaster at file af på det forslag. 

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V