Danske virksomheder mangler fokus på indtjening i miljøarbejde
De fleste danske virksomheder ser udelukkende miljøledelse som et middel til at reducere udgifter og mindske klimabelastningen, mens de glemmer indtjeningsmulighederne, viser en ny undersøgelse.
Miljøledelse handler ikke kun om at begrænse udgifterne, det kan også give flere penge i kassen, hvis man som virksomhed udnytter mulighederne optimalt. Det er der imidlertid alt for få danske selskaber, der gør. Det er konklusionen i en undersøgelse foretaget af Aalborg Universitet i samarbejde med Dansk Standard og Miljøstyrelsen.
Læs også: Nye standarder for miljøledelse på vej
Næsten 300 virksomheder har deltaget i undersøgelsen, som viser, at langt størstedelen af de danske virksomheder, der arbejder med miljøledelse, har fokus på at reducere udgifter, frem for at se miljøledelse som noget, der kan være med til at øge deres indtægter.
”Det er overraskende, at der er så få organisationer, der arbejder strategisk med miljøledelse. Fokus er på røg, støj og møg, som det altid har været. Virksomhederne ser ud til at hænge fast i en traditionel tilgang til miljøledelse og gøre som de plejer. De har slet ikke fået øjnene op for den værdi, det kan give at ændre fokus fra produktion, proces og forbrug til fokus på design og produktudvikling”, siger lektor på Aalborg Universitet, Mette Mosgaard.
Hun peger på muligheden for at tage eksempelvis ecodesign- og livscyklus-tankegangen med ind i produktudviklingen og den strategiske planlægning, sådan som bl.a. miljøledelsestandarden ISO 14001 lægger op til.
Nye, cirkulære veje
Når det ikke sker i højere grad end det er tilfældet, så skyldes det ifølge Mette Mosgaard at det halter med forståelsen af miljøarbejde i virksomhederne. Undersøgelsen viser således, at de mindre muligheder efterhånden er udtømt og at man i erhvervslivet derfor skal til gå andre veje, hvis de ønsker at rykke sig miljømæssigt.
”Det er interessant, at man ikke har skiftet strategi fra ’at spare’ til ’at tjene’, når nu der ikke er flere lavthængende frugter i form af besparelser. Men vi kan bare konstatere, at virksomhederne ikke har rykket sig særligt meget i deres miljøarbejde de sidste 15 år”, siger hun.
Om miljøledelsesstandarden ISO 14001
ISO 14001 bruges i dag af virksomheder og organisationer i alle størrelser og inden for alle brancher og sektorer som et ledelsesværktøj til at håndtere miljøpåvirkninger, reducere ressourceforbruget og give ledelsen overblik over virksomhedens miljøperformance.
En ny version af standarden udkom sidste år, og den byder på mange væsentlige ændringer, som bl.a. øget fokus på ledelsens rolle og flere krav til miljøkommunikation. Samtidigt lægger den nye ISO 14001:2015 op til, at man skal tænke mere produktorienteret.
Læs mere hos ISO og hos Dansk Standard, der tilbyder rådgivning og kurser på området, og blandt andet er med til at sikre dansk indflydelse på det europæiske og internationale standardiseringsarbejde for miljøledelse.
Som et konkret eksempel på et område, hvor virksomhederne med fordel kan sætte ind, peger undersøgelsen på, at særligt virksomheder, der arbejder med cirkulær økonomi, oplever økonomiske fordele ved at arbejde med miljøledelse.
Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse
Derudover viser undersøgelsen også, at miljø blevet vigtigere for halvdelen af virksomhederne i løbet af de sidste fem år, og næsten 80 procent mener, at miljøledelse er en del af virksomhedens kultur. Endelig har et lille mindretal af virksomhederne grebet miljøledelse strategisk an, og på baggrund af interviews med disse frontløbere er forskerne nået frem til nogle eksempler, som andre virksomheder har mulighed for at lære af.
Undersøgelsen vil blive offentliggjort inden jul.
-AK