08.09.2021  |  Klima, miljø og energi

Danskerne vil gerne undgå madspild

De danske husholdninger smider stadig alt for meget mad ud. Dog viser ny analyse fra HelloFresh, at danskerne viser stigende interesse i at undgå de fyldte affaldsposer.

De danske husholdninger står årligt for et madspild på 247.000 tons. Det viser en undersøgelse fra Miljøstyrelsen.

Samtidig har en ny undersøgelse af danskernes søgeadfærd og -vaner på Google i forhold til madspild vist, at danskerne udviser en stor interesse for madspild på nettet. På Instagram findes der mere end 40.000 danske opslag med hashtagget #madspild og på Google søger danskerne i gennemsnit 2.800 gange månedligt på ordet madspild. 

Analysen er finansieret af måltidskasseforhandleren HelloFresh, og resultaterne betyder, at virksomheden ser  et stort, uforløst potentiale i at hjælpe danskerne med, at maden ikke ender i skraldespanden. 

Læs også: Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi

"247.000 tons er en meget voldsom mængde mad, hvor alt for mange gode råvarer går til spilde. Som fødevarevirksomhed har vi selvfølgelig et ansvar for at være med til at lave om på det", siger Kristian Hald, administrerende direktør for HelloFresh i Danmark og Sverige.

“Nu handler det om at forløse det potentiale”, fortsætter han.

Derfor har virksomheden lanceret kampagnen Undgå Madspild, der skal belyse problemstillingen. Undgå Madspild indeholder en hjemmeside, opskrifter og SoMe-opslag med tips til opbevaring og nedfrysning, opskrifter til madresterne samt kompost- og fermenteringsguide, der skal kunne hjælpe danskerne til mindre madspild i hverdagen.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere