Den bæredygtige butik skal også være rar at handle i
Mange butikskæder og detailforhandlere gør meget ud af at passe på klimaet og samfundet omkring dem, mens de ofte overser den fysiske atmosfære i selve forretningerne. Det forsøger et italiensk firma at rette op på.
Isabella Goldmann er arkitekt med et lidt anderledes fokusområde end de fleste af hendes kolleger, både i Milano, hvor hun bor og arbejder, og ude i verden. Med sin virksomhed Goldmann & Partners beskæftiger hun sig således med bioklimatisk interiør og arkitektur, som kort fortalt handler om den fysiske atmosfære i vores bygninger, og alle de elementer, der påvirker den.
CSR.dk møder hende til Shoptalk Europe-konferencen i København i starten af oktober, hvor hun er tilstede som taler for at udbrede tankerne om sit felt, der i hendes optik er noget overset blandt ikke mindst de forretningsdrivende, som udgør størstedelen af kundebasen, suppleret af kontorer og private hjem.
”Rigtig mange af de detailvirksomheder, vi arbejder sammen med, har omfattende CSR-strategier, der inddrager en lang række initiativer for at passe på miljøet omkring dem, både i deres hjembyer og ude i deres produktion og forsyningskæder, men samtidig overser de ofte, hvordan det egentlig er at handle i deres forretninger. En bæredygtig butik er ikke nødvendigvis et rart sted at være”, siger Isabella Goldmann.
Uheldig cocktail
Konkret er der en bred vifte af faktorer, der influerer på den fysiske atmosfære i eksempelvis en tøjbutik, som er en af de primære undergruppe for G&P. For at præsentere sine varer bedst muligt, benytter butikskæderne en stribe virkemidler, som måske nok kan få et jakkesæt til at se skarpt ud på en mannequin, men ikke nødvendigvis er optimalt for de mennesker, der måske vil købe det.
Kombinationen af ting som temperaturen på rummets lyssætning, malingen og/eller tapetet (inkl. limen bagved) på væggene, fliser, møbler og selve tøjet kan således være en uheldig cocktail for såvel kunder som ansatte. Dertil kommer de ydre påvirkninger fra vejrforhold og det lokale klima, fx luftfugtigheden, som også er nødvendige at inddrage.
”Vi oplever mange gange, at der nærmest er mere forurenet indenfor end ude på gaden, og så spørger man jo sig selv, om de her butiksejere for alvor tænker på folks well being, når de eksempelvis ikke gør mere for at rense luften. Bare noget levende beplantning gør en stor forskel”, forklarer Isabella Goldmann.
Ikke svært at gøre en forskel
Og netop det med fx at få noget grønt indenfor dørene peger hun på som en god illustration af, hvor relativt nemt det faktisk er at gøre en forskel. En butiks ambitionsniveau og muligheder afhænger selvsagt af såvel budget som koncept, men små tiltag kan hurtigt forbedre tingenes tilstand, og business casen fejler ikke noget.
”Der er kun fordele at hente på det her område. Både små og større investeringer er hurtigt tjent hjem, fordi man både kan øge salget og sænke omkostningerne. Data viser at folk bliver længere i butikker, når de har det godt, og så køber de mere. En amerikansk undersøgelse taler om 30 procent mersalg og 20 procent lavere udgifter til drift og vedligeholdelse”, siger Isabella Goldmann.
Læs også: Danske byer som bæredygtige forbilleder
Afslutningsvis understreger hun det ”enorme behov” for action på sit område, men også udfordringerne med at få selskaberne i tale. Med sin virksomhed har hun dog solide business cases med både butikker, restauranter, storcentre og togstationer, og på den baggrund håber Isabella Goldmann at hun kan få flere aktører til at lære af deres tidligere valg og skabe forandringer. For som hun siger:
”Det eneste vi skal gøre, er at se ydmygt på fortiden for at finde de bedste svar til fremtiden”.