Den bæredygtige by er smart

Bæredygtighed sneg sig ind i stort set alle sessioner på årets store smart city-event, Nordic Edge, og det er ikke tilfældigt. Teknologiens potentiale for at gøre vores byer bedre, renere, mere effektive og socialt inkluderende er nemlig kolossalt.

Teknologien rummer et kæmpe potentiale for at gøre vores byer smartere, grønnere og bedre for indbyggerne. Den menneskelige faktor skal dog bestemt ikke glemmes..

16.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Fra parkeringssensorer og selvkørende busser til Tingenes Internet fodret med nærmest uanede mængder data fra opkoblede enheder på kryds og tværs. Den moderne teknologi rummer store muligheder for at gøre fremtidens byer ikke alene smarte, men også mere bæredygtige.

Læs også: Danske byer som bæredygtige forbilleder

Den smarte by var selve emnet for Nordic Edge-konferencen, der selv kalder sig Nordens største smart city-event, og som blev afviklet i Stavanger i slutningen af september. Udover de mange (mere eller mindre) smarte tanker, koncepter og løsninger, der blev præsenteret fra både talerstole og messestande, så var perspektivet omkring det at gøre gavn for noget andet end virksomhedernes bundlinje også gennemgående over de to dage i den vestnorske kystby.

Det kom til udtryk allerede i åbningssessionen, hvor Director of Smart Digital for Telenor Norge, Annelene Næss, adresserede teknologiens potentiale på området.

Director of Smart Digital for Telenor Norge, Annelene Næss, fortalte om nogle af de løsninger, der kan gøre biltrafikken smartere, samtidig med at hun påpegede behovet for at få folk ud af privatbilerne og over i den offentlige transport eller – endnu bedre – på cyklen. Foto: Anders Kampmann.

”Med et værktøj som Internet of Things ved hånden kan vi forbedre den sociale bæredygtighed i vores samfund. Velfærdsteknologi kan skabe tryghed for ældre og lade dem blive længere i deres egen bolig før de skal på plejehjem”, sagde hun og fortsatte:

”Også i trafikken er der muligheder, hvor eksempelvis systemer til smart parkering kan lede bilisterne de rigtige steder hen hurtigere og dermed mindske både trængsel og luftforurening, og ikke mindst minimere den spildtid, der går til at lede efter en ledig p-plads”, sagde Annelene Næss.

Som nærmest en eftertanke tilføjede hun dog, at ”det er klart, at vi selvfølgelig skal droppe bilen på sigt”, til fordel for diverse selvkørende og dele-/offentlige ordninger, uden dog at adressere tidsrammen.

Nudging skal få bilisterne over på cyklen
Netop trafiksituationen i byerne var omdrejningspunktet for den session om mobilitet, som Rambøll var vært for senere på dagen. Nærmere bestemt, så sigtede seancen efter at præsentere ny teknologi, der kan gøre bymæssig person- og varetransport mere bæredygtig.

Til det formål samlede Michael Eimstad tråden op efter Annelene Næss. Han er Senior Commercial Manager Parking for virksomheden Q-Free, der leverer automatiserede parkeringsløsninger og systemer til vejbetaling (tolling), ligesom man er begyndt at lave cyklist- og fodgængermålinger. Specielt hensynet til de bløde trafikanter kan bruges proaktivt.

Læs også: Riget i Midten vil have renere metropoler

”Vi har længe arbejdet med at få bilisterne hurtigere frem til deres p-pladser, og det er noget, der har en god effekt. Men man kan også forestille sig at se mere på at nudge dem ud af deres biler, eksempelvis ved at prioritere cyklister ved lyskryds og simpelthen gøre det nemmere for dem og sværere for bilerne at komme frem”, sagde han.

Henrik Isaksen fra Green Mobility i Danmark pegede på eldrevne delebiler som en del af løsningen på trængslen og luftforureningen i byerne. Foto: Anders Kampmann.

De biler, der så er på vejene, de bør selvfølgelig ikke alene være elektriske, vi skal også deles om dem. Sådan er business casen bag Green Mobility, som bestyrelsesformand Henrik Isaksen repræsenterede i Stavanger, og som med hans ord bygger på tre megatrends, som den moderne by, herunder den danske hovedstad, bør tage til sig.

”Bæredygtighed, ansvarlig urbanisering og deleøkonomi er uundværlige udviklingspunkter, som en hastigt voksende by som København, må og skal tage til sig. Som andre metropoler i samme situation, så bokser København med trængsel, luft- og støjforurening, mangel på fremkommelighed og de økonomiske problemer, der følger med. En stor del af løsningen vil være at få privatbilen væk fra the last mile, så den ikke sander vores byer til”, sagde han.

Det vigtige menneskelige aspekt
Midt i al teknologisnakken skal man dog ikke glemme ”den menneskelige faktor”, som Concitos Charlotte Fischer pointerede i en session om de smarte borgere, der er ”en nødvendig del af den smart by”. Som et eksempel på dette, pegede hun på byfornyelsesprojektet H+ i Helsingborg, der kommer til at rumme 5.000 boliger, som vil blive opført frem mod 2035, og som inviterer til netop dette.

Charlotte Fischer repræsenterede den grønne tænketank Concito og understregede nødvendigheden af at huske den menneskelige faktor midt i snakken og fascinationen af de smarte, computerstyrede løsninger. Foto: Anders Kampmann.

”Her taler vi om den ny bydel, hvor bæredygtighed bliver indbygget fra start af. Det bæredygtige liv bliver gjort nemt for alle beboerne i området, det bliver noget, som vil være synligt og let at forholde sig til – en selvfølge. Samtidig lægger udviklerne op til, at beboerne skal være med til at bygge videre på denne her miljøprofil over årene, så den følger med tiden og tager hånd om de udfordringer, der opstår undervejs”, forklarede Charlotte Fischer.

Et konkret hjælpemiddel, der kan være med til at sikre ikke mindst den sociale bæredygtighed, er virtuelle assistenter, som bl.a. virksomheden Boost AI arbejder med. Som firmanavnet antyder er disse assistenter baseret på kunstig intelligens, hvilket eksempelvis kan være nyttigt i den type velfærdsteknologi, som Annelene Næss var inde på. Men ikke uden hensynet til den føromtalte menneskelige faktor.

”Vores chatrobotter er efterhånden noget rigtig langt og kan svare på en bred vifte af forskellige typer spørgsmål, ligesom de kan forstå slang og stavefejl – til en hvis grænse selvfølgelig. Her er det så også, at vi oplever kundernes behov for ’the human touch’; selvom assistenten kan svare øjeblikkeligt, så beder mange os om at indlægge en lille forsinkelse, fordi det virker mere menneskeligt at den lige skal ’tænke’ lidt over svaret”, sagde Chief Marketing Officer for Boost AI, Henry Vaage Iversen.

De teknologiske løsninger til den smarte, bæredygtige by er der med andre ord ikke mangelvare på, men hvordan vi får den mest variable faktor – os mennesker – med ombord, er et mere åbent spørgsmål. Det illustrerede en lynhurtig meningsmåling under sessionen meget godt.

Læs også: Den bæredygtige butik skal også være rar at handle i

Henry Vaage Iversen præsenterede således et koncept om en AI-styret robot til ældrepleje og bad tilhørerne om at række en arm i vejret, hvis de kunne tænke sig at lade den tage sig af dem eller deres nærmeste, når tiden kom dertil. Ud af en skare på 60-70 deltagere i sessionen, talte CSR.dk omkring fem forsigtige hænder…

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige byer

I verdens jagt på et bedre klima, renere luft og sundere mennesker, er klodens byer altafgørende. Her fortæller danske og udenlandske eksperter og partnere på CSR.dk om ny teknologi, tendenser og målsætninger, der skal skubbe udviklingen i den bæredygtige retning.

Relateret indhold

17.04.2024CSR.dk

Hovedsæde renoveret med 90 procent genbrugsmaterialer

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

12.03.2024CSR.dk

Får EU-Parlamentet lukket de russiske gashaner?

21.02.2024CSR.dk

Lad skruelåget sidde på flasken og bidrag til genanvendelse af 140 ton plast om året

20.02.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal styrke reparationscafeerne i Danmark

Jobmarked

Se alle

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
ESG i Værdikæder - Hvordan kan man arbejde strategisk med ESG?

På dette webinar vil du blive præsenteret for nogle af de erfaringer, der er kommet ud af projektets første fase. På baggrund af disse erfaringer, dykker vi ned i, hvordan SMV’er kan arbejde strategisk med ESG og bæredygtighed.

Dato

18.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Cognitech A/S
Konference
AI, ESG og den værdiskabende økonomiafdeling

Hvordan kan du bruge AI og digitalisering til at optimere din økonomifunktion, så du bliver en stærkere strategisk samarbejdspartner?

Dato

18.04.2024

Tid

13:00

Sted

Sundkrogsgade 11, 2100 København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bølgeenergi Dagen

Kom med, når vi afholder Bølgeenergi Dagen med fokus på danske bølgeenergiløsninger. Oplev debat om branchens fremtid, og få en introduktion til dens historik. En række teknologier på området vil blive præsenteret gennem oplæg.

Dato

18.04.2024

Tid

14:00

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn