Den første nationale madspildsdag med nye mål og kreativitet

Carlsberg i Danmark fejrer den første officielle danske madspildsdag ved at indgå en forpligtende aftale om at være en del af ”Danmark mod Madspild”, mens Lidl Danmark og Too Good To Go afholder "DM i overskudsretter".

Foto: Miljø- og Fødevareministeret.

29.09.2020

CSR.dk

D. 29. september 2020 er den første nationale madspildsdag i Danmark. Mærkedagen blev lanceret af regeringen i marts 2020, for at sætte fokus på det 700.000 tons tunge madspild i Danmark, der svarer til syv gange vægten af Marmorkirken og 3,8 pct. af den samlede danske CO2-udledning.

Læs også: Coop og Stop Spild Lokalt indgår landsaftale om madspild

Dagen markeres bl.a. af offentliggørelsen af ”Danmark mod Madspild” - en aftale indgået af en bred vifte af aktører i fødevarebranchen i Danmark med et ønske om at bidrage til en betydelig reduktion af madspild og fødevaretab. Aftalen drives af den regeringsnedsatte tænketank ONE\THIRD. Aftalen forpligter alle medlemsvirksomheder til at måle madspild en gang om året med brug af sammenlignelige, standardiserede data og med et erklæret mål om at nedbringe det samlede madspild med 50% inden 2030.  

ONE\THIRD har desuden netop udgivet en minianalyse af danskerens madspildsvaner

Carlsberg er med og giver en øl
Carlsberg Danmark har som en af de første virksomhed kommunikeret indholdet af sin forpligtelse og målsætning i regi af "Danmark mod Madspile". 

”Carlsberg vil gerne tage madspild endnu mere alvorligt, og derfor forpligtiger vi os nu til løbende at måle på vores madspild, samt at reducere mængden af madspild. Hos os handler det blandt andet om at sikre, at intet øl går til spilde. Ideelt set vil vi producere 1:1 med det, der forbruges, så vi heller ikke udleder unødvendigt CO2. Det er også en måde at bidrage til vores mål om nul CO2 på vores bryggerier inden 2030,” siger Tenna Skov Thorsted, Sustainability Manager i Carlsberg Danmark.

I forbindelse med madspildsdagen, har Erik Lund, der er brygmester på Carlsberg Laboratorium, lykkes med at brygge en øl på madspilds-frugt og -grønt fra egen have og supermarkeder. Øllen er brygget på overskuds frugt- og grøntsags-rester dvs. bananer, æbler og gulerødder, der er fermenteret. Madspildsøllen gives til tænketanken ONE\THIRD, som vil benytte øllen til events, der skal sætte fokus på madspild i løbet af året.

Lidl og Too Good to Go laver mad
I efteråret 2020 runder Lidl og Too Good To Go en madspildsmilepæl: 250.000 gange har danskerne afhentet en lykkepose med overskudsvarer i en af Lidls forretninger i Danmark. Det vil sige, at danskerne 250.000 gange har sluppet kreativiteten løs for få det bedste ud af indholdet af deres lykkeposer. 

For at markere det og madspilsdagen har Lidl og Too Good To Go afholdt det første ”DM i Overskudsretter”, hvor alle landets hverdagskokke er blevet inviteret til at indsende deres bud på Danmarks bedste overskudsret, og kåringen af vinderen sker på madspildsdagen. 

Konkurrencen har til formål at inspirere danskerne til at mindske madspild. En undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go i 2019 viser, at 88% af de adspurgte gerne vil gøre mere for at reducere madspild - og 46% efterspørger information om, hvordan de skal gøre det.

“Vi har oplevet enormt stor interesse for vores lykkeposer med overskudsvarer. Derfor er det et naturligt næste skridt for os at rette fokus på anvendelsen af indholdet, så vi sikrer, at mest muligt ender i forbrugernes maver frem for i skraldespanden. Vi ved, at det vrimler med kreative hverdagskokke derude, og vi har brug for deres hjælp og inspiration til at få bugt med madspildet,” siger Anders Frydendahl, som er salgsdirektør i Lidl. 

Fokus på kreative løsninger
Det er ikke tilfældigt, at det er aktiviteter som brygmesterens madspildsøl og DM i Overskudsretter, der skal markere den første nationale madspildsdag. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er det nemlig "kreative løsninger på problemet som er scenens hovedperson på dagen", og der vil være events og indsatser rundt om i landet under parolen ”Danmark Redder Maden”.

Læs også: Rapport: Madspildet skal halveres, hvis Paris-målene skal opnås

Således deltager Mogens Jensen, Miljø- og Fødevareminister, i løbet af dagen i events såsom "UMAGE – Unge Madspilds Genier viser deres opfindelser", og åbningen af en ny Wefood-butik, som forhandler overskuds-dagligvarer, i Tingbjerg nær København. 

Danmarks nationale madspildsdag ligger samme dag som FN’s internationale madspildsdag, hvor verdens lande opfordres til at sætte fokus på forebyggelse og reduktion af madspild. På verdensplan er FN-målet 50 procents reduktion inden 2030 (Mål 12.3 i Verdensmålene).

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus