14.02.2019  |  Klima, miljø og energi

Det er svært at finde klimavenlige Valentinsblomster

Der er stor ugennemsigtighed når det gælder afskårne blomster, forbrugerne kan nemlig ikke gennemskue om blomsterne er bæredygtige eller ej. En enkelt rose fra et drivhus kan 'koste' op mod fem kilo CO2.

Der er mange, der køber blomsterbuketter til deres udkårne på Valentinsdag i dag, den 14. februar – men det er næsten umuligt at se, hvilke blomster der er bæredygtige, og hvilke der er klimasyndere. Blomsterne bliver nemlig enten fløjet ind eller dyrket i opvarmet drivhuse og det udleder CO2, skriver Politiken.

Læs også: Hurtig omstilling kan holde jordens temperaturstigning under 1,5 grader

Og særligt valentinsfavoritten, rosen, er en af de værste klimasyndere. En enkelt rose kan være skyld i et kilo kulstofudslip eller mere, viser flere undersøgelser. Det bekræfter danske blomsterforhandlere:

”Langt de fleste danskere ser blomster som noget lækkert og naturligt. Men det er klart, at det kræver energi både at dyrke dem og at transportere dem til Danmark. Derfor er roser og andre friske blomster på denne årstid en stor belastning for klimaet”, siger Marie Holmer, medejer af blomsterfirmaet Vildevioler, som dyrker økologiske blomster i Danmark fra forår til vinter, til politiken.dk.

31 procent af de europæisk importerede blomster kommer fra Kenya, og det koster omkring et kilo CO2 per solgte rose. Også Holland er stor blomstereksportør til det europæiske marked, her vokser blomsterne i opvarmede drivhuse, og det koster omkring fem kilo CO2 per solgte rose.

”Der ingen tvivl om, at det er mere CO2-venligt at producere blomsterne i et varmt land og transportere dem herop end at dyrke dem i et koldt land i drivhuse, som skal varmes op”, siger Andreas Hansen, produktchef i den danske afdeling af Fairtrade, til politiken.dk.

Forbrugerne bliver ikke ordentligt oplyst
Det er svært for kunderne at finde frem til de bæredygtige blomster, og ofte ved forhandlere heller ikke nok om blomstens oprindelse.

”Ude på Grønttorvet, hvor vi køber blomster, ser de underligt på os, når vi spørger, hvor blomsterne har vokset. Det er meget uigennemsigtigt. Vi har arbejdet hårdt på at finde blomsterproducenter med miljøcertificeringer”, siger Marie Holmer til Politiken.

Men der findes certifikationsordninger til blomster, herunder hollandske More Profitable Sustainability (MPS). Her rangeres blomsteravlerne fra A-C i forhold til deres produkters bæredygtighed.

”Blomsteravlerne får certificeret, at de bruger ressourcerne godt. For eksempel skærer de ned på forbruget af vand og energi og bruger den rigtige plantebeskyttelse. Jo mindre energi og færre pesticider, des bedre vurdering får ens produktion”, siger kommerciel direktør i MPS, Remco Jansen, til politiken.dk.

Men MPS-certifikatet er ikke rettet mod forbrugerne, det er en såkaldt business-to-business-ordning. Ordningen skal hjælpe supermarkeder og grossister til at stille krav til blomsterproduktionen.

Vores svenske naboer er bedre til at oplyse forbrugerne. Blomsterkæden Blomsterlandet oplyser kunderne om blomstens certificering, og det inspirerer brancheforeningen Flora Dania:

”Vi har lige haft besøg af Blomsterlandet og vil se på, hvordan vi kan få fortalt forbrugerne om alle de gode ting, der sker i branchen. Vores danske blomsteravlere har halveret deres energiforbrug og er langt fremme, når det handler om at bruge mindre kemisk skadedyrsbekæmpelse. Det er vigtigt for kunderne”, siger direktør i Flora Dania, Peter Larsen-Ledet, til politiken.dk.

Læs også: Bæredygtighed i byggeriet skal ned i øjenhøjde

Danske blomsterforhandlere vil i de kommende år blive bedre til at oplyse om blomsternes bæredygtighed, lyder det fra ham.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere