08.04.2020 | Kommunikation
Det kan ALTID betale sig at opføre sig ordentligt
Indhold fra partner Hvad er dette?
De virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed, er dem, der er bedst rustet, når der bliver vendt op og ned på verden, som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og tillid på både kort og lang sigt
De nyeste tal fra Edelmans årlige tillidsbarometer viser, at vi under Corona-pandemien er blevet endnu mere opmærksomme på, hvordan virksomhederne agerer. 90% af os siger, at virksomhederne skal gøre alt, hvad de kan for at beskytte medarbejderne og leverandørernes sundhed og finansielle sikkerhed, også selv om det resulterer i økonomiske tab. 71% af os siger, at vi vil miste tilliden, ikke bare nu men for altid, til brands, der ikke reagerer passende på pandemien, særligt de virksomheder, der tydeligt sætter profit over mennesker. Ligesom vi forventer, at de store og veldrevne virksomheder skal opføre sig ekstra ordentligt – altså at de brede skuldre skal bære mest (https://sustainreport.dk/nyheder/forbrugere-doemmer-virksomheder-corona/)
Vi har allerede set flere eksempler på, at de, der træder ved siden af bliver dømt hårdt - i hvert fald lige nu. Måske derfor har Bestseller valgt, efter en massiv shitstorm, både at undskylde beslutningen om ikke at ville betale husleje for lejemål og alligevel at betale lejemål for april. Ligesom Addidas i sidste uge gennem landsdækkende annoncer i Tyskland valgte at undskylde deres ageren (https://finans.dk/erhverv/ECE12054085/adidas-laegger-sig-fladt-ned-og-betaler-alligevel-husleje-efter-shitstorm/). Der kommer ganske givet flere til.
Noget tyder altså på, at det ikke kan betale sig at skubbe samfundsansvaret til side nu, for det kan blive rigtig dyrt på længere sigt. At man skal tænke sig rigtig godt om, når man som virksomhed i disse kaotiske tider træffer beslutninger, der kan give det indtryk, at de kortsigtede økonomiske beslutninger fylder mere end de menneskelige og mere kollektive hensyn. At man skal være særlig opmærksom på, hvordan man kommunikerer de svære beslutninger, man virksomheder står overfor netop nu, fordi virksomhedernes adfærd nu og her ser ud til at få langvarig effekt på omdømmet.
Betyder det, at det kræver mere at være virksomhed i disse tider – også for at overleve på den lange bane? Det gør det helt sikkert på rigtig mange parametre, og det er en kæmpe opgave vi står over for – alle sammen.
Men når det kommer til ansvarlighed og ordentlighed, er der måske alligevel ikke så meget der har ændret sig. For har det ikke altid bedst kunne betale sig at opføre sig ordentligt? Fordi det moralsk og etisk er rigtigt, fordi det alt andet lige føles bedst for en selv og for omverden. Der har vel egentlig aldrig været en rigtig god undskyldning for ikke at opføre sig ordentligt, eller for at sætte kortsigtet økonomisk gevinst over anstændighed?
Derfor tror jeg, at de virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed og ansvarlighed er dem, der er bedst rustet til at vise samfundssind, når der bliver vendt op og ned på verden som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og vores tillid på både den korte og den lange bane.
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Kommunikation

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner