DSB får godkendt klimaplan
Efter en to år lang proces har SBTI nu godkendt klimamålsætninger fra DSB.
Endnu en dansk virksomhed får nu sine klimamålsætninger godkendt af den uafhængige organisation Science Based Targets Initiative (SBTI). Denne gang er det DSB, som de sidste to år har arbejdet på at redegøre for sine udledninger overalt i forretningen.
Det skriver Børsen.
Læs også: To danske pensionskasser er kommet igennem nåleøjet hos SBTi
Særligt arbejdet med at finde hoved og hale i udledningerne fra scope 3 var udfordrende, fortæller Aske Mastrup Wieth-Knudsen, der er bæredygtighedschef hos DSB.
Det har kostet cirka 2 millioner kroner over den toårige periode, og har indebåret at skulle finde udledningstal på alt fra chokoladebarer til reservedele.
“Vores tilgang har været at spise elefanten i mindre bidder og tage de største først: Vi begyndte med at tage fat i indkøb, hvor der er mest potentiale for at reducere udledningen. For eksempel togdele, transport af reservedele, facility management, byg og entreprise, it-software og kioskvarer,” siger Aske Mastrup Wieth-Knudsen til Børsen.
Læs også: Dansk stålproducent vil reducere konstruktioners CO2-aftryk til en tredjedel
Dertil har DSB et mål om at blive CO2-neutral i 2030 for egne udledninger – en mission, der kommer til at koste omkring 20 milliarder kroner, da de nuværende dieseltog skal skiftes ud med eldrevne.
Dog er nogle af DSB’s leverandører allerede SBTI-godkendte, hvilket hjælper på processen, mener bæredygtighedschefen. Han fremhæver IT-branchen som mere moden i forhold til viden om CO2-aftryk og livscyklusanalyser.
- HCL