15.11.2019 | Klima, miljø og energi
DTL: Godt startskud på klimapartnerskab
Interesseorganisationen DTL – Danske Vognmænd roser regeringens ambitionsniveau når det gælder klimatilpasning og opfordrer til at bruge de offentlige indkøb som redskab til at fremme udviklingen. DI har ligeledes store forhåbninger.
DTL-direktør Erik Østergaard flankeret af statsminister Mette Frederiksen og transportminister Benny Engelbrecht på klimapartnerskabsmødet. Foto: DTL
Selvom man var skeptiske, når det kom til valget af DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen som tovholder, så er interesseorganisationen DTL – Danske Vognmænd positivt indstillet efter at brancher, erhvervsfolk, organisationer og embedsmænd i går eftermiddags var samlet på Marienborg, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) var vært for det indledende møde om erhvervslivets klimapartnerskaber.
Læs også: Maersk vil indsnævre udviklingen af biobrændstoffer
Ifølge DTL udgjorde mødet et ’godt startskud’ på arbejdet, og direktør Erik Østergaard, der sidder med for transporterhvervet, ser frem til samarbejdet og roser de høje målsætninger, regeringen har sat for de i alt 13 partnerskaber og den grønne omstilling, der skal være med til at indfri målet om en 70 procents reduktion af Danmarks CO2-udledning i 2030.
Landtransport mangler teknologi, der kan erstatte fossilt brændstof, fortæller @Jens_bjorn, CEO @DSV_AS. #klimapartnerskab https://t.co/i66tJbaN6S @BennyEngelbrech @trm_dk pic.twitter.com/yoCgdCimOs
— Regeringen (@regeringDK) November 14, 2019
”Regeringen og dens støttepartier har lagt et meget højt ambitionsniveau for Danmarks klimatilpasning og reduktion i CO2-udslip for de nærmeste år. Ingen dele af det danske samfund kommer til at gå fri, og det er helt naturligt, at vi, både som samfund og som erhvervsgruppe, må bidrage til at finde de bedste og mest effektive løsninger. Dét arbejde glæder jeg mig til at være en del af”, siger Erik Østergaard.
Fra DTL’s side opfordrer man politikerne til at undgå klimainitiativer, der svækker de danske vognmænd i den internationale konkurrence på transportområdet, eksempelvis når det gælder social dumping, som man mener ”hænger nøje sammen med klimaspørgsmålet”.
”For hvis mere godskørsel overtages af udenlandske biler, vil det være både et erhvervspolitisk og klimamæssigt selvmål. Den danske lastbilflåde er generelt langt over niveau sammenlignet med de biler, lavtlønschaufførerne ofte kører i. Den forskel vil det tage mange år at udligne”, påpeger Erik Østergaard.
Undgå klimabelastende fejl
Videre fremhæver han, hvordan godstransporten i DTL’s optik ”ikke [er] en lavthængende frugt med nemme og hurtige klimagevinster at hente”, på grund af det store behov for udbredelse af teknologier og investeringer i infrastruktur og materiel.
Her spiller stat og kommuner en vigtig rolle som indkøber i milliardklassen af danske løsninger og produkter, og derfor opfordrer DTL da også til, at bruge netop de offentlige indkøb som redskab til at fremme udviklingen.
Læs også: DSV påtager sig videnskabelige mål
”De løsninger, som det offentlige vælger at satse på, hvad enten det er kommunale lastbiler eller den ene eller anden type af brændstof, vil få afgørende betydning for tilgængeligheden og infrastrukturen også for de private vognmænd”, siger Erik Østergaard og fortsætter:
”Det gælder om, at vi bruger det rigtige udstyr, laver de rigtige investeringer osv. For alle fejlene, vi kan begå i processen, er også selvstændigt klimabelastende og bringer os ikke nærmere løsningen af den udfordring, vi har sat os selv.”
"Vi skal hele tiden se den danske klimaindsats i et globalt perspektiv, så vi i Danmark ikke når vores eget nationale mål ved at flytte aktiviteter ud af landet", påpeger Lars Sandahl Sørensen. Foto: DI/Sif Meincke
DI: Husk det globale perspektiv
Også hos Dansk Industri ser man frem til arbejdet i partnerskaberne, som man roser regeringen for at inviterer erhvervslivet med i. Ikke alene er der ifølge DI-direktør Lars Sandahl Sørensen en stor vilje i virksomhederne til at tage et medansvar for den her opgave sammen med vores politikere og resten af samfundet, der er også gode muligheder for vækst og nye forretningsområder. Det kræver dog et globalt perspektiv.
”Vi bakker entydigt op om de høje danske klimaambitioner, men vi skal også hele tiden se den danske klimaindsats i et globalt perspektiv, så vi i Danmark ikke når vores eget nationale mål ved at flytte aktiviteter ud af landet. Opgaven er i høj grad at finde en fælles vej til at indfri klimaambitionerne, hvor vi samtidig griber de nye forretningsmuligheder og baner vejen for endnu flere grønne eksportsucceser”, siger Lars Sandahl Sørensen.
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København
I den forbindelse er det vigtigt, mener DI, at regeringen, Folketinget og EU påtager sig den vigtige opgave forbundet med at fjerne de barrierer og den regulering, der i dag vanskeliggør den grønne omstilling.
”Virkeligheden er jo heldigvis, at mange virksomheder allerede er langt fremme – men også, at de støder på barrierer i form af f.eks. regulering, hvor både regeringen og Folketinget, men også EU, er helt afgørende for at finde nye løsninger og gøre nye mål mulige”, siger Lars Sandahl Sørensen.
-AK
Klima, miljø og energi

Flying Tiger afgiver grønt plastikløfte
Fremover kommer der til at være mindre plastik på hylderne i Flying Tigers butikker. De har indgået et samarbejde med organisationen Plastic Change, hvor målet er at reducere anvendelsen af plastik markant.
Klima, miljø og energi
Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler
Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.
Strategi & ledelse

75 globale brands bakker op Parisaftalen
Samtidig med at USA er ved at trække sig ud af Parisaftalen, annoncerer 75 globale brands, heraf adskillige amerikanske, deres støtte til den store klimaplan. Virksomhederne peger på stribevis af fordele ved at blive i aftalen og understreger, at de selv vil holde fast.
Samfund

PostNord klar med bæredygtig emballage
Med en ny, genanvendelig emballage til salg på posthusene regner PostNord med at spare op til 42 procent CO2 på gave- og pakkeindpakning. Med tiden vil virksomheden også udvide med en pantordning til emballagen.
Klima, miljø og energi

Nu tilbyder Norwegian klimakompensation
Det er endnu ikke muligt at flyve uden CO2-aftryk. Derfor har Norwegian valgt at integrere klimakompensation i deres bookingproces.
Klima, miljø og energi

USA’s grønne økonomi er 1,3 billioner dollars værd
USA bør investere grønt, hvis man vil øge både beskæftigelse og den økonomiske udvikling. Det konkluderer et nyt studie fra University College London. Landets grønne økonomi repræsenterer en årlig omsætning på næsten 9.000 mia. kr.