e-Boks hædret for bæredygtig digital strategi
Demokrati, transparens og datasikkerhed tager mange danskere for givet, hos e-Boks er det kernen i deres forretning. Dette har de i samarbejde med Hansen & Ersbøll Agenda beskrevet i deres bæredygtige strategi: ’COP-rapporten’ til UN Global Compact. Virksomheden har netop vundet en pris for rapporten.
Onlinevirksomheden e-boks er netop blevet hædret som en af de SMV’er, der har bevist at bæredygtighed for dem er en del af kerneforretningen.
Det er FSR – danske revisorer og Global Compact Network Denmark, der i år for første gang gået er sammen om at fremhæve god rapportering i danske Global Compact-medlemsvirksomheder.
CSR-udvalget bag kåringen fremhæver blandt andet, at e-Boks udgør en vigtig del af den samfundsmæssige infrastruktur - og dermed rygraden til et moderne demokrati, hvor der aldrig bliver gået på kompromis med de mere end 16 millioner brugeres databeskyttelse, fortrolighed og sikkerhed.
Og netop den demokratiske tradition, som mange nordiske virksomheder ofte tager for givet, er værdifuld i et Global Compact-perspektiv.
Individets rettigheder som værdiskaber
Rapporten beskriver, hvordan virksomheden gennem sin kompromisløse tilgang til individets rettigheder og sikkerhed reelt er med til at sikre millioner af menneskers basale rettigheder. Denne tilgang har fra starten været byggestenen i e-Boks’ forretning.
”I Norden er tillid, transparens og retten til egne data noget vi tager for givet og for os i e-Boks er det byggestenen i vores forretning. Men beskyttelse af persondata, omtanke i forhold til bæredygtighed og en transparent og demokratisk organisering er rent faktisk noget, der har betydning ude i verden”, siger Susanne Søndahl Wolff, kommunikationsdirektør i e-Boks.
Hansen & Ersbøll Agenda har specialiseret sig i at finde det bæredygtige forretningspotentiale for SMV’er, hvilket var meget nemt hos e-Boks.
”Set udefra rummer e-Boks’ værdigrundlag med sikring af individets rettigheder, også svaret på en global udfordring, der eksempelvis handler om at en indkaldelse til sygehuset eller skolen aldrig modtages, fordi modtageren ikke har en fysisk postkasse, eller måske havner brevet endda i de forkerte hænder", siger partner i Hansen & Ersbøll Agenda, Lotte Hansen, og fortsætter:
"Dermed bidrager virksomheden til at sikre en demokratisk infrastruktur. Vi ser en digital virksomhed her, der tør skære ind til benet og være tydelige omkring, hvilken bæredygtig værditilvækst deres produkt rent faktisk bidrager med.”
Susanne Søndahl Wolff, opfordrer andre danske SMV’er til at tage fat på CSR-opgaven med friske øjne:
”Selvfølgelig kræver det en indsats fra en dansk virksomhed, der vil tage aktiv stilling på CSR-området. I e-Boks har vi især brugt ressourcer på at sætte os grundigt ind i FN’s verdensmål og analysere, hvad det er for en intention, der ligger bag målene – og hvad det reelt er for en effekt, FN ønsker at skabe med det enkelte mål. Men i de fleste tilfælde ligger der ikke en stor, ny opgave i arbejdet, for indsatsen er på mange måder en naturlig forlængelse af det, vi i forvejen gør i forretningen.”
Tillid og god proces bag rapport
Da e-Boks og Hansens og Ersbøll agenda mødes med et ønske om at få lavet en bæredygtig strategi for e-Boks var ingen af dem klar over, at der få måneder senere skulle ligge en færdig COP-rapport, som i dag har vundet en pris.
Dette skyldes et tillidsfuldt samarbejde, samt det faktum, at e-Boks i deres forretning rent faktisk havde stærke og veldokumenterede byggeklodser til den bæredygtige strategi.
”Uden Hansen & Ersbølls store viden havde vi ikke stået med denne rapport i dag. Vi har været i hænderne på nogle af de stærkeste kompetencer på området, som på rekord tid med viden og ballast har udfordret os og været med at kortlægge alle dele af forretningen. De har guidet os ud i de rigtige hjørner ikke mindst intern i virksomheden og fået vores data brudt rigtig ned”, siger Susanne Søndahl Wolff.
Læs også: Status på verdensmålene: Det går den gale vej med flere kritiske mål
Hos Hansen & Ersbøll er partnere også glade for samarbejdet:
”Da Charlotte og jeg mødte e-Boks, havde de linet en masse verdensmålsfirkanter op, de gerne ville fortælle om. Det var en god proces, at de var med på at fokusere på de områder, hvor de rent faktisk skaber den største impact, og samtidig var virksomheden meget ærlig omkring deres svage sider og viste en stærk vilje til at handle på begge dele” siger Lotte Hansen.
-AK