Elbilens fremtid fortsat usikker i Danmark

Salget af elbiler i Danmark er gået totalt i stå, men trods luft i budgettet vil regeringen ikke fastfryse eller sænke afgiften, hvilket ærgrer Dansk Elbil Alliance. I Norge er den danske model blevet et skræmmeeksempel.

Der er flere spørgsmålstegn ved elbilens fremtid i Danmark. Brancheorganisationer og opposition kræver handling, mens regeringen vil afvente udviklingen..

17.02.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Fem stk. Så mange elbiler blev der solgt i Danmark i januar 2017, ifølge friske tal fra De Danske Bilimportører og Dansk Elbil Alliance. Og det er til trods for, at personbilsalget både i hele 2016 og den spæde start på 2017 går historisk godt.

Læs også: Hydrogen i den tunge trafik

På den baggrund råber adskillige politikere nu vagt i gevær og kalder på handling fra regeringen. Årsagen til det svigtende salg skal nemlig findes i den stigende prislap på elbiler, som er en konsekvens af den aftale, den daværende Venstre-regering indgik i efteråret 2015 om at normalisere registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler.

”Det er en helt uholdbar situation. Elbil-markedet i Danmark er lagt på dybfrost, og der sker ingenting”, siger De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard, til DR.

Som følge af aftalen er registreringsafgiften pr. 1. januar 2017 steget til 40 procent, og det har altså haft sine konsekvenser i forhold til salget af elbiler. Men allerede sidste år, hvor afgiften blev sat op til 20 procent, gik det udover salgstallene. I alt blev der således solgt omkring 1.300 elbiler i hele 2016 (mod 4.500 i 2015), noget mindre end de 1.800 stk. (inkl. brændselscellebiler), regeringen regnede med.

På den baggrund kræver både Radikale Venstre og Socialdemokratiet at aftalen bliver taget op til revision, da forudsætningerne har ændret sig.

”Jeg synes, det er helt tydeligt, at man er langt fra det, der var Skatteministeriets forudsætning, da vi lavede aftalen - og det var ikke den besked, vi aftalepartier fik. Og derfor må vi have aktiveret den formulering i aftalen, der fastslår, at vi kan justere i aftalen, hvis der ikke bliver solgt det antal biler, som der blev forudsagt”, siger Jesper Petersen (S), til DR.

Regeringen vil afvente udviklingen
Selvom der også i den brede befolkning er stemning for at fjerne afgiften på elbiler, så er der fra regeringens side imidlertid forholdsvis begrænset opbakning til den socialdemokratiske udmelding. Det er der både økonomiske og tidsmæssige årsager til.

”Jeg vil godt understrege, at jeg ikke har en milliard til at forbedre vilkårene for elbiler. Nu er vi kun gået ind i februar måned. Vi skal se på tallet over en længere periode. Og årsagen til, at der ikke blev solgt ret mange i januar, kunne jo være de politikere, der går og snakker om, at nu skal vilkårene forbedres. Og så er der jo ingen, der vil købe lige nu”, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), og bliver bakket op af sin ellers optimistiske kollega og partifælle i Energi- og klimaministeriet, Lars Christian Lilleholt.

”Løsningen her er ikke at give nye tilskud – i hvert fald ikke på den korte bane. Vi bliver nødt til at afvente, at der sker noget teknologiudvikling, og at priserne bliver noget lavere på elbiler”, siger han til Information.

Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler

Den indstilling ærgrer man sig over hos Dansk Elbil Alliance (DEA), hvor man med udgangspunkt i det svigtende salg af elbiler har beregnet, at der er 68 millioner kroner fra aftalen, som ikke blev brugt i 2016

”Med afgiftsaftalen var der lagt et måltal ind for salget af elbiler for netop at understøtte elbilmarkedet. Vi er langt fra målet, og den udfordring har regeringen tilsyneladende endnu ikke noget bud på, hvordan vi løser, på trods af at der er penge i aftalen til at lette elbilafgifterne. Det er brandærgerligt”, siger branchechef i DEA, Lærke Flader.

At elbilens skæbne i Danmark – og efter Donald Trumps indtog i Det Hvide Hus også på verdensplan – er usikker, er også gået op for flere forskellige aktører i udlandet. I starten af januar kunne Ingeniøren eksempelvis berette, at Opels Ampera-e fra årsskiftet er blevet sat til salg i Norge (pris: ca. 240.000 danske kroner og på papiret en rækkevidde på 500 km per opladning), hvor over 3.700 nordmænd allerede har bestilt bilen. Danmark er derimod ikke er inde i overvejelserne pt.

Det skyldes, ifølge Group Vice President Sales & Aftersales hos Opel, Peter Christian Küspert, at man har valgt de første lande efter, om de har vist ambitioner til at gå foran på elbil-området. De næste lande på listen er Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz.

Norsk Elbilforening markerede de 100.000 elbiler på landets veje ved en event foran Munchmuseet i Oslo i december 2016. Nissan Leaf udgør omkring en fjerdedel af de elektriske biler. Foto: Ståle Frydenlund/elbil.no.

Norge i førersædet
Netop Norge er blevet lidt af et foregangsland, når det kommer til rammevilkår og opbakning til elbiler, hvilket har gjort vores fjeldrige nabo mod nord til en verdensleder på området. Ifølge Norsk Elbilforening rundede man i december ’16 100.000 elbiler i Norge (plus ca. 25.000 hybrider), og sammenlagt udgør de nu tre procent af markedet.

I januar i år satte man ny rekord, da 37 procent af nysalget var elbiler, og forsætter udviklingen regner man med, at den norske bilpark kan være udslipsfri allerede i 2025. På mellemdistancen har man et mål om 400.000 elbiler på vejene i 2020.

De lokale og regionale forskelle står i kø for de norske elbilejere. Gratis adgang til betalingsveje, gratis parkering, gratis brug af en lang række færger, lavere vejskat og adgang til busbaner i byerne. Men det er de store politiske linjer, der gør forskellen, fortalte generalsekretær for Norsk Elbilforening, Christina Bu, da hun i november sidste år gæstede Dansk Elbil Alliances årsmøde.

Elbiler i Norge er således fritaget for både skat og moms (i hvert fald indtil 2020), og derudover satser man stort på opbygningen af et fintmasket net af hurtigladere over hele landet. Det burde Danmark også gøre, mener hun.

Generalsekretær for Norsk Elbilforening, Christina Bu, har over 40.000 medlemmer i sin organisation. Til sammenligning er der ca. 350 medlemmer i Dansk Elbil Alliance. Foto: elbil.no.

”Selvfølgelig er der noget usikkerhed omkring opladning og rækkevidde, der skal overvindes, men det er et spørgsmål om politisk vilje. Det har vi udvist, og derfor er Norge blevet en test bed på det her område, hvor vi er 5-10 år foran resten af verden. Og Danmark har de samme instrumenter, men har alligevel gjort det modsatte og er i vores øjne blevet til et skræmmeeksempel på, hvordan man ikke skal gøre”, sagde Christina Bu.

Med henvisning til digitalkameraets indtog på verdensmarkedet, der mere eller mindre tog livet af den nu tidligere storaktør Kodak, pegede hun videre på, at bilmarkedet i hendes øje også vil blive ’kodakket’, hvor ikke kun elbiler, men også autonomi (selvom udsigten måske er relativt lang) og delebiler vil vende op og ned på, hvordan hele personbilsektoren fungerer i dag.

Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa

At dømme ud fra en nylig debat i Folketinget mellem Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), så er der ikke umiddelbart udsigt til, at regeringen vil ændre standpunkt i forhold til indfasningen af registreringsafgiften på elbiler i Danmark. Derimod vil man afvente den teknologiske udvikling på bl.a. batteriområdet, hvor ministeren peger på eksempelvis Teslas gigafabrik som en faktor, der formentlig vil få batteripriserne til at falde.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)