Europæiske drikkevareproducenter sætter ambitiøse mål for fremtidens emballager
Den europæiske organisation for drikkevareproducenter, UNESDA, har lanceret et ambitiøst udspil, som skal gøre hele den europæiske sektor for drikkevareproducenter mere cirkulær. Målet er, at samtlige af medlemmernes drikkevareemballager er genanvendelige i 2025 samt at deres PET-flasker i samme år indeholder minimum 25% genanvendt materiale.
Medlemmerne af den europæiske organisation, som bl.a. tæller producenter af sodavand, saftevand, alkoholfrie drikke, energidrikke og iste, og som både består af en række nationale medlemmer samt en række store globale virksomhedsmedlemmer som eksempelvis Coca Cola, Pepsico, Danone og Nestlé, sender dermed et vigtigt signal om, at man ønsker at fremtidens emballager skal være designet til at indgå i den cirkulære økonomi.
I tillæg til målene vedrørende genanvendelighed og indhold af genanvendt materiale, vil organisationens medlemmer ydermere arbejde sammen med lokale aktører for at øge indsamlingen af de brugte emballager samt mere generelt at arbejde for at øge genbrug af emballager i de tilfælde, hvor det giver økonomisk og miljømæssig mening.
Organisationens udspil skal ses som et indspark til den europæiske plaststrategi, som Kommissionen lancerede i januar, hvori man bl.a. kalder på frivillige initiativer fra industriens side.
Du kan læse mere om initiativet på UNESDAs hjemmeside her.