Eventyrsport og Naturfonden i ambitiøst partnerskab
Målet er at genoprette 1.000.000 m2 dansk natur på bare 5 år – bliv inspireret her. Eventyrsport har modet og kontaktfladen, Naturfonden har kompetencerne og ejerskabet.
1 solgt TLT-produkt sikrer 1 m2 dansk natur. Eventyrsports eget outdoor mærke bidrager til konkrete naturområder i Danmark.. Foto: Eventyrsport
DET KORTE AF DET LANGE - Det får du bl.a. inspiration til:
- Ny standard for partnerskaber
- Appel til flere virksomheder
- Enkel udregningsmodel for støtte
- Kobling af kompetencer og kontaktflader
- Målbart fremskridt i hverdagen
Hvorfor blive inde, når alt håb er ude?
Hvad hvis virksomheder kan gøre en reel forskel for dansk natur – uden selv at stå for det? Outdoor-kæden har indgået det hidtil mest vidtrækkende partnerskab med Den Danske Naturfond. Målet er at genoprette 1.000.000 m2 dansk natur på bare 5 år og sætte nye standarder for strategiske partnerskaber, der støtter naturen. Grundlæggeren Lars Sejer Sørensen kan nemlig godt lide tal, der er nemme at huske, og ambitioner, der kan mærkes.
Eventyrsport har i 25 år haft en passion for at skabe de bedste vilkår for et liv i naturen – nu er det på høje tid også at sikre bedre vilkår for naturens liv. Lars vil have flere virksomheder og organisationer med, for behovet for penge er stort og opgaven enorm:
”Jeg synes, det er fantastisk, at Naturfonden laver alt det, virksomheder ikke selv kan. Det er ikke vores kerneforretning og skal heller ikke være det. I et partnerskab kan virksomheder hjælpe en sag, som er båret af et værdifællesskab om bæredygtighed, respekt og motivationen for at give noget tilbage. Det er jeg sikker på, flere virksomheder sagtens kan se sig selv i.”
Naturfonden åbner nye muligheder
Der er et stort behov for visioner og fortællinger om det samfund, vi vil skabe, mener Lars. Et partnerskab er en oplagt mulighed for virksomheder, der vil gøre en konkret forskel – uden at skulle opfinde løsningen selv. Han håber, at Eventyrsports samarbejde med Naturfonden kan sætte en ny standard, så flere virksomheder støtter naturen på en varig og visionær måde, der bliver ved med at skabe værdi over tid:
”Det er et privilegium at trække på Naturfondens troværdighed, faglighed og adgang til arealer. Koblet med vores kontaktflade af medarbejdere, omkring 1,5 millioner kunder i vores fysiske butikker og 6-7 millioner online kunder årligt, kan vi sætte varige positive aftryk i naturens tjeneste.”
1 solgt TLT-produkt = 1 m2 natur
Aftalen mellem Eventyrsport og Naturfonden er enkel: 1 solgt TLT-produkt sikrer 1 m2 genoprettet dansk natur. Det gælder uanset, om produktet er et par sokker eller et telt, så længe det er TLT – Eventyrsports eget danske mærke. TLT står i øvrigt for telt, også nemt at huske.
Naturfondens logo er på alle TLT-produkter, så partnerskabet er synligt og konkret for både medarbejdere og kunder. Derudover bliver det kommunikeret på hjemmesiden, i nyhedsbreve og fysisk i butikkerne, ligesom Lars som det første delte nyheden i Eventyrsports interne akademi. For virksomheder giver partnerskaber som dette en unik mulighed for at forbinde forretning og ansvar på en måde, alle forstår.
”Jeg synes, det er fantastisk, at Naturfonden laver alt det, virksomheder ikke selv kan. Det er ikke vores kerneforretning og skal heller ikke være det. I et partnerskab kan virksomheder hjælpe en sag, som er båret af et værdifællesskab om bæredygtighed, respekt og motivationen for at give noget tilbage. Det er jeg sikker på, flere virksomheder sagtens kan se sig selv i.”
Lars Sørensen, ejer af Eventyrsport
Fra transaktion til relation
I Eventyrsport elsker medarbejdere som kunder outdoor-livet, men hvordan man giver tilbage til naturen? Det er TLT-produkterne nu et nemt svar på, fordi der følger 1 m2 natur med et par sokker – ikke bare som et enkeltstående bidrag, men som noget, der varigt styrker relationen til naturen. Samtidig lægger Lars ikke skjul på, at aftalen er dyr, når salget er sokker, men billig, når det er et telt:
”Vi presser citronen, men tror på balancen – og partnerskabet føles bare rigtigt. Det er en chance at arbejde sammen med Naturfonden, som bekræfter os i, at den her aftale kommer til at betyde noget historisk for dansk natur.”
Overraskende værdi internt
Lars fortæller, at reaktionen var vild, da partnerskabet med Naturfonden og ambitionen med det blev præsenteret internt. Alle medarbejderne er stolte over at være med til at gøre noget så vigtigt og glæder sig til at dele det med kunderne. Snakken går allerede på, hvordan partnerskabet kan blive målbart i hverdagen, så både medarbejdere og kunder kan følge, hvor mange m2 natur de løbende sikrer sammen.
”Jeg er blevet overrasket over, hvor meget sådan et partnerskab også vækker indadtil – og hvor meget man som virksomhed kan bruge det til. Det tror jeg, mange vil opleve. Og tager man så også medarbejderne med ud og får naturoplevelser sammen, går det jo op i en højere enhed.”
Viden og glæde en del af målet
Det var to medarbejdere, der foreslog at støtte Naturfonden, hvilket fik idéerne til at vælte ud. Lars satte selv ambitionen og er sikker på, at medarbejderne og kunderne sammen når målet, fordi udvalget af TLT-produkter er så bredt, og glæden ved naturen er så stor. En vigtig del af målet er også, at flere forstår, hvad natur og biodiversitet er – at marker og industriskove er som en ørken for planter og dyr, understreger Lars:
”Det giver viden og glæde at komme ud. Jeg har selv lige deltaget i et af vores Eventyr-hikes i Mols Bjerge, hvor vi kom igennem Naturfondens områder. Derude er det nemt at forstå, hvad varig dansk natur er og kan. Det ved alle i Eventyrsport, derfor er naturgenopretning en sag, vi tror på.”
På Eventyrsports interne akademi træner alle medarbejdere bl.a. et bæredygtigt arbejdsliv og tager på outdoor-eventyr. At være mere end en virksomhed er nemlig en af Lars’ ledestjerner – ud over at lave Danmarks fedeste outdoor-butik og have styr på økonomien.
En vision med plads til flere
Selv om Eventyrsport selv arbejder med natur, har Lars brugt kræfter på at undersøge, hvem Naturfonden er, og om det nu også er så konkret, målbart og transparent, som der står. Når man går ud med så stor en ambition over 5 år, skal partnerskabet være i orden for begge parter – og det er det.
”Det går alt for langsomt med at genoprette den danske natur. Det fede ved et partnerskab med Naturfonden er, at vi faktisk kan gøre noget ved det – ikke kun Eventyrsport, men alle virksomheder og organisationer. Tænk, hvis vi sammen kunne sikre 10-15 % varig dansk natur i vores levetid. Det er da en vision, der er værd at gå efter!”
Eventyrsport viser, at virksomheder kan gøre en reel forskel for dansk natur. Spørgsmålet er nu: Hvem er den næste?
3 nøgler til fremtidens partnerskaber for naturen
Kompetencer
som Naturfondens
Kontaktflader
som Eventyrsports
Kendskab
til, hvad natur er
3 ledestjerner for Lars
- Lave Danmarks fedeste outdoor-butik
- Være mere end bare en virksomhed
- Have styr på økonomien.
Vil I også gøre Danmark grønnere sammen med Naturfonden?
5 grunde til at vælge et partnerskab med os
- Direkte impact på natur og biodiversitet
I investerer i konkrete danske naturområder, som bliver til varig vild natur. - Dokumentation til ESG-afrapporteringen
I styrker transparant og målbart virksomhedens bæredygtige profil. - Synlighed og branding
I får løbende nyt fra os, som viser, hvordan I er en vigtig del af naturindsatsen. - Medarbejderengagement
I får mulighed for at invitere jeres medarbejdere til naturprojekter og corporate volunteering. - Langsigtet partnerskab
I kan komme med idéer og være med til at forme fremtidens grønnere Danmark
Lad os tage en snak om lige netop jeres muligheder i et partnerskab.