Naturen savner handling, ikke PowerPoints
Naturfrisk får 1 kvadratmeter vild natur ud af 100 flasker sodavand sammen med Den Danske Naturfond. Og inspirerer til at planlægge mindre og eksekvere mere, især på agendaen for bæredygtighed.
”Det er jo ikke så svært – hvis vi giver naturen lidt plads og hjælper den lidt på vej, så kommer den tilbage af sig selv.” Sådan lyder det forfriskende budskab fra Tørk Furhauge, direktør i Naturfrisk Group. Siden grundlæggerne producerede deres første økologiske sodavand i 1997, har det været en del af virksomhedens dna at producere og træffe beslutninger i harmoni med natur og miljø. For hver solgt flaske sodavand går 12 øre derfor til mere vild natur i Danmark.
”Da vi besluttede at donere penge til naturen, kiggede jeg på organisationer, der kunne hjælpe. Valget faldt på et partnerskab med Naturfonden. De gennemfører meget konkret naturgenopretning rundt omkring i Danmark og fortæller på deres hjemmeside, præcis hvad pengene går til. Og så er bestyrelsen folk, der ved noget om natur.”
Partnerskab, der er til at forstå
Naturfondens løsning, hvor man for 12 kroner frigør 1 kvadratmeter dansk jord til vild natur, gjorde det nemt for Naturfrisk at regne ud, hvor meget de ville afsætte. Løsningen gør også, at partnerskabet og resultaterne af det er nemt at kommunikere til medarbejdere, forbrugere og kunder.
”Det hjælper, at regnestykket ikke er flyvsk. Når jeg mødes med hoteller, restauranter og grossister kan jeg fortælle, hvor mange kvadratmeter jord netop de har været med til at frikøbe sidste år. Det glæder.”
Gør noget – nu
Naturfrisk er en handlingsorienteret virksomhed. Det skyldes, at de kun er omkring 25 ansatte på de to fynske produktionssteder, Nyborg Destilleri og hovedkontoret på Ørbæk Bryggeri, men også en stærkt inspirerende beslutningskraft:
”Vi laver ikke så mange planer og projektbeskrivelser – vi gør bare tingene. Også når det gælder naturgenopretning. Da vi havde besluttet os, omlagde vi det første år vores egne grønne områder til vild natur og, da overskuddet var til det, kontaktede vi Naturfonden.”
Fra dårlig samvittighed til begejstring
Der er mange agendaer, når det kommer til natur, og Tørk Furhauge lægger ikke skjul på, at virksomhedens produktion kan blive grønnere. Men det kræver noget at ændre, ikke mindst tid og penge. Derfor bidrager de samtidig til biodiversiteten nu og her – og vækker begejstring på flere måder.
”Vi har ændret vores sodavandsetiketter, så der er tegninger af fredede dyr på dem, for eksempel en isfugl på Naturfrisk Danskvand. Dyrenes navn står på latinsk og dansk, så folk selv kan google dem. Det har vi gjort ud fra princippet om, at kan vi gøre folk interesserede i dyrene, så bliver de også interesserede i at passe på dem og naturen.”
Naturen savner ikke PowerPoints
Tørk Furauge har tidligere arbejdet i meget store virksomheder og kender alt til lange møder, PowerPoints og beslutningsprocesser, hvor idéer hverken bliver gennemført samme år eller årti. Han understreger, at lige præcis hvis man ønsker at donere til naturen og gøre noget godt, så er det nemt og hurtigt at henvende sig til Naturfonden.
”Vi har doneret til Naturfonden siden 2021og omlagt vores egne grønne områder. Vi nyder hver dag den vilde natur omkring os, kommunen har spurgt til vores frøblanding, bierne summer, sommerfugle svæver ind i mødelokalerne, og ved destilleriet har et harepar slået sig ned.”
Det bedste råd fra Naturfrisk
Et afsluttende råd fra Tørk Furhauge er, at man godt kan hyre kompetencer til at tage sig af relationen til naturen, men det skal helst bo i virksomhedens værdier – og dermed i alle ansatte. Jo mere virksomheden lever det, jo bedre får naturen det.
”Man siger ’gå ud i naturen’ – hos Naturfrisk siger vi, at naturen skal ind i alt. Naturen er ikke et reservat. Vi er natur.”
Fakta
Naturfrisk Group står for drikkevarer med masser af gode råvarer. Virksomheden producerer læskedrikke, øl og spiritus på bryggeriet i Ørbæk og destilleriet i Nyborg.
På agendaen for bæredygtighed har siden 2021 været flere initiativer, hvoraf mange er eksekveret – for eksempel:
- Trykke fredede dyr på sodavandsetiketterne
- Omlægge egne grønne områder til vild natur
- Donere til Naturfonden
- Genanvende CO2 fra ølproduktionen som bobler
i deres sodavand