Lederne: Sådan får unge en stærkere klimastemme
Lederne og Ungeklimarådet har netop lanceret en række anbefalinger til, hvordan man bedst inddrager unge i ledelser og bestyrelser gennem såkaldte ungepaneler.
Hvad virksomheder gør i disse år på klima- og naturområdet, får afgørende betydning for de næste mange hundrede år.
Det er særligt de kommende generationer, der skal leve med konsekvenserne af de beslutninger, som træffes i dag.
Det mener fagorganisationen Lederne, der i samarbejde med Ungeklimarådet har udarbejdet otte anbefalinger til, hvordan unges input og perspektiver kan få en stemme i ledelsen gennem såkaldte ungepaneler.
Giver håb
Ungepaneler er et ret nyt fænomen i Danmark men findes allerede i flere virksomheder som eksempelvis CIP Fonden, Bygherreforeningen og Ørsted.
Læs også: Unge voksne vil have arbejde med mening og udvikling
Nadia Gullestrup, der er medlem af Ungeklimarådet, glæder sig over, at danske virksomheder er begyndt at invitere unge med i beslutningsprocesser.
”Det giver mig håb, at jeg oplever, der er så stor interesse fra erhvervslivet for at samarbejde med unge, som har et særligt drive omkring den her dagsorden. Vi kan se i undersøgelser, at det, der optager unge i EU-lande mest, er klima og så det at få mere ansvar og medindflydelse. Begge dele kan ske, når virksomheder arbejder med ungepaneler, og derfor er vi i Ungeklimarådet rigtig glade for de anbefalinger, vi har lavet i fællesskab med Lederne,” siger hun.
Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, ser også mange fordele i at invitere unge med ved bordet.
”Samarbejdet med unge kan berige ledelser med idéer og visioner og være med til at styrke beslutningers legitimitet. Det kan skærpe strategien og skabe fremdrift i virksomhedens bæredygtige omstilling. Vi håber, at anbefalingerne kan skabe værdi for virksomhedsledere og for det omgivende samfund og ikke mindst engagere de mange unge, der har ideer, visioner og et ønske om at blive hørt, så vi kan samarbejde om de store dagsordener, vi står overfor,” siger hun.
Fra gåben til kontorstol
I anbefalingerne lyder det blandt andet, at man skal undgå såkaldt youthwashing, der betegner, når virksomheder signalerer, at de lytter og inddrager unge, uden at de reelt set gør det.
Læs også: Flere amerikanske stater sagsøger Meta for at skade børn og unge
Derudover anbefales det, at der kommer en bred skare af unge ind i panelet.
"Jo større diversitet, jo større sandsynlighed for at alle perspektiver kommer på bordet. Derfor anbefales et panel, der sammensættes bredt, når det gælder køn, alder, regional baggrund, uddannelsesbaggrund, etnicitet etc,” lyder det i rapporten.
”Klima og -ungebevægelsen har været gode til at mobilisere unge til at gå på gaden, det har været med til at gøre en forskel. Nu skal vi være bedre til at få mobiliseret de unge i erhvervslivet. Det er det, vi gerne vil med vores anbefalinger,” lyder det fra Nadia Gullestrup.
– HCL