Fire dages Elevated Order Days by CIFF er veloverstået og sætter et flot aftryk i sommerens modeuge.

En temmelig udfordrende tid har afstedkommet mange forhindringer for en hårdtprøvet modebranche, men det til trods lykkedes det at fastholde og gennemføre en meget anderledes modeuge.

Bella Center Copenhagen.

Fra 9. – 12. august løb en særudgave af CIFF af stablen i Bella Center Copenhagen under navnet Elevated Order Days by CIFF. Coronakrisen har også stor indflydelse på og konsekvenser for modebranchen, og målet var at samle og støtte branchen og dermed fællesskabet.

Som en del af Elevated Order Days by CIFF 9 lancerede CIFF en ny platform og digital værktøjskasse med fokus på bæredygtighed under navnet SUSTAIN. Initiativet skal hjælpe danske virksomheder med redskaber og support til at understøtte en bred, grøn omstilling og sende dansk mode styrket ud af coronakrisen.

Malina Lebrecht Hye, Director of Exhibition Development hos BC Hospitality Group, som står bag CIFF og CIFF YOUTH uddyber:

For CIFF er det altafgørende at danske virksomheder kommer så godt ud af den aktuelle krise som muligt. Vi er overbevist om at den grønne omstilling er en løftestang, der er brug for. Faktisk er det helt evident og underbygget af data om ændret forbrugeradfærd under Corona. Det er dog vigtigt vi ikke strør om os med hensigtserklæringer og højtsungne fremtidsplaner, men bliver konkrete og sætter handling bag ordene med det samme”.

Det ligger i modemessens natur at fremme møde og interaktion mellem gæsterne via events og sociale aktiviteter, denne gang var ingen undtagelse.

“Selvom denne sæson var i en anden udgave end den vi kender, var det enormt opløftende at brands og indkøbere stod sammen om at støtte hinanden og tage del i denne sæsons Copenhagen Fashion Week. Det var positivt at der blev prioriteret tid til at deltage i paneldiskussioner, tale bæredygtighed, nye trends og ikke mindst deltage i vores fællesmiddag med tid til gode snakke og videndeling” fortsætter Malina Lebrecht Hye, Director of Exhibitions.

Dean Walker, Senior Buyer at END Clothing uddyber: “CIFF har givet os den første mulighed for fysisk at forholde os til produkter og brands igen hvilket er virkeligt vigtigt oven på næsten en hel sæson med virtuelle aftaler. Jeg forstår til fulde hvor svært det må være, under de eksisterende forudsætninger, og har ingen forventning om at nogen messer, uanset karakter, vil være et kæmpe event som det var før pandemien. Indtil vi har normale tilstande igen, er jeg overbevist om at det bliver komprimerede udgaver og et mix af fysisk og digitalt indhold”.

Rasmus Buus Nielsen, ejer og direktør for Sisters Point og Love & Divine deler glæden ved den fysiske messe: ”Mere end nogensinde var det vigtigt for os at deltage i denne sommers modeuge. Ikke kun for at bakke op om branchen, men også for at vedligeholde og pleje det gode forhold til vores kunder. Vi skal gøre det nemt for kunderne og det er den absolut vigtigste årsag til at fagmesser er så afgørende for os og branchen generelt. Det handler helt lavpraktisk om rettidig omhu. Digitale udgaver er et godt supplement, men den fysiske fagmesse er kommet for at blive og grunden til at vi fortsat støtter CIFF”.

Jens Poulsen, grundlægger og ejer af dk company: ”Elevated Order Days by CIFF var meget anderledes, jeg ser den som en genstart. Det er faktisk den første messe i Europa, det er vigtigt, må ikke undervurderes og vi er glade for at komme i gang igen. Det er afgørende at være i øjenhøjde med kunderne, og det fysiske og personlige møde, hvor vi kan vise vores 22 brands frem har enorm betydning.

Efter tre måneders nedlukning er det bare godt lige at sige hej til hinanden, det er sundt og en del af tøjbranchen. Jeg plejer at sige at sammen er vi stærkest, det skaber energi, og mit ønske er at se alle haller fyldte, det tiltrækker kunder fra hele Europa. Tyskland og Holland drosler ned, hvorfor går vi ikke den anden vej og får de store internationale indkøbere her op”.

Malte Kastrup, salgsansvarlig hos Woden: ”Woden valgte at bakke op om Elevated Order Days for at vise støtte til CIFF og branchen i en svær tid. Vi havde en god oplevelse med messen og det set up, som var muligt at tilbyde os leverandører og kunder i en mærkelig tid. Vi havde forberedt os godt med en masse aftaler med de kunder, som ønskede at deltage på CIFF. Vi havde ikke de store forventninger til den samme trafik som normalt, men vi fik da stadig en håndfuld nye kunder”.

Stemningen var anderledes og mere rolig end normalt, men jeg følte at man havde mere tid til kunder og fik en god snak om situationen og produkterne. Så vi er glade og tilfredse med at vi deltog i Elevated Order Days by CIFF, og at en messe kunne lade sig gøre trods omstændighederne. Vi håber på et kommende ”normalt” CIFF kan blive afviklet til februar”.

Kan du sælge dine produkter i fremtiden?

Et af de værktøjer, der havde præmiere på augustmessen, er et screeningsværktøj for brands, der ønsker at se om de kan leve op til de stadigt skrappere krav, der stilles fra retail. Her kan man bl.a. se om Zalando, Ellos, eller De Bijenkorf vil acceptere ens varer og ikke mindst hvor man skal arbejde for at blive compliant. Værktøjet er udviklet i samarbejde med konsulenthuset, Closed-Loop.

Værktøjskassen rummer også en sekspunkts guide til hvordan man som leder genopbygger sin forretning efter COVID-19 krisen baseret på anbefalinger fra den internationale tænketank, Global Fashion Agenda.

Et opslagsværk eller ordbog over begreber, forkortelser og ord, der bruges inden for bæredygtighed, finder man også i den digitale værktøjskasse.

CIFF underskriver sustainability commitment

Det er ikke kun den enkelte virksomhed, der er på en rejse. CIFF er som en af de eneste messer underskriver af Business of Fashion-initiativet #rewiringfashion, der blandt andet opfordrer til længere sæsoner i butikkerne og til, at man til afholder to modeuger og blander kvinder og mænd.

For at lykkes må vi også se på det system vi er en del af og her er udsalgsfeber, og en løbsk modekalender ikke just fremmende - hverken for mennesker, vores planet eller de flestes økonomi. Derfor var det en nem beslutning at underskrive Business of Fashions opfordring og dermed følge trop med Copenhagen Fashion Week” afslutter Malina Lebrecht Hye.

CIFF indskriver sig således sammen med en række vigtige aktører, fra ind og udland, der både tæller retail, brands og interesseorganisationer som Selfridges, Prada og British Fashion Council.

Planlægningen af CIFF FW21-22 er i fuld gang og afholdes traditionen tro i Bella Center Copenhagen 3. – 5. februar 2021 i forbindelse med vinterens modeuge.

Læs mere om CIFF.

02.07.2021Bellagroup

Sponseret

Responsible Hospitality Report 2020

07.10.2020Bellagroup

Sponseret

Sustainable Hospitality Alliance og BC Hospitality Group

Responsible Hospitality Report 2019

05.10.2020Bellagroup

Sponseret

05.10.2020Bellagroup

Sponseret

Hvad kan man gøre, som virksomhed, når man er tvunget til at sige farvel til ca. 400 medarbejdere som konsekvens af coronakrisen

24.08.2020Bellagroup

Sponseret

Fire dages Elevated Order Days by CIFF er veloverstået og sætter et flot aftryk i sommerens modeuge.

20.02.2020Bellagroup

Sponseret

The Cricket Hotel Bella Center