Hvad kan man gøre, som virksomhed, når man er tvunget til at sige farvel til ca. 400 medarbejdere som konsekvens af coronakrisen
Svaret afhænger helt sikkert af hvem man spørger og forudsætningerne er lige så forskellige.
BC Hospitality Group, som driver Bella Center Copenhagen og tre store københavnske hoteller, valgte at stable en intern jobmesse, BCHG Future Job Fair, på benene i slutningen af september. Der var et eneste mål med dagen, og det var at hjælpe de mange opsagte medarbejdere videre bedst muligt.
Udover at være et konstruktivt initiativ, var jobmessen også helt i virksomhedens Responsible Hospitality ånd da definitionen af bæredygtighed er et vidt begreb som favner alt fra miljø til samfundsansvar.
Elisabeth Richard Bach, Director of Learning & Development hos BC Hospitality Group og idékvinde til messen.” Vi har en hel branche som er meget udfordret, og det kræver ganske enkelt anden til gang til tingene. Hvordan skifter man spor? Måske oveni købet efter adskillige års ansættelse i hospitality branchen. Det kan være ret uoverskueligt og føles umuligt.”
BC Hospitality Group har opsagt i alt ca 400 medarbejdere, som direkte konsekvens af coronakrisen, og opsigelserne er spredt i hele organisationen, på de tre hoteller, i Bella Center Copenhagen, og på alle niveauer.
Målet med dagen var helt enkelt, at deltagerne skulle gå herfra med et konkret tilbud, en samtale i kalenderen eller en udviklingsplan/værktøjer til videre-/efteruddannelse.
Adgangsbilletten, som udstiller, var reelle jobtilbud, et uddannelsesforløb/sparring, med andre ord, konkrete tiltag og ikke ”bare” hensigtserklæringer og ”vi ringer til dig”. Det skulle være en dag fyldt med inspiration, samtaler, workshops, sparring, indspark, og så var der mere end 100 konkrete jobtilbud”.
De deltagende virksomheder, både offentlige og private, der sagde ja til at investere tid og ressourcer, stillede op ganske gratis. Tre førende bureauer, inden for vikarer og rekruttering, deltog med konkrete jobmuligheder, to store dagligvarevirksomheder på udkig efter nye medarbejdere og en fotograf, der tager professionelle billeder til f.eks. LinkedInprofilen, var bare en del af dagens konkrete indhold.
”Vi skal tænke kreativt og utraditionelt og vi er heldigvis ikke alene. Jobcenter København deltog også, og det samme gjorde Københavns Erhvervshus og International House. Det handler om samarbejde og at forene kræfterne: Vi, som initiativtagere, de deltagende virksomheder og det statslige hjælpeapparat.” fortsætter Elisabeth Ricard Bach.
Stor succes
Dagen forløb som håbet og blev hurtigt fyldt op med gode og konstruktive snakke, stillinger som blev besat, aftaler om konkrete jobsamtaler, formidling af kandidater til andre virksomheder, som mangler arbejdskraft her og nu, gode råd om CV, og meget mere. Inden dagen var omme, havde over 80 medarbejdere været i dialog med BC Hospitality Groups samarbejdspartnere og flere var forbi.
”Et par afledte og meget positive sideeffekter er, at vi efterfølgende er blevet kontaktet af virksomheder, som faktisk mangler medarbejdere, og så er det jo intet mindre end fantastisk at vi kan formidle vores dygtige folk videre.
En anden ting er at vi har inspireret andre virksomheder til at tænke i samme baner, det er vi både selvfølgelig utroligt glade for. Alle gode kneb og kreativ tænkning gælder, og det kræver i virkeligheden bare en tom gymnastiksal, en telefon med strøm og gode samarbejdspartnere, så er man i gang” afslutter Elisabeth Ricard Bach.