Flere elbiler kræver nyt sikkerhedsfokus hos værksteder
Danmarks største bilaktør sætter med ny samarbejdsaftale fokus på ansvarlig håndtering af kemi i elbiler.
Batterier er i bund og grund kemi. Der kommer stadig flere elbiler på vejene, og værkstederne skal derfor håndtere langt flere litium-batterier. Som har status af farligt gods.
Semler Mobility, som er end del af Danmarks største bilaktør Semler Gruppen A/S, har af den grund indgået nyt samarbejde med kemi- og compliancespecialisterne Mediator A/S. Målet er mere ansvarlig håndtering af kemi i et stigende antal elbiler.
Samarbejdet er blevet en realitet som følge af flere elbiler på de danske veje, hvilket resulterer i et stigende antal kemifyldte batterimoduler. Tal fra Danmarks Statistik viser, at tilgangen af nye og importerede brugte elbiler lå sidste år på omkring 200.000 biler, og dermed er bestanden øget med 78 procent siden 2022.
Uddannelse og sikkerhedsrådgiver i alle værksteder
Med den nye aftale skal Mediator rådgive om, hvordan batterienhederne håndteres forsvarligt. I den proces vil virksomheden blandt andet facilitere uddannelse og træning af op mod 400 medarbejdere i cirka 120 forretninger på landsplan, og samtidig tilknyttes de enkelte forretninger en sikkerhedsrådgiver.
”Det handler jo om, at vi sikrer, at vi overholder gældende lovgivning, men i høj grad også om at alle kollegaer kan gå trygt på arbejde og vide, at vi håndterer farligt gods efter forskrifterne,” siger Frants Pedersen, der er Logistikchef hos Skandinavisk Motor Co. A/S, en anden del af Semler Gruppen.
”Mange virksomheder slår sig op på at være bæredygtige. Det nytter imidlertid ikke noget, hvis man ikke har lovgivning i bunden. Reglerne omkring håndtering af produkter indeholdende kemi – herunder batterimoduler til elbiler – er en kompleks størrelse,” siger Jens Haugaard, CEO hos Mediator.
Foruden Semlers egne forretninger har alle frie forhandlere i organisationen alle fået adgang til samme tilbud.
- EHS