Fornem klimainnovation hos UPS
Den engelske forsknings- og konsulentvirksomhed Maplecroft har placeret transportgiganten UPS som nr. 9 globalt og nr. 6 internt i USA på et indeks over klimainnovation.
Et af verdens største transportfirmaer, amerikanske UPS (United Parcel Service), har fået en nydelig anerkendelse af sin indsats på klimaområdet.
Således har den engelske forsknings- og konsulentvirksomhed Maplecroft placeret virksomheden på en 9. plads i det såkaldte Maplecroft Benchmark, hvor over 300 virksomheder med en markedsværdi på over 1 mia. dollars (ca. 5,3 mia. kr.) er med. Virksomhederne bliver bedømt ud fra over 100 klimarelaterede kriterier, hvoraf de innovationsmæssige afgør halvdelen af den endelige score.
Som en del af Benchmark-listen har Maplecroft samlet de 100 bedste amerikanske virksomheder i The Maplecroft CII US 100, og her ligger UPS på en nydelig 6. plads.
I toppen af Benchmark-listen ligger General Electric, efterfulgt af Intel og Ford, og længere nede af listen findes både Coca-Cola (23), Nike (33), Kelloggs (58), Google (78), Starbucks (89), Disney (91), Microsoft (120), Walmart (126), FedEx (149), McDonalds (192) og mange andre.
For UPS er Maplecroft-rangeringen den seneste i en række af hædersbevisninger på miljøområdet. For nylig fik man således den højeste score i Climate Counts, der handler om klimarigtige forsendelser til forbrugerne og rangerer virksomheder baseret på målinger og reduktion af klimapåvirkninger, deres støtte til politiske klimainitiativer og gennemsigtighed i afrapporteringen. UPS optræder desuden også på Carbon Disclosure Projects globale lederskabsindeks.
-AK