07.08.2018 | Supply chain
Forsvaret igen på kant med egne standarder for indkøb
Det danske forsvar har købt pistoler for 25 millioner kroner af et firma, der i Tyskland er tiltalt for illegal våbeneksport. Nu bliver sagen taget op i Folketinget.
I april fik de danske soldater P320 X-Carry pistoler som deres nye håndvåben, men det viser sig, at pistol-producenten har en tung sag om illegal handel over hovedet. Arkivfoto
Forsvaret har købt nye pistoler til de danske soldater for 25 millioner kroner af den tyske våbenproducent Sig Sauer.
Men i Tyskland er fem af firmaets ledende medarbejdere, heriblandt flere fra den øverste ledelse, anklaget for at have fusket med officielle dokumenter og undgået tyske bestemmelser om, at eksport af våben til konfliktzoner er ulovligt, skriver Politiken.dk.
Mere end 36.000 pistoler fra Sig Sauer havnede i årene 2009-2012 illegalt hos politiet i Colombia, som var midt i borgerkrig.
Læs også: Vesten importerer varer produceret af 'moderne slaver'
Ifølge professor Andreas Rasche fra Center for Virksomheders Samfundsansvar under Copenhagen Business School, burde Forsvaret have vidst, at Sig Sauer har haft en sag om lovovertrædelser kørende siden afsløringen i 2014.
”Offentlige instanser skal sikre sig, at de samarbejder med virksomheder, der opretholder grundlæggende menneskerettigheder. Og det er rimeligt, at de beder kontraktpartnere om at forholde sig til sådanne kriterier, før de indgår kontraktlige aftaler”, siger professoren til Politiken.dk.
Ifølge EU's strategi for offentlige indkøb skal sociale kriterier overvejes i beslutninger om offentlige indkøb.
Sagen tages op i Folketinget
På baggrund af Politikens oplysninger vil forsvarsordfører for Enhedslisten, Eva Flyvholm, stille spørgsmål til forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V).
”Hvis ikke Sig Sauers problemer er blevet undersøgt aktivt i Forsvaret, er det meget alvorligt, for vi ved, at politifolk og militær i Colombia har været stærkt involveret i drab og tortur”, siger hun.
Og når man køber ind for skatteborgernes penge, skal man være sikker på, at man gennem købet ikke bidrager til krænkelser af menneskerettigheder, påpeger forsvarsordføreren.
Forsvaret kendte ikke til sagen
Ifølge brigadegeneral og vicedirektør i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse Anders Mærkedahl Pedersen, kendte Forsvaret ikke til anklagen af Sig Sauers salg af pistoler til Colombia, og pointerer, at der ikke er faldet dom i sagen.
Efter Politikens henvendelse har Forsvaret anmodet om en redegørelse fra leverandøren af de mange P320 X-Carry-pistoler, CT Solutions, der er salgsagent for Sig Sauer. Og Forsvarets aftale med agenten har bestemmelser med om etiske og sociale standarder, fortæller Politiken, der gør det muligt at skride ind over for leverandøren.
Tilbagevendende problem
Det er ikke første gang, at Forsvaret har problemer, når det kommer til ansvarlige indkøb.
I 2017 krævede flere partier en redegørelse fra Forsvarsministeren Claus Hjort Frederiksen, efter en DR2 Dokumentar havde afsløret slavelignende forhold i produktionen af søværnets nyeste skib Lauge Koch.
Og i januar 2018 indeholdt forsvarsforliget et signal til Forsvarsministeren om, at ministeriet skal stramme op i forbindelse med indkøb af nyt krigsmateriel.
Ifølge en forskningsrapport fra Institut for Militære Studier har Forsvarets kontrakter fra 2012 indeholdt et generelt krav om, at leverandører skal overholde menneskerettighederne, skriver Politiken.dk, og i april 2018 meldte Forsvarsministeriet sig ind i Dansk Initiativ for Etisk Handel.
Forsvaret har dog ikke gjort menneskerettigheder direkte til ”et selvstændigt parameter” ved valg af leverandører, står der i rapporten.
Læs også: Dansk brand producerer tøj i thailandsk kvindefængsel
Men i april blev Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse medlem af organisationen Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH). Og det skete blandt andet, fordi styrelsen havde en ambition om ”at tilrettelægge materielanskaffelse, så indkøb og produktion sker ansvarligt og ved efterlevelse af internationale principper for samfundsansvar”.
”I DIEH er det oplevelsen, at når virksomheder, kommuner og andre aktører melder sig ind, er det med engagement og en hensigt om, at man vil arbejde seriøst og systematisk for at fremme ansvarlige indkøb”, skriver direktøren for DIEH, Mikkel Stenbæk Hansen, i en mail til Politiken.
Den etiske organisation stiller ikke krav til, hvilke firmaer medlemmerne kan handle med, men medlemmerne forpligter sig til at arbejde for at fremme etisk handel, siger han.
-JJK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Virksomheder der sætter videnskabsbaserede mål opnår hurtigere CO2-reduktioner
Selvom de globale udledninger stiger, konkluderer ny rapport, at de virksomheder, der sætter videnskabsbaserede mål arbejder både hurtigere og mere effektivt med at reducere CO2.
Kommunikation

Døde havskildpadder skal sende affald det rigtige sted hen i EU
Cigaretter, tamponer, vådservietter og en række andre produkter skal i fremtiden påføres et nyt mærke, som skal gøre forbrugeren opmærksom på, at produktet indeholder plastik, og at det ikke må smides ud så det ender i naturen.
Klima, miljø og energi

Covid-19 sænkede CO2-udledninger drastisk, men nu er verden på vej tilbage til sin sædvanlige praksis
Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men nu viser ny data at en kraftig stigning allerede er på vej tilbage.
Samfund

Nykredit går forrest med at koble ESG-rådgivning, ratings og prisen på penge
Prisen på penge bliver i stadig oftere koblet til bæredygtighed. Nykredit har taget usædvanligt skridt for at komme på kunders gode side.
Klima, miljø og energi

Danske pionerer viser vej til genanvendelse af tekstil
Cirkulær økonomi er et buzzword i tekstilbranchen, og der afsættes enorme ressourcer til nye løsninger, der skal tage hånd om de kæmpe mængder beklædning, der hvert år smides ud.
Klima, miljø og energi

Fragttrafik på el i byerne kan give markante CO2-reduktioner
Ny CONCITO rapport viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Klimazoner, der fremmer elektrificering af køretøjsparken, er det tiltag, der vurderes at have det største potentiale for CO2-reduktion. Men det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få omstillingen sat i gang.