Fra filantropi og risikostyring til bæredygtig bundlinje
Mange virksomheder får ikke kapitaliseret nok på deres CSR-indsats. Tania Ellis, der driver trendformidlings- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company, fortæller her hvorfor.
"Hvor er jeg lettet over at se, at økonomi er én af de tre dimensioner af bæredygtighed!", udbrød et bestyrelsesmedlem, da en CSR-chef for nylig skulle have godkendt sin CSR-strategi af virksomhedens bestyrelse.
For selvom stadig flere adm. direktører siger, at bæredygtighed og samfundsansvar er en prioritet, så er bestyrelsens fokus som regel primært på de finansielle nøgletal - og CSR er stadig noget, der for mange er forbundet med nice-to-have filantropi eller nødvendig risikostyring, snarere end den økonomiske bundlinje.
Læs også: Bæredygtige investeringer bliver big business
De har med andre ord svært ved at se den umiddelbare business case i CSR.
Det er der to overvejende årsager til:
1. Kunsten at kvantificere
Mange CSR-chefer kæmper i øjeblikket med at vise direktionen forretningsværdien af virksomhedens samfundsengagement. Min erfaring fra praktikerfeltet er, at de fleste kan svare på, hvad de gør inden for CSR, og hvor mange penge de bruger på indsatsen - men at det stadigvæk er de færreste, der kan svare på, hvad de rent faktisk får ud af den, fordi de ikke måler på det sociale og økonomiske afkast af investeringen.
Udfordringen er for mange ofte, at CSR er startet i et hjørne af virksomheden som en del af for eksempel HR, kommunikation eller public affairs. Så når først indsatsen er etableret dér, kan det blive svært at løfte indsatsen op på et forretningsstrategisk niveau.
Læs også: Nykredit lancerer ambitiøs klimaindsats
Derfor består en del af vores rådgivningsopgaver i øjeblikket af at hjælpe virksomheder med at udvikle en business case for CSR, som giver mening for lige netop deres forretning med de udfordringer og muligheder, der nu måtte være i den branche eller i de markeder, de opererer i.
2. Compliance-fælden
En anden udfordring, jeg i øjeblikket ser i mange af de virksomheder, som arbejder seriøst med CSR, er det, som jeg kalder for "compliance-fælden".
Virksomhedens ledelse har måske sat CSR på agendaen, fordi årsregnskabslovens §99a foreskriver, at der skal rapporteres om netop dette. Eller virksomheden er måske blevet medlem af FNs virksomhedsnetværk Global Compact for at kunne dokumentere, at der arbejdes efter internationale principper og retningslinjer.
Læs også: Sådan vælger du den rette CSR strategi
Dette giver en god mulighed for at sætte virksomhedens CSR-indsats i system. Problemet er blot, at mange kommer til at stirre sig blinde på risikostyring fremfor at bygge ovenpå med forretningsudvikling, hvilket ofte afspejles i virksomhedens retorik, hvor fokus er på ord som at minimere, overholde og undgå fremfor på at optimere, udvikle og fremme.
Og det er rigtig ærgerligt. For på den måde går virksomheden glip af potentielle forretningsgevinster som fx effektivisering af drift og processer, større medarbejderengagement, stærkere kommunikation og branding, bedre differentiering fra konkurrenterne og innovativ produktudvikling.
Læs også: Indisk pris til dansk CSR-ekspert