Fra idé til virkelighed: Realdania har støttet over 50 virksomheder med at modne grøn byggeinnovation
En kalksæbemaling, der mindsker klimabelastningen og reducerer skadelige stoffer i indeklimaet. Skruefundamenter, der kan reducere byggeprojekters samlede klimabelastning. Og systemer til monitorering af ressourceforbrug på byggepladsen. Det er tre af i alt ni produkter og løsninger, som nu får støtte fra Realdania gennem kampagnen Innovation til marked, der i alt har støttet 54 virksomheder.
Mange mindre og nystartede virksomheder ligger inde med innovative ideer og løsninger, der kan bidrage til den bæredygtige omstilling i byggeriet. Men mange går i stå, før de når ud på markedet. Derfor forsøger den filantropiske forening Realdania med indsatsen Innovation til marked at løfte virksomhedernes produkter ved at give dem økonomisk støtte samt teknisk og kommerciel rådgivning.
I alt har kampagnen Innovation til marked hjulpet 54 virksomheder med at modne deres innovative produkter og løsninger, mens yderligere 24 har haft gavn af 1:1-rådgivning fra ordningens mentorkorps. Nu får yderligere ni virksomheder støtte til og vejledning i at bringe nye løsninger i hænderne på bygherrer, entreprenører og rådgivere.
"En kampagne som Innovation til marked handler om at løfte idéer til hverdag og mainstream. Det optager os meget, hvordan man får holdt innovationen i hånden, så det ikke bare en lind strøm af nye idéer, der kastes op i luften, men at der er et fokus på, hvordan innovationen rent faktisk kommer ud i praksis og bliver brugt. Derfor er vi også glade for, at vi indtil videre har støttet over 50 virksomheder, hvoraf mange er lykkedes med at komme ud på markedet med nye, grønne løsninger", siger Lennie Clausen, programchef i Realdania.
Reduceret strømforbrug uden for arbejdstiden
Særligt for mindre og nyopstartede virksomheder kan støtten være afgørende for at etablere sig på markedet, lyder det fra Oline Stærke, CEO i virksomheden Acembee: "Støtten fra Realdania gør en kæmpe forskel for os og gør det muligt at tage større og mere varierede byggepladsen ind. Det giver os samtidig et solidt fundament for at bevise over for branchen, at denne tilgang bør være standarden i byggeprojekter. Vi skal reducere vores udledninger, og dette er et rigtig godt sted at starte."
Oline Stærke startede sammen med Co-founder Holger Bregnhøi Acembee for cirka 2,5 år siden. De ville bygge hardware, sensorer og systemer koblet på internettet, så man netop kan overvåge og styre energiforbruget på byggepladserne uden at være fysisk til stede.
"Vores ambition er at være den plug-and-play-løsning, der kan bruges uanset leverandør af skurbyer og sammensætning af udstyr på byggepladsen. Vi ønsker at levere et ensartet, automatiseret datagrundlag, som kan bruges til ESG- og LCA-rapportering direkte fra byggepladsen, og dermed spare tid, penge og CO₂", lyder det fra Oline Stærke.
Acembee's energispareværktøj bidrager til at håndtere byggepladsers udfordringer med strømforbrug uden for arbejdstiden. Den kan således slukke for maskiner, dæmpe byggepladsbelysning, slukke for elektriciteten til mandskabsvogne og værktøjscontainere, når de ikke er i brug. For dermed at reducere både emissioner og omkostninger.
Fokus på innovation og bæredygtighed
Udover Acembee har otte virksomheder modtaget støtte, der spænder bredt fra digitale løsninger og procesværktøjer til konkrete byggekomponenter. Fælles for alle virksomheder og løsninger er, at de indgår som vigtige brikker i den grønne omstilling af byggeriet.
- EHS