Frederiksberg sætter strøm på renovationen
Frederiksberg Kommune har netop underskrevet en købskontrakt på ni elektriske skraldebiler. På sigt vil kommunen have 20 – det er hele flåden – og fordelene står i kø, selvom det er en stor investering. Også de mindre køretøjer skal skiftes ud.
Tømning af skraldespande på Frederiksberg bliver i fremtiden en noget mindre forurenende oplevelse for såvel renovationsarbejderne som byens borgere. Frederiksberg Kommune er således i færd med at udskifte sin flåde af dieseldrevne skraldebiler med elektriske versioner, og torsdag d. 11. april tog man et stort skridt mere i den proces.
Læs også: Volvo leverer sine første fuldt ud elektriske lastbiler i Sverige
Her underskrev kommunen nemlig en kontrakt om indkøb af yderligere ni fuldt elektriske komprimatorbiler, der efter planen skal ankomme til Frederiksberg sidst på efteråret.
Med en stykpris på 4,6 mio. kr. – næsten det tredobbelte af de 1,8 mio. kr. en tilsvarende dieselbil koster – er det en ganske heftig investering, men det kan betale sig på flere fronter, forklarede afdelingschef i Frederiksberg Renovation, Ole Philip.
”Vi får 10 års garanti på de her biler, og vi regner med, at de holder mindst dobbelt så længe, som de konventionelle. Derudover er strøm betydeligt billigere end diesel, ligesom udgifterne til drift og vedligehold er langt lavere”, sagde han og fortsatte:
”Og så er der jo de miljømæssige fordele; bilerne har ingen udstødning og de støjer langt mindre end de gamle, så det er et kæmpe plus, dels for borgerne, fx når vi arbejder tidligt om morgenen, og ikke mindst for vores ansatte, som får et meget bedre arbejdsmiljø i dagligdagen”.
Inspiration til udlandet
Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen (C), der kun har siddet i stolen en måneds tid, underskrev kontrakten på kommunens vegne, og han så frem til at ”gå forrest for at skabe bedre byer”, som han sagde, mens borgmester-Teslaen glimtede i solen.
”Vi er glade for at vise vejen og være med til at sikre en bedre hverdag for både vores ansatte i kommunen, og vores borgere, og for at gøre en nødvendig indsats for vores fælles klima. Og så er vi naturligvis også glade for at kunne tjene som inspiration for udlandet”, sagde han, det sidste med henvisning til, at man er i dialog med bystyret i Berlin, der er interesserede i en lignende løsning, og har haft en delegation på besøg i Danmark.
Frederiksberg har pt. fem elektriske skraldebiler i drift, hvoraf den første efterhånden har kørt små seks år. Inden 2019 er omme vil man altså nå op på 14, og planen er anskaffe 20 eksemplarer, hvilket vil sige en udskiftning af hele Frederiksberg Renovations flåde af de store vogne. Bilerne, der er fra franske PVI, kommer til at lade op om natten på renovationens egen transformatorstation, som man har fået etableret på pladsen, hvor de hører til.
I tillæg hertil vil man fra kommunens side også gerne bytte renovationsafdelingens øvrige mindre benzin- og dieseldrevne køretøjer ud med elektriske versioner, men når det kommer til kasse- og ladvogne på omkring 3,5 ton, så bliver batteriet en udfordring.
Læs også: MAN klar med elektrisk varevogn til bylevering
Det er nemlig ret tungt, forklarede Ole Philip, og da man gerne vil holde totalvægten under de 3,5 ton, som er grænsen for at der kræves stort kørekort, så efterlader det ikke meget rum til nyttelast. Men der bliver arbejdet på sagen fra diverse producenters side, og det skal nok komme, lød det.