Fremtidens lastbiler skal vinke farvel til diesel

På en nylig konference blev der diskuteret hvilke alternative energiformer, der i fremtiden kan erstatte diesel og gøre lastbiltransporten grønnere.

”Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist”, siger Karen Roiy, ITD. Arkivfoto. .

07.10.2016

CSR.dk

Både den internationale vejtransportorganisation IRU, EU-kommissionen, eksperter og transport- og logistikorganisationer fra hele Europa var til stede, da der blev diskuteret grønne alternativer til diesel på en international konference om miljøforhold.

Der blev blandt andet nævnt gas, el og biobrændsel som mulige erstatningsforslag, skriver brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD.

Læs også: DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

”Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist. I transport- og logistikbranchen sker indtjeningen ofte på marginen, så det skal kunne betale sig for virksomhederne at skifte fra fx diesel til en anden energikilde”, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.

”Derudover skal infrastrukturen omkring kommende brændstoffer være på plads, så chaufførerne kan tanke på hele det europæiske netværk. Derfor giver det rigtig god mening at starte med køretøjer, der alene kører lokalt eller regionalt - og vente med langturene til nævnte infrastruktur er opbygget”, tilføjer hun.

”Der skal være proportionalitet i tingene”
Flere af de deltagende organisationer til konferencen ønsker solidere data på området. Det fælles ønske går på, at kommissionen inddrager alle transportformer og ser på hele logistikkæden, så fremtidig miljødata giver et mere retvisende billede af emissionerne – både fra den samlede branche og de enkelte transportformer.

”Vi tager gerne vores del af ansvaret for en mere grøn fremtid. Lastbiler, busser og andre tunge køretøjer står i dag for ca. 30 procent af C02-emissionerne på vejene i Europa, men vi skal huske, at der skal være proportionalitet i tingene, og de politiske tiltag skal være funderet på et solidt evidensbaseret grundlag”, siger Karen Roiy. Hun fortsætter:

”Derfor bør vi også sikre os, at vi får skabt et så konkret billede som muligt af den samlede mængde udledning i Europa, så vi kan sætte direkte ind over for de sektorer og transportformer, der i dag står for den største C02-udledning i Europa”.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

I juli i år præsenterede EU en fælles europæisk strategi for lavemissionsmobilitet, med det formål, at reducere emissionerne fra transport med mindst 60 procent inden år 2050 sammenlignet med 1990-niveauet.

-CHM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

25.03.2025CSR.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle