FSR gav CSR-prisen 2011 til Novo Nordisk og LEGO
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer uddelte torsdag den 6. oktober sin CSR-priser for bedste rapportering om samfundsansvar. De gik til to af Danmarks største virksomheder, Novo Nordisk og LEGO.
Novo Nordisk fik overrakt den ene af hovedpriserne for den bedste CSR-rapport, der er integreret i årsregnskabet, mens LEGO fik overrakt den anden hovedpris for den bedste stand alone CSR-rapport.
Virksomheden Palsgaard, der fremstiller emulgatorer og andre ingredienser til brug i levnedsmiddelindustrien, fik prisen for den bedste førstegangs CSR-rapport.
Til lykke til vinderne
Administrerende direktør i FSR danske revisorer Charlotte Jepsen ønsker prisvinderne et stort tillykke med hæderen.
CSR-prisen er revisorbranchens hyldest til de virksomheder, der er bedst til at håndtere den svære disciplin, at forklare omverdenen om sit samfundsansvar. De CSR-rapporter, vi har set i år, er af meget høj kvalitet. Derfor er der ekstra god grund til at ønske vinderne tillykke med prisen, siger administrerende direktør i FSR danske revisorer Charlotte Jepsen.
Det er 17. gang, FSR danske revisorer uddeler den traditionsrige CSR-pris til de virksomheder, der er bedst til at redegøre for deres samfundsansvar i årsrapporten. Formålet med prisen er at sætte fokus på de virksomheder, der igennem deres måde at drive forretning på har vist stort samfundsansvar inden for områder som miljø, klima, social ansvarlighed og andre former samfundsansvar og som rapporterer om det på en troværdig, forståelig og overskuelig måde.
CSR-prisen er en blåstempling af kvaliteten i virksomhedernes CSR-indsats. Det er derfor også en erhvervspris, som virksomhederne kan bruge aktivt i deres branding over for kunder og andre forretningsforbindelser, siger Charlotte Jepsen.
Motivation
Novo Nordisk får hovedprisen for bedste integrerede rapport med den begrundelse, at den er i en klasse for sig: Hvis man vil lære om integreret rapportering, vil det være et oplagt sted at søge inspiration. Der er et stærkt governance afsnit inklusive beskrivelse af incitamentsstruktur samt omfattende beskrivelser af risici. Og rapporten giver indtryk af ledelsesengagement og -nærvær i CSR-arbejdet således er for eksempel alle direktionens medlemmer interviewet.
Lego får hovedprisen for bedste stand alone-rapport med den begrundelse, at der fortælles om spændende CSR-aktiviteter, som har betydning for forretningen, men også for det omkringliggende samfund. Fortællingen følges op med mål og status på målene, og Lego tydeliggør, hvordan væsentligheden af de emner, der rapporteres om, er vurderet.
Palsgaard får prisen for bedste førstegangs-rapportering. Der er en rød tråd mellem virksomhedens værdier og de emner, der er valgt ud i CSR-strategien - og udmøntet i politikker, mål og måltal. Rapporten behandler både positive og negative sider, og der er en god sammenhæng mellem tekst og billeder. Rapporteringspraksis præsenteres, og det tydeliggøres, hvilke enheder der er omfattet af de enkelte KPIer.