28.05.2019  |  Klima, miljø og energi

Genbrugsvirksomhed oplever massiv efterspørgsel på genbrugsplast

Emballagevirksomheden Færch Plast fra Vestjylland bliver nødt til at hente plastik i udlandet for at følge med den stigende efterspørgsel på genbrugsplast. Det er særligt de store fødevareproducenters bæredygtighedsomstilling, der får prisen på genbrugsplast til at skyde i vejret.

De store fødevarevirksomheder er i gang med en større grøn omstilling. Det skyldes øgede miljøkrav fra forbrugerne samt klimadagsordenen. Derfor oplever den vestjyske plastproducent Færch Plast, at efterspørgslen på genbrugsplast stiger markant samtidig med at priserne øges. Det skriver Børsen.

Læs også: 187 lande underskriver aftale om dumpning af plastikaffald

”Vi mærker den stigende efterspørgsel på daglig basis. Det er bæredygtighed, vores kommercielle dialoger går på i øjeblikket”, siger topchef Jesper Emil Jensen, til Børsen.

Det er særligt genanvendt plast, der er godkendt til fødevare, de såkaldte PET-plast, hvor efterspørgslen er steget så meget, at Færch Plast må hente plastik uden for Danmark.

”Alene vores Holstebro-fabrik, og vi har 12 fabrikker i alt, bruger cirka 25 procent mere genanvendt plast, end hvad der bliver samlet ind totalt i Danmark fra pantsystemet”, lyder det fra plastdirektøren.

Ikke gode nok til at genanvende
De danske husstande, hvor der ikke er en ensrettet indsamlingsindsats, er der hvor hovedparten af den genanvendelige plast går tabt. Men sådan forholder det sig eksempelvis ikke i Holland:

”I Holland indsamler samtlige 7,8 millioner husstande den her plast, så vi kan få det tilbage og genoparbejde det, så det bliver et cirkulært kredsløb”, forklarer han.

Sidste år købte plastproducenten hollandske 4Pet Group for at kunne sikre nok plast.

Fødevareemballage udgør 40 procent
Langt den største sektor inden for plastindustrien er fødevareemballage, der udgør hele 40 procent af den samlede mængde plastik. Det fortæller den paneuropæiske brancheorganisation Plastic Europe til Børsen.

”Jeg synes virkelig, at udviklingen er accelereret hastigt det sidste år. Nu begynder der virkelig at ske noget”, siger miljøpolitisk chef i brancheorganisationen Plastindustrien, Christina Busk, til Børsen.

Og flere danske fødevarekoncerner melder på stribe ud, at de vil omstille til genbrugsmateriale.

Mejerigiganten Arla meldte sidste uge ud, at de vil fremstille 1,2 milliarder genbrugsemballager. Storbageriet Schulstad har på lignende hvis påbegyndt udskiftningen af 1400 ton plastik til en bæredygtig genbrugsplast. Og ligeledes har dagligvarekoncernerne Coop og Salling Group valgt at omlægge nogle varegrupper til bæredygtig emballage.

Kendt lakridsmærker bruger kun genanvendt plastik
Den bornholmske lakridsproducent Bülow anvender genbrugsplastik i alle lakridsdåserne, derudover bliver der ikke anvendt metal i forseglingen.

Der er tale om en todelt satsning, fortæller stifter Johan Bülow til Børsen:

”Omlægningen kommer, fordi vi gerne vil gøre noget godt for moder jord, men også fordi vi ved, at vores forbrugere i højere grad efterspørger lige præcis det”.

Han kan godt nikke genkende til, at genanvendt plastik er blevet dyrt og garanterer, at det ikke kun er forbrugerne, der skal betale ved kasse et. Bülow har investeret et millionbeløb i den bæredygtige plastik.

”Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at betale mere for plastikken. Men det må vi tage med i den gode sags tjeneste”, siger stifteren til Børsen.

Læs også: Planteavlere foreslår plantebaseret plastik

Visionen er, at omstillingen på et tidspunkt skal nå 100 procent genanvendelige materialer.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere