Gigantisk mismatch mellem oliegiganters branding og faktiske investereringer
Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP har tilsammen brugt mere end 6,5 milliarder kroner på at markedsføre sig på grønne tiltag siden Parisaftalen, men de samme olievirksomheder har samtidig investeret over 700 milliarder kroner i ny gas- og olieproduktion.
Siden Parisaftalen blev vedtaget, har verdens fem største olievirksomheder øger deres investeringer i fossilt brændstofs produktion med over 700 milliarder kroner tilsammen. I samme periode har de investeret for knap 24 milliarder kroner i grønnere energi.
Til gengæld har de brugt knap fire milliarder kroner over de seneste tre år på at fortælle om deres bidrag til indsatsen mod klimaforandringer, og lidt mere end det på at finansiere lobbyvirksomhed i forhold til klimapolitik - både direkte og gennem brancheorganisationer. De har også brugt knap 20 milliarder kroner på at markedsføre andre bæredygtighedsinitiativer.
De fem virksomheder er Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP.
Læs også: Olieselskab vil offentliggøre klimadata efter pres
Det kan man udlede af tallene i en ny analyse fra Influence Map, en britisk nonprofit organisation, der beskæftiger sig med klimapolitik ud fra branchedata og tal begravet i virksomhedernes egne soplysninger, skriver huffpost.com.
Tallene viser”signifikante bestræbelser på at opretholde offentlig støtte til klimaet samtidig med, at politikker med forpligtende indsats holdes tilbage”, konkluderes det i rapporten fra Influence Map.
”Mens presset fra klimaforandringerne og de reelle fysiske manifestationer fra det bliver accelereret, bliver opfattelsen af, hvad olieselskaberne anser for at være ”ombord med klimaændringer”, frakoblet virkeligheden," siger Dylan Tanner, direktør for Influence Map til huffpost.com og tilføjer:
"Du har en ekstrem mangel på sammenhæng i lobbyaktiviteter, og heller ingen sammenhæng mellem deres branding og deres rolle i at finde løsningerne."
Lobbyisme på højt plan
De store olievirksomheders branding på grønne tiltag kan ses bredt i mediebilledet i USA. Huffpost beskriver, hvordan virksomhedernes kører bannerreklamer om klimavenlig energi i blandt andet The New York Times og The Washington Post.
Men det er ikke kun grøn PR oliegiganterne har brugt penge på. Rapporten er kommet frem til, at virksomhederne yderligere har brugt milliarder på lobbyismeaktiviteter for at få indflydelse på klimapolitikken - både direkte og indirekte gennem sponsorater til handelsorganisationer.
De amerikanske handelsorganisationer API og the Amarican Fuel and Petrochemiocal Manufactureres tog imod flest lobbypenge fra olievirksomhederne, mens canadiske og australske organisationer lå i midten med europæiske organisationer i bunden, hovedsageligt på grund af Europas stærke klimapolitikske pres.
Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne
Influence Map mener, at tallene kun skraber i overfladen, da kravene til at oplyse offentligt om denne type udgifter er meget lave - for både virksomheder og interesseorganisationer.
- SDN