Globalt: Topledere er overbevist men investerer ikke

Ny Cap Gemini-undersøgelse viser, at selvom bæredygtighed nu anerkendes som forretningskritisk, så er følelsen endnu ikke omsat til nok konkrete indsatser og pengestrømme.

Foto: 123rf.com

03.01.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Andelen af topledere, der sætter lighedstegn mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst er steget eksplosivt det seneste år - fra 21 procent i 2022 til 63 procent i 2023. Samtidig er andelen af ledere, der ser bæredygtighedsinitiativer som en økonomisk byrde faldet markant fra 53 procent til 22 procent. Men investeringsniveauet følger endnu ikke med den stigende anerkendelse af bæredygtighed som en god businesscase.

Det viser en ny international analyse, A World in Balance 2023, fra Capgemini Research Institute, der omfatter flere end 2000 topledere i virksomheder i 13 lande, herunder virksomheder i Norge og Sverige. 

Vores nye rapport er et tydeligt bevis på, at det ikke kun er i Danmark, at klima- og bæredygtighedsagendaen er rykket helt op på bestyrelses- og ledelsesgangen. Det sker nu i alle lande omkring os og på flere kontinenter. Det er naturligvis positivt, at bæredygtighed i stigende grad er på toplederagendaen, og at markant flere nu direkte ser en businesscase i bæredygtighed – men der skal langt mere fokus på handling,” siger adm. direktør hos Capgemini Danmark Claus Rydkjær.

Udviklingen i topledernes overbevisning har nemlig endnu ikke resulteret i øgede investeringer. De ligger i gennemsnit på lige under en procent af omsætningen, et tal som ikke har flyttet sig fra 2022 til 2023. Til sammenligning investerer f.eks. amerikanske virksomheder knap 10 procent af omsætningen i marketingaktiviteter. 

Capgeminis rapport konkluderer også, at virksomheder fortsat kommer til kort med hensyn til rapportering på klimabelastningen. Især med hensyn til Scope 3-emissioner. For mens andelen af top​​ledere, der mener, at deres organisation har evnen til at måle og indsamle data om Scope 1 og 2 emissioner er uændret sammenlignet med sidste år, så er der sket et fald fra 60procent til 51procent, når det gælder Scope 3-emissioner.

Flere har sat konkrete mål

Capgeminis undersøgelse viser også, at virksomhederne har gjort fremskridt med at definere konkrete køreplaner for nye bæredygtighedsinitiativer de seneste 12 måneder. 

61 procent af erhvervslederne siger, at deres virksomhed har defineret en prioriteret liste over bæredygtighedsinitiativer, der skal implementeres over de næste tre år (op fra 49 procent i 2022), og 57 procent af toplederne svarede, at de er i gang med at redesigne deres forretnings- og driftsmodeller til at være mere bæredygtige (op fra 37procent i 2022).

”Det, vi virkelig har brug for at se i de kommende år, er, at virksomheder investerer i fremtidssikre bæredygtighedsinitiativer og gentænker deres forretningsmodeller i forhold til at skabe mere bæredygtige produkter og tjenester. Dem, der går forrest og investerer i at sætte bæredygtighed i centrum for deres strategi, vil også være i stand til at høste fordelene langt hurtigere,” forklarer Claus Rydkjær.

Frontrunners har bedre business

Påstanden om at det giver fordele at komme hurtigt med på bæredygtighedsvognen, er baseret på data fra årets undersøgelse. Den viser, at opdelt i tre grupper, frontrunners, experimenters og beginners, så har frontrunners 12 procent højere omsætning pr medarbejder og fem procent højere overskudsgrad end gennemsnittet målt i 2021-2022, mens beginners præsterer 12 procent lavere på omsætning og syv procent lavere på overskudsgrad end gennemsnittet. 

Samlet er der over de seneste to år omkring 10, 60 og 30 procent i henholdsvis frontrunnergruppen, experimenters og begginers-grupperne. Placeringen i en gruppe afhænger af virksomhedens udviklingsstadie inden for tre kategorier: value chain, enablers (interne strukturer og processer) og teknologi. 

Undervurderer forbrugerskepsis

Undersøgelsen har yderligere et datasæt, der indikerer, at toplederne nok overvurderer, hvor godt deres virksomhed er med. Der er således kun 17 procent, der tror, at forbrugere opfatter deres bæredygtighedsinitiativer som greenwashing. Det tal dækker over store forskelle – fra seks procent i Japan til 35 procent i USA. 

Et forbrugersurvey gennemført samtidig med ledersurveyet viser dog at samlet mener 34 procent, at virksomhederne greenwasher, mens tallet for de 18-24-årige er 50 procent. Ser man udelukkende på tilliden til kommunikation om miljøforhold, så er det næsten halvdelen af alle forbrugere, der aldrig, sjældent eller kun nogle gange tror på det, virksomhederne fortæller – og for 18-24-årige er det tal 65 procent. 

Om undersøgelsen: Capgemini Research Institutes undersøgelse bygger på interview med 2.151 topledere fra 718 virksomheder i 13 lande. Alle virksomheder, der har en årlig omsætning på min. 1 mia. USD. Undersøgelsen omfatter Sverige, Norge, Holland, Spanien, Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien, USA, Australien, Canada, Indien, Japan.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

17.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Dansk Wilton Drives Innovation and Industry Change Through Certification

17.04.2025CSR.dk

Global klimaaftale for skibsfart: FN-landene vil være CO2-neutrale i 2050

16.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Business Case 2.0 - Bæredygtig bundlinje

15.04.2025CSR.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø