Greenwashere har ikke lyst til at stå frem

Trods mange opfordringer havde ingen virksomheder lyst til at tage ordet på konferencen ”Hvad kommer efter greenwash” for at fortælle om deres egne erfaringer udi den disciplin.

28.03.2011

CSR.dk

”Der er udbredt enighed om, at alle virksomheder greenwasher. Spørg konsulenten, ngo’en eller konkurrenten, og de kan alle fremvise en perlerække af eksempler på virksomhedskommunikation, der indeholder overdrivelser, udokumenterede budskaber eller løgnagtige påstande. Men ingen har tilsyneladende lyst til at berette om egne erfaringer som greenwasher eller kommunikationsvasker,” det siger Lars Ludvigsen, PR-Partner, som var medarrangør af konferencen ”Hvad kommer efter greenwash”, som blev afholdt i februar.

Også i CSR har vi viderebragt arrangørernes ønske om at få greenwash-praktikere til at stå frem med deres erfaringer og holdninger til begrebet og fortælle om tidligere forsyndelser, og om hvordan de er kommet videre. Men ingen har meldt sig på banen. Lars Ludvigsen ser det som udtryk for, at danske virksomheder og organisationer ikke er så modige som den tidligere cykelrytteren Bjarne Riis, da han for åben skærm udtalte sine berømte ord: ”Jeg har taget doping”. Men måske har virksomhederne bare brug for lige så lang tid som han.

The usual suspects
Det tætteste konferencen kom på en egentlig greenwash-praktiker var Ikea Danmarks bæredygtighedsdirektør Jonas Engberg, der havde et indlæg under overskriften: ”Troværdighed og greenwash i den interne kommunikation”. Det gav ikke indblik i praktisk greenwash, men holdt sig til overvejelser i corporate sprogbrug uden at afsløre nogen hemmeligheder. Deltagerne måtte derfor nøjes med eksempler på greenwash formidlet af eksperter, der kendte nogen, som har greenwashet fx Coca Cola, Statoil og the usual suspects, underholdende fremstillet af Kristian Jørgensen fra Nepenthes. Desuden føjede Kristian Dammand Nielsen en ny til listen, om end ikke en alvorlig forbryder, men vel sagtens mere en der ikke vidste bedre, nemlig Kristeligt Dagblad, der uden dokumentation og på et spinkelt grundlag havde udnævnt sig selv til ’Danmarks miljøavis’.

Men hvorfor er virksomhederne så ’diskrete’? Vi har spurgt et par af deltagerne.

Kommunikationsfolkene beskytter sig selv
Elisabeth Halskov Jensen, Kommunikationsbutikken, giver i høj grad kommunikationsfolkene skylden. Hun mener, at de forsøger at undgå kritik.

”Kommunikationsmedarbejderne er vant til at være en slags prügelknabe, og derfor har de en tendens til at beskytte sig selv ved altid at fremhæve de gode historier,” forklarer hun og nævner det som årsag til, at ingen vil stå frem. ” Men vi er nødt til at komme ud over det,” tilføjer hun.”

Hun er da også sikker på, at vi når et punkt, hvor virksomhederne generelt tør stille sig op og fortælle, at ”der var en gang, hvor vi gjorde sådan, men nu er vi kommet hertil.”

Hun mener ikke, at det nødvendigvis vil ændre de kommunikationsformer, vi bruger i dag, men det vil nok blive mere nuanceret, så der bliver plads til at fortælle om både fordele og ulemper.

Større åbenhed er et spørgsmål om tid
Marie Kraul, som er selvstændig kommunikationsrådgiver og medforfatter til "Førstehjælp til klimakommunikation", mener, at det er et fælles problem i virksomheden, men også at tilbøjeligheden til greenwashing er aftaget, selvom ingen rigtig ville fortælle noget på konferencen.

”Det var virkelig ærgerligt, at det ikke var lykkedes at få nogen til at stå frem. Det havde været voldsomt interessant, hvis nogen havde turdet gøre det. Jeg ved godt, at man umiddelbart tænker: ’hvem vil dog stikke hovedet frem af busken og stå der og indrømme, at man har gjort noget, der er så forkert’,” siger Marie Kraul, som dog mener, at det er udtryk for en meget gammeldags tankegang.

”Hvis man tænker mere fremsynet, mener jeg, at man som virksomhed kunne vende den om og sige, at ’vi havde den her sag for nogle år siden, og vi vidste faktisk ikke bedre, men vi har lært noget af det, og vi vil råde andre virksomheder til at gøre sådan og sådan’. Så ville man jo fremstå som ret stærk.”

Hun tror, at de virksomheder, som har oplevet store skandaler, har lært rigtig meget af det og også i et vist omfang taget konsekvensen.

”Hvis man nu bliver beskyldt big-time for greenwashing, så vil den kloge virksomhed sige til sig selv, at det her kan vi jo ikke bare lave strudseøvelsen på. Vi er simpelthen nødt til at gøre noget.”

Når virksomhederne alligevel ikke vil stå frem, tror hun, det skyldes, at det er en proces hen mod en større åbenhed, hvor virksomhederne bare ikke er nået langt nok.

”Den her glimrende konference er et af de første skridt, så hvis man holder den igen om to år, så vil det se anderledes ud,” mener hun.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart