13.02.2012  |  Strategi & ledelse

Her kan du handle i en god sags tjeneste

Ny hjemmeside, hvor forbrugeren kan købe dagligvarer med rabat og samtidig donere et beløb til en hjælpeorganisation, er netop blevet lanceret af initiativet YouMe Shopping.

Gør et kup hver uge og få samtidig en god gerning med i købet. Sådan hedder det på den nye hjemmeside youmeshopping.dk. Initiativtagerne annoncerer med, at man kan få op til 75 procents rabat på varerne. En af de frivillige ildsjæle, som står bag initiativet, er Jonathan Løw. Han forklarer her om baggrunden for initiativet:

”Nutidens forbruger ser på mere end bare pris og budskab. De søger en mening med deres forbrug. Det nye er, at forbrugerne vil involveres”.
Og involveret bliver man på den nye handelsside, hvor man via et ugentligt nyhedsbrev får besked om ugens tilbud. Når man køber en vare på nettet, bliver man oplyst om, hvor stor en procentdel af det, man som kunde betaler for produktet, der vil gå til en hjælpeorganisation. Man bestemmer også selv ud fra en række muligheder, hvilken organisation der skal nyde godt af ens godgørenhed.

Der bliver tilbudt produkter inden for FairTrade, Bøger/andet læsestof, Familie/børn, Gaveideer, Musik/film og Tøj/acessories. Se mere på youmeshopping.dk

CSR.dk har stillet en række spørgsmål til YouMe Shopping, som initiativet svarer på her:

Hvor mange forskellige produkter har I ?
Lige nu har YouMe Shopping godt 40 unikke tilbud på hjemmesiden. Dette er en blanding af FairTrade økologiske produkter og så kendte brands som:
Calvin Klein
Casio
Dr. Martens
Empori Armani
Gillian Jones
Name it
Reisenthel
St. Martins
Timberland
Tommy Hilfiger
Vero Moda.
Vores rabatter på de aktuelle tilbud går fra 10-93 procent med en gennemsnitlig rabat på 52 procent. Altså over halv pris i besparelse!
Donationen på produkterne går fra 5 til 280 kr. pr. solgt vare.

Hvor mange varer forventer I at få i sortimentet?
Det er ikke målsætningen i sig selv at have mange produkter. Vi ønsker de rigtige produkter – produkter som rummer høj kvalitet, er lækre og trendy, som folk ganske enkelt har lyst til at købe.
Samtidig vil vi gerne tilbyde noget, som man ikke kan finde andre steder på nettet – og til skarpe priser samtidig med, at de gør en forskel. Så uniqueness på alle måder er målsætningen fremover.

Hvilke krav stiller I til produkterne?
Selv er vi medlemmer af FNs Global Compact, men i praksis kan vi ikke tvinge vores partnere til dette. Vi har dog selv fastsat en høj etik, som bl.a. indebærer, at vi ikke samarbejder med firmaer, der producerer våben, stærk alkohol, tobak og porno/erotik.
Derudover vurderer vi altid fra gang til gang, om der er tale om en virksomhed og et brand, som vi ønsker at associere os med. Det handler i sidste ende om en blanding af brand kendskab og seriøsitet og gut-feeling.

Er I parat til at sælge alt?
Nej, vi ønsker kun at forhandle kvalitetsprodukter fra seriøse brands og derudover i tråd med ovenstående.

Hvordan kontrollerer I, at produkterne er produceret under ordentlige forhold?
Jf. svaret ovenfor er vi en frivillig NGO, hvor folk knokler ulønnet for en god sag. Vi kan af gode grunde ikke tjekke hver virksomhed efter i dybden. Vi går derfor efter primært anerkendte brands, som samtidig udviser et socialt ansvar – og vægter desuden FairTrade og økologi højt i vores udvalg af varer og virksomheder, vi indirekte endorser.

www.youmeshopping.dk
 

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere