Hjælper din virksomhed forbrugere med at gøre verden til et bedre sted?

Forbrugerne råber om hjælp, viser et nyt studie fra Futerra. 88% svarer, at de vil have virksomhederne til at inddrage dem i deres bæredygtighedsrejse. Forbrugerne vil være aktive medspillere og ikke passive fans.

21.02.2019

Sponseret

Camilla Møller Espersen, MäRK

Det stigende forbrugerfokus på en mere bæredygtig livsstil er ikke bare en trend for den politisk korrekte forbruger. Det er en verdensomspændende bevægelse, der kun vil vokse sig større i fremtiden. Forbrugerne mener nemlig, at de har en vigtig rolle at spille i forhold til at drive omstilling. Et nyt studie fra Futerra viser, at 96% af forbrugerne føler, at deres individuelle handlinger rent faktisk kan gøre en forskel. Og over halvdelen mener, at de personligt kan gøre en reel forskel i verden, hvis - og her kommer pointen - virksomhederne bare fortæller, hvordan de kan gøre det.

Bæredygtighed er en kæmpe mulighed for virksomheder

Vi forbrugere vil gerne leve mere bæredygtigt og gøre det rigtige for verden, men vi kan ikke gøre det alene. Vi vil gerne selv tage del og bidrage, men det er svært for os at overskue og gennemskue, hvad der er det rigtige. Derfor retter vi i stigende grad blikket mod virksomhederne og forventer, at de bærer det primære ansvar for at sikre, at det er lettere for os.

Futerras studie er gennemført i Storbritannien og USA, men danske tal viser samme mønster: Et studie gennemført af ILoveGlobalGoals i 2018 viste, at selvom danske unge mellem 18-30 år gerne vil leve mere bæredygtigt, ved halvdelen ikke, hvordan de skal gøre det. Og det er her virksomhederne har en oplagt mulighed for at træde meget mere markant ind i billedet.

Forbrugere vil være en del af det gode selskab

Futerras studie afslører en stor efterspørgsel efter virksomheder, der gør det nemt for os at træffe et bæredygtige valg. Hvis man som virksomhed ikke gør det - ja så, er man i fare for at skuffe 88% af forbrugerne, der forventer at virksomheder gør det så let som muligt at træffe bæredygtige valg for os forbrugere.

Men hvad vil det så sige at gøre det nemt for os? Det handler først og fremmest om at være transparent og ihærdig, om at inspirere med simple råd og skabe rum for handling, der fremmer det bæredygtige valg. Vi skal kunne se, hvad virksomheden arbejder for, hvordan den producerer, hvorfor netop denne tilgang er god for verden og hvordan vi som forbrugere kan blive en del af rejsen mod en mere bæredygtig verden ved at købe virksomhedens produkt eller service.

Vi ser lige nu flere og flere virksomheder, der sætter ambitiøse mål for deres bæredygtighedsindsats. Men desværre glemmer mange forbrugerne i denne indsats. Virksomhederne skal engagere og inddrage. De skal sørge for, at forbrugeren føler sig som en del af indsatsen, fordi de gerne vil, fordi de kan rykke noget, og fordi det vil komme virksomheden til gode.

Sammen rejser vi en bedre verden, et ophold ad gangen

En af de virksomheder, der fra starten har haft fokus på at gøre det let for forbrugerne at træffe det rigtig valg er Goodwings. Goodwings er en hotelbookingportal, og hele deres forretningsmodel er bygget op om, at en del af deres kunders rejsebudget går til velgørenhed. Hver gang man booker et hotelophold på Goodwings portal, går halvdelen af overskuddet fra købet til velgørenhed – og kunderne vælger selv, hvilken af de NGO’er, som Goodwings samarbejder med, der skal modtage donationen.

Forretningsmodellen er gennemsigtig og simpel. Pengene til de traditionelle markedsføringskampagner er droppet. I stedet får NGO’erne donationer ind den ene vej, og gengælder så med markedsføring den anden vej. På den måde kan Goodwings’ kunder være med til at gøre en forskel uden at det bliver for omstændigt eller tidskrævende.

Goodwings sigter efter at gøre hotelbranchen til en drivkraft for bæredygtige forandringer ét hotelophold ad gangen. En vision, der forener profit med en social- og miljømæssig ved at være godt selskab for verden – og samtidig gøre det nemt for forbrugerne at bidrage til en bedre fremtid.
 

Hvad gør din virksomhed?

Uanset hvad du og din virksomhed gør i dag, er et af de mest interessante spørgsmål, I kan stille jer:
”Vores kunder har ret til at ændre verden til det bedre sted – hvordan kan vi hjælpe dem med det?”

29.10.2024MäRK

Sponseret

Hvorfor blive B Corp?

14.10.2024MäRK

Sponseret

Fra bæredygtighedstænkning i erhvervslivet til forretningstænkning i bæredygtighed

11.10.2024MäRK

Sponseret

Erhvervslivets illusion om fremskridt

09.10.2024MäRK

Sponseret

Hvorfor bliver bæredygtighed ikke en succes i erhvervslivet?

04.10.2024MäRK

Sponseret

B Corp, ESRS og CSRD

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie