H&M får sin første kvindelige CEO – endda med CSR-baggrund
Helena Helmersson er ny topchef for modegiganten H&M. Ikke alene er hun den første kvinde på posten, hun har også fem år i spidsen for selskabets bæredygtighedsarbejde med i bagagen, hvilket også vil påvirke hendes arbejde fremover.
Den svenske modemastodont H&M rokerer i topledelsen, hvor den nu tidligere CEO Karl-Johan Persson inden længe overtager rollen som bestyrelsesformand fra sin far, Stefan Persson, der forlader posten efter over 20 år på formandsstolen. Inden da var han selv adm. direktør i godt 16 år.
Læs også: “Du er nødt til at finde en måde, der faktisk ændrer systemet”
Karl-Johan Persson, der er tredje generation i familien efter Erling Persson, som startede forretningen i 1947, nåede dermed omkring 10 år som topchef. Han overlader nu positionen til 47-årige Helena Helmersson, der har været i koncernen siden 1997 og bliver selskabets første kvindelige CEO, med effekt fra 30. januar.
”Jeg er meget tryg ved at overdrage CEO-rollen til Helena, som er en dygtig og erfaren leder, som indkapsler vores værdier. Helena vil fortsætte arbejdet med den plan, vi har lagt for 2020 og videre frem”, siger Karl-Johan Persson.
Helena Helmersson, som CSR.dk mødte under Copenhagen Fashion Summit i maj 2019, startede som økonom i H&M’s indkøbsafdeling og har siden været vidt omkring i forretningen, senest som driftschef (COO), og før det ansvarlig for produktionen med base i Hong Kong.
Vil være med til at transformere industrien
Og så var hun – ikke mindst – i fem år fra 2010 til 2015 chef for bæredygtighedsprogrammet, hvilket er noget hun kommer til at trække på i sin nye rolle.
”Jeg er meget forsigtig, når jeg træffer mine valg baseret på min vision, og tænker altid på, hvad det egentlig er, jeg gerne vil bidrage med, og det er helt sikkert at transformere industrien. Så eksempelvis da jeg blev spurgt om at flytte til Hong Kong, så jeg det som en fantastisk mulighed for at gå fra at arbejde med strategiske mål og integrere bæredygtighed i forretningen – hvilket jeg er meget passioneret omkring – til at komme ud og være med til at gøre de ting i praksis. Det holdt jeg rigtig meget af; at kunne skabe forandring”, har hun tidligere sagt til CSR.dk.
I de senere år har H&M kæmpet lidt med forretningen og tabt penge på bl.a. opkøbet af Cheap Monday, som man måtte lukke ved udgangen af 2018, ligesom satsningen på brugskunst og småmøbler til hjemmet viste sig ganske svær, på samme måde som det i starten var tilfældet for onlinesalget, skriver Fortune.
Timingen i ledelsesrokeringen kunne imidlertid antyde, spekulerer mediet, at det værste er overstået for selskabet, der i dag har omkring 171.000 ansatte og cirka 4.745 butikker i 69 lande, heraf godt 200 i Danmark.
Læs også: H&M på vej mod udelukkende brug af bæredygtige materialer
I løbet af 2019 førte færre prisreduktioner til en forbedring i indtjeningen, både for året og for fjerde kvartal, hvor indtjeningen før skat landede på 5,4 mia. svenske kroner, hvilket overgik analytikernes forventninger, der lød på 4,8 mia. I løbet af det seneste år er H&M’s aktie på børsen i Stockholm desuden steget 35 procent, næsten dobbelt så meget som gennemsnittet på børsens OMX-indeks.
-AK