H&M Foundation investerer i fremtidens mode
Med en global innovationskonkurrence og investeringer i forskningssamarbejder bidrager H&M Foundation til tøjgigantens målsætning om at gøre mode bæredygtig. I praksis er der dog mindst en armslængde mellem fond og virksomhed.
I disse uger sidder der mennesker over hele verden og sveder over deres bidrag til Global Change Award. De skal være klar inden 31. oktober, og hvis de 2.700 ansøgninger og fem vindere fra sidste år er en indikator, så kommer de vidt omkring. Nye forretningsmodeller, nye måder at genbruge materialer og tekstilproduktion baseret på citrusskaller eller alger vandt i 2015 ikke bare æren, men også en andel af en million Euro og deltagelse i et forløb der skal øge hastigheden i udviklingen af ideerne.
To fluer med et smæk: tekstil lavet af alger
Tjeerd Veenhoven er en af de fem vindere fra 2015. Han har udviklet en metode til omdanne alger til genbrugelige tekstiler. Det i sig selv er jo en god idé, fordi alger absorberer CO2 og kræver meget få ressourcer for at vokse, men når man så lægger oveni at dele af Asien er udfordret af voldsom algevækst, så begynder det for alvor at give mening.
”Det har været en stor gave at være med i Global Change-forløbet. Pengene gør det muligt virkelig at fokusere på projektet, og deltagelsen i innovationsforløbet har givet både gode ideer og ikke mindst virkelig mange gode kontakter, som jeg ikke selv kunne have fået adgang til,” fortæller han.
”Vi skal ændre branchen imod cirkulær produktion. Men det er ikke sandsynligt, at forandringen kommer indefra, de nye ideer opstår og udvikles tit andre steder,” siger Erik Bang fra H&M Foundation.
Og det er præcis noget af det, Global Change Award kan, hvis man spørger CSR-chef i Dansk Mode & Tekstil, Pia Odgaard:
”Det er godt set, at man skal trække så mange ildjæle og ideer frem som muligt, så man også kan få fat i de skæve og mærkelige, dem der skiller sig ud, dem der inspirerer og som måske har et stort potentiale. Det muliggør synlighed og ansporer til, at mange idémagere får udviklet og færdiggjort deres ideer, så de kan vises til andre, og det kan man næsten ikke overvurdere.”
Ingen særlige fordele til H&M’s forretning
Når året er omme, pengene brugt og innovationsforløbet afsluttet, så er H&M’s involvering i vindernes projekter også slut. Fonden får ingen penge eller rettigheder til ideer og materialer. Ligesom virksomheden H&M ikke har særlig adgang til opfindelserne.
”Pointen med H&M Foundations arbejde er ikke at hjælpe forretningen. Snarere er det sådan, at vi som fond kan løbe nogle risici, som en kommerciel aktør typisk ikke har mulighed for. Det gør vi inden for de fire områder, som H&M’s stakeholdere gennem en afstemning valgte som fondens fokusområder,” forklarer Erik Bang.
”Der er jo fin forbindelse mellem fondens mærkesager og forretningen H&M’s indsats, men der er ikke noget direkte link eller særlige fordele for os,” forklarer Mia Møgelgaard, som er ansvarlig for bæredygtighed i H&M Danmark.
Tøjindsamling finansierer forskning
Et sted hænger fond og forretning dog 100 procent sammen. H&M’s butikker har i et par år indsamlet tøj til genbrug. Det sælges videre til specialister i sortering, fordeling og genindvinding af materialer, og overskuddet herfra bliver sendt videre til H&M Foundation.
Fonden bruger de midler til delfinansiering af et af deres flagskibsprojekter, nemlig en investering på omkring 5-6 millioner Euro over fire år i et projekt som skal udvikle den nødvendige teknologi til at omdanne blandede tekstiler til nye materialer. Den teknologi findes ikke i dag, hvilket gør genbrug af en stor del af det producerede tøj umuligt.
”Vi skal fra forsøg til kommercialisering på de fire år. Herefter vil vi sørge for, at brugen af teknologien bliver tilgængelig for mange, så vi får størst mulig impact,” forklarer Erik Bang.
”Vi skal være med til at sørge for at modebranchen kan klæde alle godt på uden at påvirke miljøet. Det er det, der er målet,” afslutter han.