H&M Foundation investerer i fremtidens mode

Med en global innovationskonkurrence og investeringer i forskningssamarbejder bidrager H&M Foundation til tøjgigantens målsætning om at gøre mode bæredygtig. I praksis er der dog mindst en armslængde mellem fond og virksomhed.

28.10.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I disse uger sidder der mennesker over hele verden og sveder over deres bidrag til Global Change Award. De skal være klar inden 31. oktober, og hvis de 2.700 ansøgninger og fem vindere fra sidste år er en indikator, så kommer de vidt omkring. Nye forretningsmodeller, nye måder at genbruge materialer og tekstilproduktion baseret på citrusskaller eller alger vandt i 2015 ikke bare æren, men også en andel af en million Euro og deltagelse i et forløb der skal øge hastigheden i udviklingen af ideerne.

To fluer med et smæk: tekstil lavet af alger

Tjeerd Veenhoven er en af de fem vindere fra 2015. Han har udviklet en metode til omdanne alger til genbrugelige tekstiler. Det i sig selv er jo en god idé, fordi alger absorberer CO2 og kræver meget få ressourcer for at vokse, men når man så lægger oveni at dele af Asien er udfordret af voldsom algevækst, så begynder det for alvor at give mening.

”Det har været en stor gave at være med i Global Change-forløbet. Pengene gør det muligt virkelig at fokusere på projektet, og deltagelsen i innovationsforløbet har givet både gode ideer og ikke mindst virkelig mange gode kontakter, som jeg ikke selv kunne have fået adgang til,” fortæller han. 

”Vi skal ændre branchen imod cirkulær produktion. Men det er ikke sandsynligt, at forandringen kommer indefra, de nye ideer opstår og udvikles tit andre steder,” siger Erik Bang fra H&M Foundation.

Og det er præcis noget af det, Global Change Award kan, hvis man spørger CSR-chef i Dansk Mode & Tekstil, Pia Odgaard:

”Det er godt set, at man skal trække så mange ildjæle og ideer frem som muligt, så man også kan få fat i de skæve og mærkelige, dem der skiller sig ud, dem der inspirerer og som måske har et stort potentiale. Det muliggør synlighed og ansporer til, at mange idémagere får udviklet og færdiggjort deres ideer, så de kan vises til andre, og det kan man næsten ikke overvurdere.”

Ingen særlige fordele til H&M’s forretning
Når året er omme, pengene brugt og innovationsforløbet afsluttet, så er H&M’s involvering i vindernes projekter også slut. Fonden får ingen penge eller rettigheder til ideer og materialer. Ligesom virksomheden H&M ikke har særlig adgang til opfindelserne.

”Pointen med H&M Foundations arbejde er ikke at hjælpe forretningen. Snarere er det sådan, at vi som fond kan løbe nogle risici, som en kommerciel aktør typisk ikke har mulighed for. Det gør vi inden for de fire områder, som H&M’s stakeholdere gennem en afstemning valgte som fondens fokusområder,” forklarer Erik Bang.

”Der er jo fin forbindelse mellem fondens mærkesager og forretningen H&M’s indsats, men der er ikke noget direkte link eller særlige fordele for os,” forklarer Mia Møgelgaard, som er ansvarlig for bæredygtighed i H&M Danmark.

Tøjindsamling finansierer forskning
Et sted hænger fond og forretning dog 100 procent sammen. H&M’s butikker har i et par år indsamlet tøj til genbrug. Det sælges videre til specialister i sortering, fordeling og genindvinding af materialer, og overskuddet herfra bliver sendt videre til H&M Foundation.

Fonden bruger de midler til delfinansiering af et af deres flagskibsprojekter, nemlig en investering på omkring 5-6 millioner Euro over fire år i et projekt som skal udvikle den nødvendige teknologi til at omdanne blandede tekstiler til nye materialer. Den teknologi findes ikke i dag, hvilket gør genbrug af en stor del af det producerede tøj umuligt.

”Vi skal fra forsøg til kommercialisering på de fire år. Herefter vil vi sørge for, at brugen af teknologien bliver tilgængelig for mange, så vi får størst mulig impact,” forklarer Erik Bang.

”Vi skal være med til at sørge for at modebranchen kan klæde alle godt på uden at påvirke miljøet. Det er det, der er målet,” afslutter han.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams