H&M vil lancere ny tøjlinje lavet af genbrugsfibre
For et år siden lancerede den svenske tøjkæde H&M sit genbrugsinitiativ, der består af en indsamling af kundernes kasserede tøj med henblik på genbrug af tekstilerne. Nu vil tøjkæden lancere en ny denim linje, der er lavet af genbrugsfibre, skriver hjemmesiden sustainablebrands.com
Den svenske tøjkæde H&M planlægger i slutningen af februar at lancere en ny denim tøjkollektion lavet af genbrugsfibre. Tøjkollektionen, der både vil indeholde jeans, veste og jakker, vil indeholde 20 procent genanvendt bomuld, der er den maksimale mængde, der kan anvendes, uden at der bliver gået på kompromis med kvaliteten af tøjet. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com.
Virksomheden selv ser dette initiativ som det første spæde skridt på en lang rejse mod at skabe et lukket kredsløb for tekstiler. Initiativet kommer i forlængelse af H&M's overordnede genbrugsprojekt, der startede for et år siden.
?Læs også: H&M vil spinde nyt garn af dit gamle kluns
Vi arbejder stadig og i højere grad med genbrugsmaterialer, og som designer er det meget vigtigt at skabe tøj, der tager hensyn til de seneste trends, men også til den tekniske udvikling på dette område. Vi er stolte af at tilbyde miljøvenlige produkter, som vi og vores kunder tror på, siger Jon Loman, der er designer for H&M.
Genbrugsprojektet, der startede tilbage i februar 2013, blev en stor succes, fordi det tilskyndte kunderne at købe mere grundet de rabatter, som de modtog, for at have doneret deres gamle tøj. Derudover blev der i alt indsamlet mere end 3,5 millioner kilo tøj (7,7 millioner pounds), som før eller siden skal genanvendes.
Overordnet set var succeskriteriet at skabe bevidsthed om, hvor meget tøj, der kan genbruges, og sætte fokus på det faktum, at man kan indsamle gammelt tøj og bringe det tilbage i tekstilkredsløbet.
Læs også: H&M offentliggør liste over leverandører
For hvert kilo tøj, H&M's kunder indleverer, donerer en schweizisk genbrugsvirksomhed, som H&M samarbejder med, et beløb til H&M Conscious Foundation, der arbejder med innovation og forskellige bæredygtighedsprojekter rundt om i verden. Desuden doneres et beløb til en lokal velgørenhedsorganisation. I Danmark har H&M valgt Røde Kors, som de også samarbejder med på andre områder.
Sammenlignet med andre detailhandlere, der har fået et dårligt ry, fortsætter H&M med at prøve at gøre en forskel. Senest har H&M meldt ud, at de ønsker at betale deres fabriksarbejdere en højere løn, og derudover har virksomheden også i et forsøg på at fremstå mere gennemsigtig oplyst navnene på deres leverandører.