H&M vil lancere ny tøjlinje lavet af genbrugsfibre

For et år siden lancerede den svenske tøjkæde H&M sit genbrugsinitiativ, der består af en indsamling af kundernes kasserede tøj med henblik på genbrug af tekstilerne. Nu vil tøjkæden lancere en ny denim linje, der er lavet af genbrugsfibre, skriver hjemmesiden sustainablebrands.com

Den svenske tøjkæde H&M planlægger i slutningen af februar at lancere en ny denim tøjkollektion lavet af genbrugsfibre..

04.02.2014

CSR.dk

Den svenske tøjkæde H&M planlægger i slutningen af februar at lancere en ny denim tøjkollektion lavet af genbrugsfibre. Tøjkollektionen, der både vil indeholde jeans, veste og jakker, vil indeholde 20 procent genanvendt bomuld, der er den maksimale mængde, der kan anvendes, uden at der bliver gået på kompromis med kvaliteten af tøjet. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com.

Virksomheden selv ser dette initiativ  som det første spæde skridt på en lang rejse mod at skabe et lukket kredsløb for tekstiler. Initiativet kommer i forlængelse af H&M's overordnede genbrugsprojekt, der startede for et år siden.

?Læs også: H&M vil spinde nyt garn af dit gamle kluns

”Vi arbejder stadig og i højere grad med genbrugsmaterialer, og som designer er det meget vigtigt at skabe tøj, der tager hensyn til de seneste trends, men også til den tekniske udvikling på dette område. Vi er stolte af at tilbyde miljøvenlige produkter, som vi og vores kunder tror på”, siger Jon Loman, der er designer for H&M.

Genbrugsprojektet, der startede tilbage i februar 2013, blev en stor succes, fordi det tilskyndte kunderne at købe mere grundet de rabatter, som de modtog, for at have doneret deres gamle tøj. Derudover blev der i alt indsamlet mere end 3,5 millioner kilo tøj (7,7 millioner pounds), som før eller siden skal genanvendes. 

Overordnet set var succeskriteriet at skabe bevidsthed om, hvor meget tøj, der kan genbruges, og sætte fokus på det faktum, at man kan indsamle gammelt tøj og bringe det tilbage i tekstilkredsløbet. 

Læs også: H&M offentliggør liste over leverandører

For hvert kilo tøj, H&M's kunder indleverer, donerer en schweizisk genbrugsvirksomhed, som H&M samarbejder med, et beløb til H&M Conscious Foundation, der arbejder med innovation og forskellige bæredygtighedsprojekter rundt om i verden. Desuden doneres et beløb til en lokal velgørenhedsorganisation. I Danmark har H&M valgt Røde Kors, som de også samarbejder med på andre områder. 

Sammenlignet med andre detailhandlere, der har fået et dårligt ry, fortsætter H&M med at prøve at gøre en forskel. Senest har H&M meldt ud, at de ønsker at betale deres fabriksarbejdere en højere løn, og derudover har virksomheden også i et forsøg på at fremstå mere gennemsigtig oplyst navnene på deres leverandører.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby