04.02.2019  |  Klima, miljø og energi

Hvem kom først med øl brygget på gammelt brød?

Det kan efterhånden være svært – og en lille smule farligt – at sige, at man er først med noget. På 24 timer hoppede retten til at have fundet på at brygge øl på gammelt brød fra Århus over Valby Bakke til London.

”Ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet står bag Danmarks første genbrugsøl brygget … på overskudsbrød fra bagerier.”

Sådan skrev Århus Universitet i en pressemeddelelse fredag d. 25. januar 2019.

Den verdensrekord holdt nu ikke længe, for allerede lørdag morgen sendte Carlsbergs presseafdeling en mail til udvalgte redaktioner på danske medier, hvor de da lige ville gøre opmærksom på, at Carlsberg jo faktisk allerede i august 2018 havde premiere på den slags øl brygget på økologiske brødrester. Og bare et par timer senere fulgte samme afsender op med en ny mail, hvor de sendte æren videre til engelske Toast Ale, som har været i gang med den slags siden 2016.

Brød-bryggerne

BRØ&ØL
Carlsbergs bud på en cirkulær øl blev brygget af Husbryggeriet på overskudsbrød fra det økologiske bageri Jalm&B.

Øllen blev præsenteret ved Copenhagen Cooking & Food Festival i august 2018, som havde ekstra fokus på madspild med inspiration fra verdensmål 12.3., og den blev efterfølgende solgt i Coops butikker, så længe der var nogle på lager.

Toast Ale
Toast Ale er et engelsk bryggeri, hvor alle fire øltyper er baseret på endeskiver fra sandwichproducenter. Deres øl brygges ligeledes på licens i Brasilien og Sydafrika.

De har været i gang siden 2015 og modtaget flere innovations-priser inden for brygge- og fødevarebranchen. Af deres hjemmeside fremgår det, at de snart har genbrugt en million skiver brød.

Toast Ale har den særlige forretningsmodel, at de forpligter sig selv til at donere hele deres overskud til en madspilds-NGO kaldet Feedback. De regner med at få deres første overskud i 2020. Hidtil har de doneret en procent af deres omsætning. Deres licenspartnere donerer til og samarbejder med lokale madspilds-NGO’er. Toast Ale er i øvrigt en B Corp-virksomhed.

Det hele foregik dog i god tone, hvor alle løb over med begejstring for hinandens gode intentioner og indsats. Fordi det jo egentlig ikke handler om øl, men om madspild.

Brød er en madspildssynder, korn er energikrævende
”Der går rigtig meget mad til spilde hver eneste dag, og brød er noget af det, vi hyppigst kasserer. Derfor har det været vigtigt for os at vise, at det faktisk godt kan lade sig gøre at opgradere det til et højværdiprodukt. Det kan forhåbentligt inspirere både mikrobryggerier og større spillere,” sagde Jacob Rosholm Mortensen, som er en af de ingeniørstuderende, der har brygget på brød, i pressemeddelelsen fra Århus Universitet.

Problemet er at korn og malt som man normalt bruger til at brygge øl ofte kræver store dyrkede landbrugsarealer. Det arealbehov vil i princippet kunne reduceres, hvis man finder ud af, hvordan man producerer velsmagende genbrugsøl. Det vil gøre ølproduktionen mere bæredygtig og give mulighed for mere ansvarligt forbrug hos forbrugerne.

”Som ingeniørstuderende er vi opflasket med at tænke i bæredygtige løsninger og cirkulær økonomi. Brød går til spilde i tusindvis af kilo hver eneste dag alene i Danmark. Det er mad, som er blevet dyrket på vores marker og ofte med et stort forbrug af sprøjtemidler. Det er mad, som er transporteret kilometer efter kilometer og forarbejdet med et højt energiforbrug for blot at ende i en affaldscontainer. Det giver ingen mening,” siger en anden af de studerende i projektet, Henrik Jul Topholm.

Læs også: Forbrugerne ønsker, at flere virksomheder tager ansvar for madspild

De studerende understreger dog, at der stadig ligger et stykke ingeniørvidenskabeligt arbejde med at optimere bryggeprocessen og logistikken omkring transport af brød, så energiforbruget kan holdes lavt.

-EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere