Carlsberg lancerer øl brygget på overskudsbrød
Under det mundrette navn BRØ&ØL er Carlsbergs husbryggeri Jacobsen klar med en øl, der brygget på overskudsbrød fra bageriet Jalm&B. Mindre madspild er det overordnede mål.
Endnu et initiativ i den langstrakte kamp mod madspild er på vej ud til de danske forbrugere. For nylig stod den på ketchup lavet af uperfekte tomater, og nu er det så en af de helt tunge drenge på drikkevarescenen, der melder sig på banen.
Carlsberg har under sit brand Husbryggeriet Jacobsen brygget en øl på overskudsbrød fra det økologiske bageri Jalm&B. Øllen bliver præsenteret for offentligheden i forbindelse med årets Copenhagen Cooking & Food Festival, der starter den 24. august.
Her er der et ekstra fokus på madspild, inspireret af Verdensmål 12.3, som dikterer at det globale madspild på detail- og forbrugerniveau pr. indbygger skal halveres inden 2030. Med den nye øl, der er navngivet BRØ&ØL – sammensat af ordene brød og øl – vil Carlsberg vise, at det er en udfordring, man tager seriøst.
”Det er et stærkt udtryk, der samtidig minder os om, at to forskellige håndværk i fællesskab kan få noget fantastisk ud af de samme råvarer. Det er samtidig helt i tråd med Carlsbergs bæredygtighedsprogram at brygge bæredygtigt, og Jalm&B var med på idéen med det samme”, siger brygmester hos Husbryggeriet Jacobsen, Morten Ibsen.
Med til at skabe en ny form for cirkulær vækst
Grundrecepten for den nye Jacobsen BRØ&ØL er en såkaldt saison, der som øltype er værdsat for sit generelle høje gastronomiske potentiale. I alt har det taget syv måneder fra de første tanker til BRØ&ØL var færdigbrygget, og undervejs er der blevet brygget næsten 20 testbryg, som 10 personer har været inde over som smagsdommere.
Initiativet vækker glæde hos en af Carlsbergs samarbejdspartnere, madspildspioneren Selina Juul, som er stifter af bevægelsen Stop Spild Af Mad.
“Brød er ifølge Miljøstyrelsen blandt de kategorier af fødevarer, som smides oftest ud. Derfor er det meget glædeligt at der nu er en mulighed for, at overskudsbrød bliver til øl. Det bidrager ikke kun til at mindske madspild, men er med til at skabe en ny form for cirkulær vækst, hvor overskudsprodukter bliver brugt”, siger Selina Juul, som også er en af de globale Champions 12.3, der er ambassadører for FNs Verdensmål 12.3.
Læs også: Gode fremskridt for Carlsbergs bæredygtighedsmål
BRØ&ØL bliver introduceret på Copenhagen Cooking & Food festivals åbningsdag. Indholdet fra den første tønde er gratis, så det gælder om at være der fra starten, hvis man vil have en smagsprøve. Efterfølgende vil øllen være tilgængelig i alle COOPs butikker så længe lager haves.
-AK