13.05.2020  |  Medarbejder

Hvordan behandler Amazon egentlig sine ansatte under coronakrisen?

De mange medarbejdere ’på gulvet’ hos onlinegiganten Amazon bliver i disse uger hyldet som helte, der holder distributionen i gang, specielt i USA. Men samtidig er selskabet under beskydning for ikke at passe ordentlig på dem. 60 Minutes har undersøgt sagen.

Amazon er den næststørste private arbejdsgiver i USA, kun overgået af Walmart, styret af verdens rigeste mand, Jeff Bezos. Under coronakrisen er selskabets mange ansatte på distributionscentre og landeveje blevet udråbt som helte, der holder distributionen i gang og forsyner folk med vigtige varer.

Læs også: H&M stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen

Samtidig er virksomheden kommet i søgelyset på grund af beskyldninger om mangelfuld beskyttelse af medarbejderne under krisen, hvilket har ført til protester og efterfølgende fyringer af udvalgte ansatte. Amazon afviser dog sammenhængen og peger på, at man har hyret flere folk og hævet mindstelønnen.

Det hæderkronede amerikanske nyhedsmagasin 60 Minutes har undersøgt, hvordan status egentlig er på Amazons fulfillmentcentre. Ansvaret for dem og de ansatte – og dermed også beskyttelsen af dem – ligger i høj grad hos koncernens driftschef (head of operations), Dave Clark.

”Jeg kunne ikke være mere uenig i præmissen om, at vi har været for langsomme om at reagere på denne her situation”, siger han til 60 Minutes’ Lesley Stahl som reaktion på fremstillingen af Amazon som fodslæbende i forhold til at få installeret beskyttelsesforanstaltninger i sine bygninger.

”Jeg tænker faktisk det modsatte. Jeg synes vi har være tidligere på banen end de fleste arbejdsgivere, specielt store arbejdsgivere i USA”, siger han videre.

Ingen fyret for at protestere
Overfor 60 Minutes forklarer Dave Clark videre, at man på baggrund af de over 150 forskellige tiltag, man har fået på plads – temperaturmålinger, ansigtsmasker, smittetests, hygiejne- og afstandsregler etc. – føler sig sikker på, at smitterisikoen blandt de ansatte og videre til kunderne er minimal.

Alligevel dukker der ifølge 60 Minutes stadig covid19-tilfælde op blandt medarbejderne, men Dave Clark peger på, at de har pådraget sig smitten i samfundet uden for og afviser i øvrigt at præcisere, hvor mange tilfælde, Amazon har registreret, fordi det ifølge driftschefen ”ikke er et særlig anvendeligt tal.”

60 Minutes har også talt med den nu tidligere ansatte Chris Smalls, der er blandt de Amazon-folk, som angiveligt er blevet fyret efter at have protesteret over forholdene. Den vinkel afviser Dave Clark dog, og understreger at Smalls og andre er blevet opsagt for at have overtrådt retningslinjer i forbindelse med håndteringen af smitten.

Læs også: Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil

”Jeg har været her 21 år og jeg har aldrig set nogen bliver fyret for at klage eller lufte en bekymring”, lyder det fra Clark, der afslutningsvis svarer nej til sig eget spørgsmål om, hvorvidt han føler, at Amazon udsætter nogen for unødvendige risici.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere