IEA: Coronafald i oliebehov og CO2 er en tragedie, ikke en gave
Den globale efterspørgsel på olie er styrtdykket under coronakrisen, og CO2-udslippet er ligeledes mindsket. Men det er bestemt ikke noget at glæde sig over, mener Fatih Birol fra energiagenturet IEA. De negative konsekvenser er klart større, mener han.
Det internationale energiagentur IEA har netop udgivet en af sine flagskibsrapporter, den månedlige IEA Oil Market Report (OMR), der med organisationens egne ord er ‘en af verdens mest grundige og opdaterede kilde til data, forecasts og analyser omkring det globale oliemarked’.
Læs også: Mod al forventning fladede global CO2-udledning ud i 2019
April 2020-versionen af rapporten sætter en konkret tal på en af coronakrisens konsekvenser, nemlig det faldende behov for råolie verden over, primært foranlediget af stillestående bil- og flytrafik. IEA forudser således, at den globale olieefterspørgsel i år vil falde med 9,3 mio. tønder i døgnet til et historisk lavt niveau.
Ser man alene på april er behovet faldet med rekordhøje 29 mio. tønder i døgnet (mb/d), mens tallet for maj hedder 26 mb/d sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Det langt lavere forbrug i Europa og USA er toneangivende i faldet.
Som en direkte konsekvens af det styrtdykkende olieforbrug er også verdens CO2-udslip faldet betragteligt den seneste tid, men som IEA’s topchef Fatih Birol også tidligere har pointeret, så er det, der ellers lyder som et plus på klimafronten bestemt ikke noget, man skal glæde sig over. Og så meget er det i øvrigt heller ikke, mener de kloge hoveder på MIT.
Der er således enorme værdier investeret i den globale olieindustri, og store dele af disse går tabt som følge af krisen, samtidig med at millioner af mennesker mister deres arbejde. Men de økonomiske og miljømæssige konsekvenser er ikke det vigtigste aspekt, påpeger Birol.
“Jeg har hørt mennesker glæde sig over, at CO₂-udledningen falder dramatisk, men ærligt talt: 2 mio. smittede, flere end 125.000 døde og den værste økonomiske nedtur i generationer. Det er ikke en gave til klimaet. Faldet i CO₂-udledningen er ikke udtryk for en politisk beslutning, men resultatet af en global tragedie”, siger han ifølge Shippingwatch.
Mindre benzin og diesel
Den aktuelle pris for tønde WTI-olie, der er benchmark for industrien, er i skrivende stund på historisk lave 15 dollars. IEA peger imidlertid på, at selvom de lave priser kan virke som en fordel for forbrugerne, så kan mange ikke udnytte det, fordi omkring fire milliarder mennesker – over halvdelen af jordens befolkning – i øjeblikket er underlagt corona-restriktioner i et givent omfang.
Den førnævnte stillestående bil- og flytrafik har selvsagt også medført et markant fald i efterspørgslen på benzin, diesel og flybrændstof. Ifølge IEA’s rapport vil behovet for sidstnævnte, som følge af de mange parkerede fly rundt om i verden, således falde med 26 procent i 2020.
Og på landevejene er der tyndet så meget ud i først og fremmest personbilerne, at det globale benzinbehov vil falde med 11 procent i år. I den tunge transport kører relativt flere af lastbilerne stadig, men ikke desto mindre falder dieselefterspørgslen med syv procent i 2020, forventer IEA.
Læs også: Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling
”Selv hvis vi forudsætter, at grænserne genåbnes, og at man atter kan rejse nogenlunde frit, vil den globale olieefterspørgsel i år falde med ca. 10 procent og dermed udradere et tiårs efterspørgselsvækst. Varer coronakrisen længere end forventet, tegner der sig et endnu mørkere billede”, siger Fatih Birol ifølge Shippingwatch.
-AK
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.