Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling

Masser af danske virksomheder vil gerne omstille deres transport til grønnere løsninger, men samtidig er de usikre på, hvilke typer brændstof, de skal satse på, hvilket hæmmer udviklingen. Carlsberg og Ikea har investeret i ellastbiler.

Biobrændstoffer og el til den tunge transport er på vej frem, men mange virksomheder er i tvivl om, hvilke(n) teknologi(er), de skal satse på..

21.02.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Det er på trods af, at otte ud af ti af undersøgelsens respondenter angiver, at deres virksomhed har i et eller andet omfang har fokus på at forbedre sit CO2-udslip og gerne vil den grønne omstilling. De ved bare ikke, hvor de skal sætte ind, fremgår det af undersøgelsen. 33 procent svarer således, at de først vil skifte, når en teknologi/et drivmiddel er økonomisk og kommercielt tilgængelig.

For transportenergidirektør hos Circle K, Peter Rasmussen, tyder dette på, at virksomhederne holder igen med at beslutte sig for, hvilken bæredygtig sti de skal følge, fordi der fra politisk side endnu ikke er taget stilling til, hvilke typer brændstoffer man ønsker at satse på.

”Vi kan se, at der i de danske virksomheder er et stærkt ønske om at reducere udledningerne, og at folk rent faktisk har en ret god idé om, hvilke alternativer der er, men at der simpelthen er for stor usikkerhed til, at de tør satse på det ene frem for det andet”, siger Peter Rasmussen.

Carlsbergs 20 elektriske lastbiler bliver leveret til Feldschlösschen til sommer og skal derefter testes i det schweiziske bryggeris logistiknetværk. Illustration: Carlsberg.

Det overrasker ikke Ove Holm, der er underdirektør i brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.

"Der er faktisk stor interesse for at gøre transporten mere grøn. Og danske vognmænd skifter flåde ud ret hyppigt - groft sagt med fem års interval. Hvis vi vidste, hvad der var det rigtige brændstof eller de rigtige biler, kunne vi rykke os meget hurtigt. Men det ved vi ikke i dag. Og man kan altså dø som forretning, hvis man investerer forkert", siger han til Børsen.

CSR.dk talte med Ove Holm for to år siden, og allerede dengang efterlyste han flere muligheder for de danske virksomheder, når det kom til alternative brændstoffer for den tunge transport. Som eksempel nævnte han biodieseltypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogas som to brændstofformer, der burde fritages for afgifter, sådan som bl.a. varianten HVO 100 er det i Sverige, hvor literprisen derfor følger niveauet for almindelig diesel.

At den taktik gør en forskel på vejene, vidner tal fra Eurostat om. Sverige ligger således klart i spidsen i statistikken over brug af vedvarende energi i transportsektoren, med en andel på næsten 30 procent i 2018. Her er Danmark placeret midt i feltet med en andel på knap 6,6 procent, hvilket er under gennemsnittet for EU-27 (altså uden Storbritannien), som er på godt 8,3 procent. Også Norge og Finland er et godt stykke foran Danmark.

Carlsberg: "Vi tror på perspektiverne i elektriske lastbiler
En af de danske virksomheder, der har investeret i grøn transport, er Carlsberg, der har underskrevet en aftale med Renault Trucks, som skal levere 20 fuldt elektriske lastbiler, der skal benyttes af Carlsberg Groups schweiziske bryggeri Feldschlösschen.

Til CSR.dk fortæller Carlsberg om aftalen med Renault at ”Det er stort for os, og så vidt vi ved den største af sin slags på europæisk plan.” Bilerne vil blive leveret til sommer, hvorefter de skal testes, inden man afgør, hvor og hvordan man kan udvide initiativet. ”Det er en kostbar beslutning, så vi tror selvfølgelig på perspektiverne i den”, understreger det danske bryggeri.

Når testforløbet finder sted i Schweiz og ikke herhjemme eller for den sags skyld i Sverige, så skyldes det Feldschlösschens mangeårige erfaring med elektriske lastbiler, forklarer pressechef Gabriela Gerber.

Ikea har investeret i syv elektriske varevogne, der skal køre med møbler til kædens danske kunder. Foto: Ikea.

”Vi tog vores første fem små ellastbiler (af mærket Modec) i brug i 2008, og i 2013 den første 18 tons e-truck i Schweiz. Vi har vores eget landsdækkende logistiknetværk, hvilket ikke er tilfældet i alle de lande, hvor Carlsberg er aktive, og vi har den fordel, at vi har designet vores netværk til at vi kan anvende godstog på de længere distancer til vores logistiklokationer og derefter e-lastbiler på de kortere distancer (last mile)”, fortæller hun CSR.dk.

”Vi er meget begejstrede for kontrakten, og vi ser frem til at bidrage til Together Towards Zero-programmet (Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, red.) som testmarked for e-lastbiler. Aftalen viser, at elektriske lastvogne er et kommercielt og klimavenligt faktum til gavn for alle parter”, skriver hun videre.

Også Ikea har for nylig sendt midler efter elektrisk mobilitet i form af syv eldrevne varevogne, der skal håndtere distribution fra Ikeas Retail Warehouse uden for København. Ifølge adm. direktør og Chief Sustainability Officer for Ikea Danmark, Johan Laurell, er investeringen i elbilerne et af virksomhedens mange tiltag i retning af en grønnere forretning i 2030.

Læs også: Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

”Vi har en målsætning om at hjælpe så mange mennesker som muligt til at leve mere bæredygtigt derhjemme, men det starter med os selv. I Ikea arbejder vi målrettet for at blive en cirkulær, klimapositiv virksomhed inden 2030, og det forudsætter, at vi omlægger den måde, vi arbejder på. De nye elektriske biler er et skridt på vejen”, siger han.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: transport

Transportsektoren leverer mere end 20 procent af de globale udledninger, og der arbejdes endog meget ihærdigt med at finde nye måder at drive skibe, fly og lastbiler frem. Vi ser på, hvad man ved lige nu, og samler gode råd til, hvad alle virksomheder kan gøre, når de køber fragt.

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K