Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling

Masser af danske virksomheder vil gerne omstille deres transport til grønnere løsninger, men samtidig er de usikre på, hvilke typer brændstof, de skal satse på, hvilket hæmmer udviklingen. Carlsberg og Ikea har investeret i ellastbiler.

Biobrændstoffer og el til den tunge transport er på vej frem, men mange virksomheder er i tvivl om, hvilke(n) teknologi(er), de skal satse på..

21.02.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Det er på trods af, at otte ud af ti af undersøgelsens respondenter angiver, at deres virksomhed har i et eller andet omfang har fokus på at forbedre sit CO2-udslip og gerne vil den grønne omstilling. De ved bare ikke, hvor de skal sætte ind, fremgår det af undersøgelsen. 33 procent svarer således, at de først vil skifte, når en teknologi/et drivmiddel er økonomisk og kommercielt tilgængelig.

For transportenergidirektør hos Circle K, Peter Rasmussen, tyder dette på, at virksomhederne holder igen med at beslutte sig for, hvilken bæredygtig sti de skal følge, fordi der fra politisk side endnu ikke er taget stilling til, hvilke typer brændstoffer man ønsker at satse på.

”Vi kan se, at der i de danske virksomheder er et stærkt ønske om at reducere udledningerne, og at folk rent faktisk har en ret god idé om, hvilke alternativer der er, men at der simpelthen er for stor usikkerhed til, at de tør satse på det ene frem for det andet”, siger Peter Rasmussen.

Carlsbergs 20 elektriske lastbiler bliver leveret til Feldschlösschen til sommer og skal derefter testes i det schweiziske bryggeris logistiknetværk. Illustration: Carlsberg.

Det overrasker ikke Ove Holm, der er underdirektør i brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.

"Der er faktisk stor interesse for at gøre transporten mere grøn. Og danske vognmænd skifter flåde ud ret hyppigt - groft sagt med fem års interval. Hvis vi vidste, hvad der var det rigtige brændstof eller de rigtige biler, kunne vi rykke os meget hurtigt. Men det ved vi ikke i dag. Og man kan altså dø som forretning, hvis man investerer forkert", siger han til Børsen.

CSR.dk talte med Ove Holm for to år siden, og allerede dengang efterlyste han flere muligheder for de danske virksomheder, når det kom til alternative brændstoffer for den tunge transport. Som eksempel nævnte han biodieseltypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogas som to brændstofformer, der burde fritages for afgifter, sådan som bl.a. varianten HVO 100 er det i Sverige, hvor literprisen derfor følger niveauet for almindelig diesel.

At den taktik gør en forskel på vejene, vidner tal fra Eurostat om. Sverige ligger således klart i spidsen i statistikken over brug af vedvarende energi i transportsektoren, med en andel på næsten 30 procent i 2018. Her er Danmark placeret midt i feltet med en andel på knap 6,6 procent, hvilket er under gennemsnittet for EU-27 (altså uden Storbritannien), som er på godt 8,3 procent. Også Norge og Finland er et godt stykke foran Danmark.

Carlsberg: "Vi tror på perspektiverne i elektriske lastbiler
En af de danske virksomheder, der har investeret i grøn transport, er Carlsberg, der har underskrevet en aftale med Renault Trucks, som skal levere 20 fuldt elektriske lastbiler, der skal benyttes af Carlsberg Groups schweiziske bryggeri Feldschlösschen.

Til CSR.dk fortæller Carlsberg om aftalen med Renault at ”Det er stort for os, og så vidt vi ved den største af sin slags på europæisk plan.” Bilerne vil blive leveret til sommer, hvorefter de skal testes, inden man afgør, hvor og hvordan man kan udvide initiativet. ”Det er en kostbar beslutning, så vi tror selvfølgelig på perspektiverne i den”, understreger det danske bryggeri.

Når testforløbet finder sted i Schweiz og ikke herhjemme eller for den sags skyld i Sverige, så skyldes det Feldschlösschens mangeårige erfaring med elektriske lastbiler, forklarer pressechef Gabriela Gerber.

Ikea har investeret i syv elektriske varevogne, der skal køre med møbler til kædens danske kunder. Foto: Ikea.

”Vi tog vores første fem små ellastbiler (af mærket Modec) i brug i 2008, og i 2013 den første 18 tons e-truck i Schweiz. Vi har vores eget landsdækkende logistiknetværk, hvilket ikke er tilfældet i alle de lande, hvor Carlsberg er aktive, og vi har den fordel, at vi har designet vores netværk til at vi kan anvende godstog på de længere distancer til vores logistiklokationer og derefter e-lastbiler på de kortere distancer (last mile)”, fortæller hun CSR.dk.

”Vi er meget begejstrede for kontrakten, og vi ser frem til at bidrage til Together Towards Zero-programmet (Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, red.) som testmarked for e-lastbiler. Aftalen viser, at elektriske lastvogne er et kommercielt og klimavenligt faktum til gavn for alle parter”, skriver hun videre.

Også Ikea har for nylig sendt midler efter elektrisk mobilitet i form af syv eldrevne varevogne, der skal håndtere distribution fra Ikeas Retail Warehouse uden for København. Ifølge adm. direktør og Chief Sustainability Officer for Ikea Danmark, Johan Laurell, er investeringen i elbilerne et af virksomhedens mange tiltag i retning af en grønnere forretning i 2030.

Læs også: Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

”Vi har en målsætning om at hjælpe så mange mennesker som muligt til at leve mere bæredygtigt derhjemme, men det starter med os selv. I Ikea arbejder vi målrettet for at blive en cirkulær, klimapositiv virksomhed inden 2030, og det forudsætter, at vi omlægger den måde, vi arbejder på. De nye elektriske biler er et skridt på vejen”, siger han.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: transport

Transportsektoren leverer mere end 20 procent af de globale udledninger, og der arbejdes endog meget ihærdigt med at finde nye måder at drive skibe, fly og lastbiler frem. Vi ser på, hvad man ved lige nu, og samler gode råd til, hvad alle virksomheder kan gøre, når de køber fragt.

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København