Ikea-bamser sender børn i skole
Små to måneders kampagne hos Ikea i Danmark indbragte i efteråret Unicef og Red Barnet over 800.000 kroner til at sikre skolegang for verdens fattigste børn.
111.000 tøjdyr og eventyrbøger. Det var det håndgribelige resultat at knap to måneders kampagne i de fem danske Ikeabutikker, og med den svenske møbelgigants løfte om at donere 1 euro pr. solgt bamse og bog var det ensbetydende med 835.000 kroner til Unicef og Red Barnet.
Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald
De to NGO’er vil primært bruge donationen til at sikre skolegang for verdens fattigste børn, fortrinsvis i Afrika og Asien, samt til sikring af børnenes rettigheder på skolerne såvel som i lokalsamfundet, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.
Ud over den finansielle donation via IKEA Foundation havde møbelkædens danske kunder igen i år mulighed for at videredonere tøjdyr og børnebøger til lokale formål igennem ”Give twice”, hvor de kunne indlevere de købte bamser og bøger ved varehusenes udgange, og dermed både hjælpe globalt og støtte lokalt. Det betyder, at over 5.000 bamser er blevet sendt videre til udsatte børn i de fem varehuses lokalområder i samarbejde med Børnenes Kontor, Red Barnet og Børnehjælpsdagen.
Hos Ikea er direktør Dennis Balslev både glad og taknemmelig for kundernes støtte til projektet.
”Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn i verden – og skolegang er fuldstændig essentiel, hvis vi vil give børnene de bedste muligheder og sikre langsigtede positive forandringer. Vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og har bidraget til at gøre en forskel igennem kampagnen. Derfor sender vi en varm tak til vores kunder, der både har været med til at sende børn over hele kloden i skole og givet udsatte børn herhjemme et lyspunkt i hverdagen med de tøjdyr, der er doneret til lokal velgørenhed”, siger han i en pressemeddelelse.
12 millioner børn i skole
På verdensplan blev der i kampagneperioden fra 8. november til 2. januar solgt 11,1 millioner tøjdyr og eventyrbøger, hvilket gav en samlet donation på €11,1 mio. (knap 83 mio. kr.). Siden kampagnen startede i 2003 har den i alt indsamlet €88 mio. (godt 657 mio. kr.) til Unicefs og Red Barnets arbejde med at forbedre uddannelses- og levevilkårene for udsatte og marginaliserede børn i 46 lande, hvor mere end 12 millioner børn har fået adgang til uddannelse eller forbedrede uddannelsesvilkår.
Hos samarbejdspartnerne i Unicef og Red Barnet er man naturligt nok glade for det store bidrag.
”Uddannelse er hele fundamentet for udvikling. Så vi er meget begejstrede over, at Ikeas kunder og medarbejdere igen i år har bakket så flot op om tøjdyrskampagnen. For det betyder, at vi kan hjælpe endnu flere sårbare og udsatte børn med at få en uddannelse og skabe en bedre fremtid for sig selv”, siger generalsekretær i Unicef Danmark, Steen M. Andersen.
Læs også: Årets vigtigste flyvning
”Ikeas kunder har igen i år været med til at sikre et rigtig flot resultat og hjælpe de dårligst stillede børn til en bedre fremtid. Med årets donation kan Red Barnet støtte uddannelse af børn i verdens fattigste områder, træne lærere i en inddragende og ikke-voldelig undervisning og sikre, at børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa bliver undervist på deres eget sprog”, siger generalsekretær i Red Barnet Danmark, Jonas Keiding Lindholm.
-AK