15.01.2016 | Samfund
Ikea-bamser sender børn i skole
Små to måneders kampagne hos Ikea i Danmark indbragte i efteråret Unicef og Red Barnet over 800.000 kroner til at sikre skolegang for verdens fattigste børn.
Tusindvis af solgte tøjdyr og eventyrbøger har resulteret i en stor donation til verdens fattigste børn. Foto: Ikea Danmark
111.000 tøjdyr og eventyrbøger. Det var det håndgribelige resultat at knap to måneders kampagne i de fem danske Ikeabutikker, og med den svenske møbelgigants løfte om at donere 1 euro pr. solgt bamse og bog var det ensbetydende med 835.000 kroner til Unicef og Red Barnet.
Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald
De to NGO’er vil primært bruge donationen til at sikre skolegang for verdens fattigste børn, fortrinsvis i Afrika og Asien, samt til sikring af børnenes rettigheder på skolerne såvel som i lokalsamfundet, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.
Ud over den finansielle donation via IKEA Foundation havde møbelkædens danske kunder igen i år mulighed for at videredonere tøjdyr og børnebøger til lokale formål igennem ”Give twice”, hvor de kunne indlevere de købte bamser og bøger ved varehusenes udgange, og dermed både hjælpe globalt og støtte lokalt. Det betyder, at over 5.000 bamser er blevet sendt videre til udsatte børn i de fem varehuses lokalområder i samarbejde med Børnenes Kontor, Red Barnet og Børnehjælpsdagen.
Hos Ikea er direktør Dennis Balslev både glad og taknemmelig for kundernes støtte til projektet.
”Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn i verden – og skolegang er fuldstændig essentiel, hvis vi vil give børnene de bedste muligheder og sikre langsigtede positive forandringer. Vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og har bidraget til at gøre en forskel igennem kampagnen. Derfor sender vi en varm tak til vores kunder, der både har været med til at sende børn over hele kloden i skole og givet udsatte børn herhjemme et lyspunkt i hverdagen med de tøjdyr, der er doneret til lokal velgørenhed”, siger han i en pressemeddelelse.
12 millioner børn i skole
På verdensplan blev der i kampagneperioden fra 8. november til 2. januar solgt 11,1 millioner tøjdyr og eventyrbøger, hvilket gav en samlet donation på €11,1 mio. (knap 83 mio. kr.). Siden kampagnen startede i 2003 har den i alt indsamlet €88 mio. (godt 657 mio. kr.) til Unicefs og Red Barnets arbejde med at forbedre uddannelses- og levevilkårene for udsatte og marginaliserede børn i 46 lande, hvor mere end 12 millioner børn har fået adgang til uddannelse eller forbedrede uddannelsesvilkår.
Hos samarbejdspartnerne i Unicef og Red Barnet er man naturligt nok glade for det store bidrag.
”Uddannelse er hele fundamentet for udvikling. Så vi er meget begejstrede over, at Ikeas kunder og medarbejdere igen i år har bakket så flot op om tøjdyrskampagnen. For det betyder, at vi kan hjælpe endnu flere sårbare og udsatte børn med at få en uddannelse og skabe en bedre fremtid for sig selv”, siger generalsekretær i Unicef Danmark, Steen M. Andersen.
Læs også: Årets vigtigste flyvning
”Ikeas kunder har igen i år været med til at sikre et rigtig flot resultat og hjælpe de dårligst stillede børn til en bedre fremtid. Med årets donation kan Red Barnet støtte uddannelse af børn i verdens fattigste områder, træne lærere i en inddragende og ikke-voldelig undervisning og sikre, at børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa bliver undervist på deres eget sprog”, siger generalsekretær i Red Barnet Danmark, Jonas Keiding Lindholm.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Menneskerettigheder

Migrantarbejdere i Qatar bør have del i overskuddet fra VM
Trods visse forbedringer over de sidste 10 år, bør Fifa give milliarder i kompensation til migrantarbejdere i Qatar efter VM er gennemført.
Strategi & ledelse

Telia åbner for salg af brugte mobiler
I et nyt koncept kan forbrugere nu få mulighed for at aflevere og købe brugte mobiler. Konceptet er både en fordel for kunden og kloden, mener direktør.
Samfund

Danmark skal vise klimavejen for 100 europæiske storbyer
BLOX og Dansk Industri skal - sammen med et konsortium af danske og europæiske partnere – være med til at finde løsninger, som 100 storbyer kan trække på.
Klima, miljø og energi

Råd: Alle virksomheder bør lave klimaregnskaber
Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål har netop offentliggjort syv råd, der blandt andet opfordrer alle virksomheder til at opgøre og rapportere klimaaftryk. Kravet vil alligevel komme fra andre aktører, mener formand for FSR.
Klima, miljø og energi

Havvind skal levere halvdelen af EU's grønne energi
Den nye Esbjerg-erklæring, der skal gøre Nordsøen til et grønt kraftcenter, er en prægtig plan, og den bakkes op af endnu større planer fra EU. Nu skal de bare udføres.
Strategi & ledelse

Ledere er afgørende for den grønne omstilling
Danmark kommer ikke i mål med grøn omstilling uden ledere, lyder det fra eksperter, ledere og politikere, der har bidraget til publikationen ”Klima kræver ledelse”, som organisationen "Lederne" sendte ud i verden i denne uge.