Ikea opfordrer til genbrug på Black Friday

På dette års Black Friday går Ikea hverken i sort eller tilbudsgult. I lyset af den globale klimakrise vil besøgende på Ikea.dk i stedet blive præsenteret for et valg om enten at købe nyt eller brugt - på Den Blå Avis.

25.11.2019

CSR.dk

Ovenstående sætning vil i de kommende dage frem til årets største shopping-dag, Black Friday, der finder sted d. 29. november, optræde på alle Ikeas bannerannoncer på internettet.

På den måde vil Ikea lede fokus væk fra Black Fridays store rabatter, der normalt for en stund skubber den grønne bevidsthed i baggrunden. I stedet vil de i en ny kampagne med Den Blå Avis (DBA) opfordre danskerne til at købe brugt.

”Hos Ikea ønsker vi ikke at holde Black Friday, dels fordi vi altid har lave priser, men i særdeleshed fordi vi gerne vil bringe mere eftertænksomhed og omtanke ind i vores forbrug. I år vil vi derfor benytte Black Friday til at slå et slag for genbrug til endnu lavere priser, end hvis man købte nyt”, siger Country Commercial Manager i Ikea Danmark, Elefteria Cromlidou, og fortsætter:

”Med et stigende pres på klimaet er det helt afgørende, at både virksomheder og forbrugere i langt højere grad, end det har været tilfældet, tager genbrugstanken til sig”.

Stort antal Ikea-produkter på DBA
Følger kunderne opfordringen om at handle brugt og klikker sig ind på DBA, vil der være stor sandsynlighed for at finde et brugt Ikea-møbel. Ifølge DBA er 13.000 produkter i møbelkategorien nemlig fra Ikea, og derfor er muligheden helt oplagt, mener Elefteria Cromlidou.

”For os giver det rigtig god mening at sende kunderne til en platform, der formidler genbrug på Black Friday, så vi kan skabe opmærksomhed omkring overforbrug. På DBA vil kunderne med stor sandsynlighed kunne finde et brugt Ikea-produkt lignende det, de havde i tankerne til at begynde med”, siger Elefteria Cromlidou.

Hun understreger, at de hos Ikea er meget optagede af at påvirke måden, vi forbruger på, så vi i stedet for at købe nyt i højere grad reparerer, lejer, deler og genbruger.

”Vi tror på, det er muligt at skabe en sund og bæredygtig forretning, der er relevant for forbrugerne uden hele tiden at tære på jordens begrænsede ressourcer”, siger Elefteria Cromlidou og fortsætter:

Læs også: Ikea vil opdrage kunderne til at handle bæredygtigt

”Lige nu består 60 procent af vores produktsortiment derfor af fornybare materialer, mens 10 procent består af genanvendte materialer. Målet for 2030 er, at vores sortiment består 100 procent af enten fornybare eller genanvendte materialer”.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus