Indsats for Verdensmålene giver stolte medarbejdere
Responsible Business Events konferencen d. 30. oktober havde et stort opbud af internationale eksperter og hotelkæder, der rykker kraftigt i en bæredygtig retning. En af dem var Scandic, førende i Norden på miljømærkede hoteller
På Responsible Business Events var Scandic den ene af to cases på Miljømærkning Danmarks seminar om, hvordan miljømærkning kan generere værdi inden for hotelbranchen. Scandic var særligt udvalgt som case, fordi hotelkæden som ægte frontløber var den første, der opnåede licens til det nordiske miljømærke Svanen for et af sine hoteller. Siden er engagementet i Svanemærket øget med stadigt flere miljømærkede hoteller. Men selv om miljømærkning er et højt prioriteret område for Scandic, udgør det kun en mindre del af bæredygtighedsindsatsen, oplyser Tommy Nederman, direktør for hotelkædens Sustainable Business.
Læs mere: Responsible Business Events
Scandic’s bæredygtighedsindsats udspringer af den traditionelle People-Planet-Profit tilgang, men efter vedtagelsen af FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling er fire af målene valgt ud som ramme. Og det giver god mening, for med valget af de fire mål, kan Scandic i højere grad afspejle det samfund, hotelkæden er del af og indgår i samspil med, siger han.
”Når vi som virksomhed agerer ud fra Verdensmålene har det tre direkte fordele: det gør vores medarbejdere mere stolte af at arbejde hos os, det er godt for forretningen, fordi der er en række økonomiske gevinster ved det, og ikke mindst mærker vi klart, at vores kunder efterspørger det.”
CO2-regnskab er en klar konkurrencefordel
Det er måske overset af mange virksomheder, at hotelovernatninger ofte ikke vil være en uvæsentlig parameter i deres klimaregnskaber. Med Svanemærket følger det som et krav, at licenshaverne skal rapportere om CO2-emissioner for overnatninger, og derfor kan Scandic også levere dette til de kunder, der efterspørger det. Og det er der mange kunder, der gør, understreger Tommy Nederman.
Læs mere: Scandic Sustainability
”Når det kommer til el-forbrug, er vi 100 % på vedvarende energi. Det ser vi som en klar konkurrencefordel i forhold til de kunder, som har hotelovernatninger til at indgå i deres KPI for klimapåvirkning. Mange virksomheder har betydelig rejseaktivitet, og der kan det godt ses i regnskabet, om de indregner overnatninger, og om de vælger dem ud fra et miljømæssigt hensyn.”
Frontløber på madspild
Et af de områder, hvor der er særligt store og meget direkte gevinster ved at tænke bæredygtigt, er madspild. Som for miljømærker har Scandic været engageret i at mindske sit madspild lige fra det dukkede op som problemstilling, fortæller Food & Beverage direktør i Scandic Danmark Jens Christian Andersen: ”Vi var med til at stifte Madspildschartret i 2011, og siden har vi arbejdet meget aktivt med området og sat os nogle meget ambitiøse mål for det.”
Taget i betragtning, at Scandic ikke er nybegyndere på området, er det ikke småting, de har sat sig for at opnå på madspildsområdet: 50 % reduktion inden 2020. Og de er allerede godt på vej, understreger Jens Christian Andersen. Således er der på det største af hotellerne, Scandic Copenhagen, sparet 17 %, mens det noget mindre hotel Scandic Glostrup har opnået en besparelse på hele 46 %. Besparelser, der er til at tage at føle på, fordi de er opnået med forholdsvist simple tiltag.
Læs mere: Scandic Annual Report 2016
En stor del af besparelserne er nemlig hentet ved app’en Winnow, som personalet kan indtaste de enkelte fødevareelementer i, og som resultat får et beløb, så de kan forholde sig til, hvor meget spildet koster.
”Winnow har betydet meget stor fokus på, hvad der sættes på bordet, og hvor meget af det, der ikke spises. Det har været super nemt for personalet at forholde sig til, og det har motiveret dem til at tænke i nye baner.”
Alle er velkomne
Miljømærker og madspild falder inden for Verdensmål 12, Ansvarligt forbrug og produktion, men i et servicetungt område som hotelbranchen betyder det naturligvis meget at kunne tiltrække gode medarbejdere, og derfor er det et meget bevidst valg fra Scandic’s side, når tre af deres fire Verdensmål ligger inden for ”People”: 5 (Ligestilling mellem kønnene), 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst) og 10 (Mindre ulighed).
”Vi har med vores valg af Verdensmål villet tage et klart standpunkt til diversitet og inklusion,” siger Tommy Nederman, som dog understreger, at valget lige så meget er ud fra et forretningssynspunkt som etisk begrundet. For alle tegn viser i retning af, at det vil blive sværere at tiltrække talent i fremtiden.
Læs mere: flere artikler fra Responsible Business Events
Af samme grund har Scandic besluttet en meget åben ansættelsespolitik, som udelukkende har fokus på kompetencer, slutter han af:
”Lige meget, hvem du er – din alder, dit køn, din seksuelle orientering, handicaps – du er altid velkommen hos os – og du skal altid føle dig velkommen! Ved at have fuld åbenhed i vores ansættelsespraksis, kommer vi til at afspejle det samfund, vi befinder os i, og dermed også vores gæster. Så det er ikke kun ud fra et etisk standpunkt, vi gør det – det er simpelthen godt for vores forretning.”
Som et bevis på, at medarbejderindsatsen bærer frugt, er Scandic af konsulent- og analysevirksomheden Great Place to Work netop blevet kåret til Danmarks bedste arbejdsplads med mere end 500 medarbejdere.
Læs mere: Danmarks Bedste Arbejdsplads